Annulatie telefonische overeenkomst

D.Jansen
Topic Starter
Berichten: 3

Annulatie telefonische overeenkomst

#1 , 22 mei 2009 21:32

Wij verhuizen binnenkort en mijn vriendin heeft Telenet vandaag opgebeld met de vraag om de installatie over te zetten en digitale tv erbij te nemen.
Na nader inzien, zouden we toch liever een andere provider nemen. Kunnen wij deze afspraak zomaar annuleren of zijn we nu reeds gebonden aan de overeenkomst met telenet.

Naar wat ik gelezen heb over telefonische verkoop zou je na het ontvangen van papieren versies nog 7 dagen de tijd hebben om te annuleren. Nu vraag ik me af of dat in ons geval ook kan 'ingeroepen' worden. Maakt het feit dat wij zelf gebeld hebben iets uit of niet?

Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Buzzer
Berichten: 73

#2 , 23 mei 2009 20:22

lees deze link maar eens

http://www.oivo.be/FR/doc/dcdc/pratique ... FR&lang=NL

Het maakt niet uit of je zelf belt of gebeld wordt.

Je hebt bij telefonische verkoop inderdaad altijd 7 dagen verzakingstermijn na het ontvangen van de volledige (in princiepe schriftelijke) informatie (prijs, termijn, verzakingstermijn, opzegmodaliteiten...).
Heb je die informatie niet (voldoende) gekregen, dan heb je 3 maanden recht op kosteloze opzeg.

Bij telefonische verkoop is het niet verplicht om een schriftelijk document na te sturen, maar bij discussie is het aan de verkoper te bewijzen dat de verkoop wel is gebeurt met je volledige instemming en dit is een quasi onmogelijk te leveren bewijs ....tenzij er inderdaad wel (maar niet verplicht) een document is nagestuurd en ontvangen door de consument (vb de algemene voorwaarden). Wanneer er aan de klant gevraagd wordt die te tekenen en terug te sturen, dan pas is er helemaal geen discussie meer mogelijk en is het bestaan van de verkoop een feit.

Doe je opzeg wel aangetekend want in praktijk durven bedrijven wel eens beweren dat ze 'nooit een opzeg ontvangen hebben'

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”