Afzien van aankoop tweedehands

BMVVB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Afzien van aankoop tweedehands

#1 , 22 mar 2023 22:57

Beste

Wij hadden via chat een overeenkomst voor de aankoop van een product, aangeboden via tweedehands.be, maar wel een nieuw product (geen tweedehands). Overeenkomst van meer dan 1000€, we hadden het product 1 keer gezien. Toen we een tweede afspraak hadden voor betaling voorschot, kwam er nieuwe informatie aan het licht (product was gekocht op een veilingsite, waarschijnlijk daardoor tweedekeuze). We hebben dan meteen afgezien van de verkoop.
Verkoper stuurt ons nu dat er een dagvaarding via een deurwaarder zal komen.
HIj beweert een andere koper minder te hebben laten betalen voor het tweede lot van het product omdat wij het eerste lot zouden kopen.
Kan hij inderdaad via rechtbank stappen zetten en staat hij in zijn recht?
Er is geen getekende overeenkomst (enkel de chat) en geen voorschot betaald.
Ik vond zelf al het volgende via https://www.wikifin.be/nl/budget-betale ... W0DsEYeIkk

Alvast bedankt!

LeenW
Berichten: 12828

#2 , 22 mar 2023 23:04

Indien er een bewijsbare overeenkomst is (chat kan voldoende zijn), mag de verkoper een schadevergoeding eisen als u de koop eenzijdig opzegt.

Uw link is achterhaald, de 375 euro is 3500 euro geworden.

BMVVB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mar 2023 23:09

Bedankt Leen. Hebt u hier een link van?

Reclame


Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2023 12:58

Indien er een bewijsbare overeenkomst is (chat kan voldoende zijn), mag de verkoper een schadevergoeding eisen als u de koop eenzijdig opzegt.
Blijkbaar is er geen overeenkomst, tenminste niet voor een goed (nieuw) dat de verkoper kan leveren.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 23 mar 2023 13:05

Indien er een bewijsbare overeenkomst is (chat kan voldoende zijn), mag de verkoper een schadevergoeding eisen als u de koop eenzijdig opzegt.
Blijkbaar is er geen overeenkomst, tenminste niet voor een goed (nieuw) dat de verkoper kan leveren.
Ik lees nergens dat het geen nieuw goed zou zijn? Tweedekeuze is niet hetzelfde tweedehands, bovendien is dit slechts een vermoeden van TS.

BMVVB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mar 2023 13:14

Het is idd een vermoeden (op basis van andere loten die deze veilingsite te koop aanbiedt).
Het product is nieuw, niet gebruikt, dat is wel duidelijk.
De overeenkomst is idd enkel via chat op tweedehands.
Ik begrijp dat de nieuwe gegevens (aankoop door hen via veilingsite) ons geen recht geeft op weigering, ongeacht dat er geen getekende overeenkomst of betaald voorschot is?
Wat een toestand dat ik hier zelfs uberhaupt over moet nadenken, maar bon...

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 23 mar 2023 13:27

Het is idd een vermoeden (op basis van andere loten die deze veilingsite te koop aanbiedt).
Het product is nieuw, niet gebruikt, dat is wel duidelijk.
De overeenkomst is idd enkel via chat op tweedehands.
Ik begrijp dat de nieuwe gegevens (aankoop door hen via veilingsite) ons geen recht geeft op weigering, ongeacht dat er geen getekende overeenkomst of betaald voorschot is?
Wat een toestand dat ik hier zelfs uberhaupt over moet nadenken, maar bon...
Als de herkomst van het product niet besproken werd voor de overeenkomst, kan u daar achteraf ook geen punt meer van maken. U koopt het product zoals het is, de herkomst is geen verborgen gebrek.

Als u nog vragen had of het product eerst nog had willen bekijken, had u dat moeten doen voor in te stemmen met de koop.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 23 mar 2023 18:56

En is dit een occasionele verkoop of is het een veelverkoper die in feite handel drijft (want blijkbaar is het geen verkoop van eigen spullen)? Toch eens vragen of hij een ondernemingsnummer heeft. Vadertje Staat zal het graag vernemen... :-)

Terug naar “Consumenten Koop”