2De hands wagen Waterpomp

XavierDW
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

2De hands wagen Waterpomp

#1 , 13 mar 2023 17:31

Beste,

Ik heb 2 Weken geleden een 2de hands voertuig met overname gekocht.
Op de 3de dag na aankopen van het voertuig ging mijn tempratuur naar boven tot maximum (in een fille).
Onmiddellijk de verkoper gebeld (dit is een handelaar) en die had mij doorverwezen naar zijn garagist.
Die had dan de thermostaat vervangen. (kosteloos)

Een week later sta ik terug in een fille en vliegt die tempratuur terug de lucht in.
Ik bel terug de handelaar en die stuurt mij terug naar dezelfde garagist, nu blijkt de waterpomp stuk te zijn.
Nu begint er bij mij egt toch iets te knagen...

Inmiddels krijg ik van mijn werk een firmawagen en vast contract dus vraag aan de handelaar om gewoon het voertuig terug nemen.
deze is nog altijd in de garage....
Ik heb 4500 voor het voertuig betaalt en nog geen 500km met het voertuig gereden.
Zegt hij dat hij het voertuig terug wilt overnemen voor 3200 euro... Ik zei tege de man dan ik met 4000 euro oke was maar niet minder.

Nu begint de handelaar moeilijk te doen en zegt hij dat ik alleen garantie heb op de versnellingsbak en de motor, de kosten voor de waterpomp zouden dus nu voor mij zijn? Hij wilt ook het voertuig niet meer teruggeven zolang ik die kosten niet betaal.
Hij zegt dat hij op het contract had vermeld enkel garantie te willen geven op de motor en versnellingsbak en dus niet op een turbo of iets anders.

HELP
Laatst gewijzigd door XavierDW op 13 mar 2023 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12840

#2 , 13 mar 2023 17:43

- Garagist is niet verplicht de wagen terug te nemen omdat u een bedrijfswagen krijgt
- Garantie omvat heel de wagen
- Garagist heeft retentierecht, maar dit is misbruik. Dien via AS een klacht in en vorder een schadevergoeding.

XavierDW
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2023 17:49

- Garagist is niet verplicht de wagen terug te nemen omdat u een bedrijfswagen krijgt
- Garantie omvat heel de wagen
- Garagist heeft retentierecht, maar dit is misbruik. Dien via AS een klacht in en vorder een schadevergoeding.
De wagen terugnemen was een optie ik voorstelde omdat het zolang aan het duren is.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 13 mar 2023 17:56

- Garantie omvat heel de wagen
Minus de slijtage-onderdelen ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 13 mar 2023 18:02

Nu begint de handelaar moeilijk te doen en zegt hij dat ik alleen garantie heb op de versnellingsbak en de motor,
Tuurlijk niet
Je hebt 1 jaar garantie op de auto, minus de slijtageonderdelen (banden, koppeling,...)

Hij zegt dat hij op het contract had vermeld enkel garantie te willen geven op de motor en versnellingsbak en dus niet op een turbo of iets anders.
Dergelijke bepalingen zijn onwettig aangezien de wet nadrukkelijk wat anders stelt.

Hij wilt ook het voertuig niet meer teruggeven zolang ik die kosten niet betaal.
Hoezo ?

De reparerende garagist en de handelaar zijn -zo maak ik uit uw bericht op - toch 2 verschillende (rechts)personen ?

De handelaar heeft u naar zijn garagist gestuurd voor een garantie-herstelling
De handelaar heeft GEEN retentierecht itt de garagist

Maar de garagist moet zijn centen krijgen van de handelaar die de garantie-herstelling naar hem toestuurde , en heeft dus met U eigenlijk geen uitstaans ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 13 mar 2023 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 13 mar 2023 18:04

- Garantie omvat heel de wagen
Minus de slijtage-onderdelen ...
Correct!

XavierDW
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2023 18:16

Hij wilt ook het voertuig niet meer teruggeven zolang ik die kosten niet betaal.
Hoezo ?
De reparerende garagist en de handelaar zijn -zo maak ik uit uw bericht op - toch 2 verschillende (rechts)personen ?

De handelaar heeft u naar zijn garagist gestuurd voor een garantie-herstelling
De handelaar heeft GEEN retentierecht itt de garagist

Maar de garagist moet zijn centen krijgen van de handelaar die de garantie-herstelling naar hem toestuurde , en heeft dus met U eigenlijk geen uitstaans ...
Klopt het zijn 2 verschillende partijen maar de handelaar zegt dat hij het recht heeft om het voertuig te houden tot de kosten van de veranderde pomp zijn betaald. Omdat hij ze nu moet betalen aan de garagist. Omdat dit volgens hem niet valt onder zijn verleende garantie...?

Ik ben zelf absoluut niet sterk in dit soort rechten en kan dus ook alleen maar uitgaan op wat hij mij verteld.
Daar is hij dus volgens mij ook op aan het hopen. Zodat hij waarschijnlijk hoopt om zo de kosten terug te verdorren via dreigementen.

Zo komt het toch over....

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 13 mar 2023 20:25

maar de handelaar zegt dat hij het recht heeft om het voertuig te houden tot de kosten van de veranderde pomp zijn betaald.
Garage heeft retentierecht na werken aan je voertuig.

De autohandelaar niet, die heeft niet aan je auto gewerkt.
(Mag dat vermoedelijk niet eens volgens zijn uitbatingsvergunning, als hij een andere garage aanduidt voor herstellingen ...)

Omdat dit volgens hem niet valt onder zijn verleende garantie...?
Zijn "verleende garantie" is totale bullshit, en volledig onwettig

Hij moet de wettelijke garantie verlenen gedurende minstens 1 jaar na aankoop.

Terug naar “Consumenten Koop”