Reviews & testaankoop

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

Reviews & testaankoop

#1 , 03 apr 2023 16:24

Hi allen

Ons bedrijf voorziet diensten op een kwalitatieve manier; we verwerken nl. meer dan 1200 klanten per jaar.
Van die 1200 plaatst er nog geen 1% een positieve review.
Degenen waar we enkele issues hebben gehad (een 20 tal) plaatsen direct een negatieve review; dit is hun recht. Maar bij de negatieve review wordt niet alles objectief meegegeven, het is enorm denigrerend hoewel we absoluut ons best doen om de klanten te helpen.

Mijn vraag met bovenstaande stelling is: stel dat er echt geen enkel ander manier is om de klant te helpen; kunnen we ze in gebreke stellen voor laster & eerroof?

2e stelling: testaankoop zet klachten publiek: deze komen volgens de google SEO's redelijk hoog te staan bij het zoeken van het bedrijf.
De klachten worden succesvol behandeld en afgesloten, maar blijven publiek zichtbaar & blijven staan op google.
We willen testaankoop hiervoor in gebreke stellen. Zijn er nog dergelijke cases geweest?

Thx!

LeenW
Berichten: 12828

#2 , 03 apr 2023 17:05

Moeilijk debat vrijheid van meningsuiting vs. laster en eerroof. Als er echt onwaarheden in staan, kan een klacht wel. Het beste is dat u de klachten zelf online beantwoord.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 apr 2023 22:23

Als er nog geen 1% van de klanten ( minder dan 12 dus) bereid is een positieve review te plaatsen, terwijl er 20 zo ontevreden zijn dat ze spontaan een negatieve commentaar publiceren, dan doe je iets verkeerd.

Beter om dat te erkennen en acties voor op te zetten, dan om zelf klachten te gaan indienen. Dit kan je niet winnen op die manier.

Focuspunten die ik voor mijn zaak doe:

- Zelf vragen naar reviews bij klanten waarvan ik weet dat ze erg tevreden zijn
- Als ik weet dat er iets is misgegaan, direct erkennen en méér doen dan je eigenlijk moet om de situatie recht te zetten
- Moest er toch een negatieve review komen: op een professionele manier en vooral zonder foute emoties op reageren

Vooral aan dat laatste herken je de gefrustreerde zaakvoerders. Ik kan zo 5 bedrijven opnoemen waar ik nooit naartoe ga, omwille van hoe slecht ze met commentaar omgaan.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”