Huurcontract feestzaal

Emily1985
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Huurcontract feestzaal

#1 , 06 mar 2023 19:28

Goeieavond,

In juli vorig jaar hebben wij een huurcontract ondertekend voor de huur van een feestzaal voor 1 dag voor ons trouwfeest die dit jaar zou doorgaan in juli 2023. Het betreft hier enkel de huur van de zaal (zonder catering, dj, ...).

Door omstandigheden hebben wij onze zaal deze week moeten annuleren. Wij hadden echter reeds een voorschot betaald van 600,00 euro (bestaande uit 300,00 euro voorschot en 300,00 euro waarborg). De eigenaar van de zaal wil de 600,00 euro echter niet terugbetalen zolang ze de zaal aan niemand anders heeft kunnen verhuren. Mocht ze hem alsnog kunnen verhuren zou ze het bedrag toch nog volledig terugstorten aan ons.

In het contract is niets terug te vinden omtrent annulatievoorwaarden. Er is ook geen zaalreglement met annulatievoorwaarden, noch werd er mondeling iets over gezegd door de zaakvoerster op het moment van ondertekening van de overeenkomst.

Kan ze zomaar het volledige bedrag inhouden als er nergens iets over beschreven of gezegd is? Ze zou naar mijn idee toch minstens de borg moeten terugstorten?

Bedankt voor het advies.

Met vriendelijke groeten

LeenW
Berichten: 12840

#2 , 06 mar 2023 19:38

Voorschot mag ingehouden worden, waarborg niet.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mar 2023 19:56

Als er niets is afgesproken over annulering, wat staat er dan op papier waarvoor die 600 euro dient?

Het zou trouwens erg schappelijk zijn als ze alles terugbetalen indien ze een nieuwe huurder vinden. Zou ik zelf eerlijk gezegd niet doen, gezien het extra werk.

Reclame

Emily1985
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mar 2023 21:01

Er staat op papier dat er 300 euro als voorschot dient en 300 euro als waarborg die we na evenement terugkrijgen indien geen schade. Rest van het saldo moest 6 weken voor evenement betaald worden. Niets over annuleringsvoorwaarden of kosten in het contract.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mar 2023 21:33

Dan is de uitleg van LeenW het meest logische.

Emily1985
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mar 2023 22:01

Bedankt iedereen, ik dacht ook al zoiets en kan me vinden in die oplossing...

Emily1985
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2023 16:56

Blijkbaar zou men toch het ganse bedrag moeten terugstorten gezien er geen specifieke annuleringsclausule in de overeenkomst stond...

Terug naar “Consumenten Koop”