Verkoper autogarage trekt verkoop terug en wil bankvoorschot terugstorten

GertDW
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verkoper autogarage trekt verkoop terug en wil bankvoorschot terugstorten

#1 , 12 mar 2023 11:49

Beste
Wij gingen een wagen bekijken bij een autodealer. Tot 2x toe geweest, alles gecontroleerd en dan na 2 dagen overtuigd na overleg thuis en via bankoverschrijving een voorschot betaald met vermelding voorschot en merk en type. Er werd dus mondeling prijs overeengekomen aan de telefoon en de auto staat sindsdien online gereserveerd. Er moesten nog wat zaken in orde gebracht worden, zoals onderhoud, herstellen van scherm boordcomputer en keuring voor verkoop. Allemaal mondeling afgesproken. Geen handtekeningen, maar in mijn ogen ook bindend zeker met overschrijving naar hem als persoon. Ik bel na twee weken ... en auto in orde? ... Problemen met boordcomputer, gaat teveel kosten dus verkoper wil voorschot terugstorten en verkoop gaat niet door.
KAN DIT ZOMAAR?
Mvg.

dako
Berichten: 333

#2 , 13 mar 2023 13:03

Neen, dit kan in principe niet zomaar.
Maar alles is mondeling afgesproken, nergens iets van overeenkomst, mail,... nergens dus enig begin van bewijs.

Even advocaat van de tegenpartij spelen: er was mondeling overeengekomen om de wagen zo te kopen, zonder onderhoud en zonder herstelling boordcomputer. De koper was akkoord en heeft een voorschot betaald van XXX EUR en wil hem nu niet meer kopen...

Een garantie is enkel van toepassing op verborgen gebreken, niet op onderhoud of zichtbare gebreken (boordcomputer) voor aankoop.

Op zich zou ik dan ook gewoon met zijn voorstel akkoord gaan, kan anders alle richtingen uit.

GertDW
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2023 14:57

Beste
Bedankt voor je reactie.
Enige bedenking die ik maak is, wanneer ik de wagen niet meer zou willen kopen... zoals je aangeeft dat hun advocaat zou kunnen zeggen dan zou ik nu akkoord gaan natuurlijk. Maar ik vind dat ze het moeten maken zoals afgesproken.
Ik heb wel berichtjes van hen dat ze voorschot willen terugbetalen, dat ze willen afzien van verkoop. Ik heb ook berichten dat de auto in de garage is om het scherm te maken. Dus hun advocaat kan niet zeggen dat ze dat niet zouden herstellen in onze mondelinge overeenkomst.

Mvg
Gert

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”