Engie weigert gehijacked contract recht te zetten

L1nk1g
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Engie weigert gehijacked contract recht te zetten

#1 , 01 mar 2023 17:17

Ik woon in een flatgebouw in Leuven en had tot de zomer van vorig jaar een actief contract met Luminus.

Op een bepaald moment in het verleden is er een herschikking geweest van de busnummers in ons gebouw, waardoor de nummers die de elektriciteitsmaatschappijen en Fluvius gebruiken niet overeenkomen met die van de post. Ik was hiervan op de hoogte, maar mijn nieuwe buren blijkbaar niet, en bij hun intrek hebben zij een contract met Engie getekend met hun postnummer (002) dat overeenkomt met appartement 02 (mijn appartement) met de oude nummering van de appartementen. Daardoor werd mijn energiecontract met Luminus stopgezet en kreeg ik een slotfactuur.

Na meerdere malen contact te hebben opgenomen met Fluvius en Luminus, krijg ik alleen als antwoord dat de nieuwe provider (Engie) weigert de zaak recht te zetten, in plaats daarvan moet ik hen vragen mijn contract stop te zetten en een nieuw contract met Luminus af te sluiten. Dat is natuurlijk niet handig voor mij, want dat betekent dat ik mijn energietarief van het oorspronkelijke contract verlies, terwijl de prijzen omhoog zijn geschoten.

Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? Wat zijn mijn opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 01 mar 2023 17:25

Zeker niet praten over het contract stopzetten, dat zou impliceren dat er een is. Uw betoog moet zijn dat de nieuwe huurders geen bevoegdheid hadden een contract op uw adres aan te gaan, dit contract bijgevolg nietig is en uw huidig contract gewoon blijft doorlopen.

Hebt u de ombudsman al geprobeerd?

https://www.ombudsmanenergie.be/nl

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 01 mar 2023 17:44

Uw meters gas en elektriciteit hebben een EAN nr
Hun appartement heeft ook meters met nummers ...dus is er nu in appartementsblok iemand die geen contract meer heeft of hebt u nu de meters van uw buur?

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 01 mar 2023 18:13

Uw meters gas en elektriciteit hebben een EAN nr
Hun appartement heeft ook meters met nummers ...dus is er nu in appartementsblok iemand die geen contract meer heeft of hebt u nu de meters van uw buur?
Precies. En als er geen energiecontract bestaat op dat nummer worden de aansluitingen normaliter door Fluvius na een aantal weken afgesloten. Iets zegt mij dat er nog bijkomende zaken ontbreken in dit verhaal.

artemis
Berichten: 3293

#5 , 01 mar 2023 18:26

Zijn dat digitale of oude meters?
Staan de meters in de kelder of boven in de appartementen?

Heb enkel ervaring met analoge meters en daarmee paar jaar geleden ook een serieus probleem gehad. Een mede-bewoner was van leverancier veranderd en had de meterstand van een verkeerde (onze) meter doorgegeven (wist ik toen nog niet). Ik kreeg plots een slotfactuur…. Na veel bellen met Fluvius, onze leverancier en hun leverancier heeft Fluvius er dan een ‘mystery dossier’ van gemaakt want er klopte duidelijk iets niet. Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw en bleek dat de buur de meterstand en EAN-nummer van onze meter had doorgegeven aan hun nieuwe leverancier…. Per ongeluk weliswaar….
Check dat eens, heeft mogelijk niks met ander busnummer te maken.

L1nk1g
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mar 2023 19:54

Dit zijn oude meters, en ja, de buurman heeft inderdaad het verkeerde EAN-nummer gebruikt, dat op de meters staat, en op de meters zit een etiket dat verwijst naar de oude busnummers. Daarom noemde ik alleen hen, want dat is de bron van verwarring.
Na veel bellen met Fluvius, onze leverancier en hun leverancier heeft Fluvius er dan een ‘mystery dossier’ van gemaakt want er klopte duidelijk iets niet. Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw en bleek dat de buur de meterstand en EAN-nummer van onze meter had doorgegeven aan hun nieuwe leverancier…. Per ongeluk weliswaar….
Check dat eens, heeft mogelijk niks met ander busnummer te maken.
Inderdaad, het gaat om een mystery switch...Dit is het antwoord van Fluvius:
Bij een mystery switch (foutieve overname) dienen beide leveranciers akkoord te zijn om dit recht te zetten.
In dit geval is de aanvraag van Luminus niet aanvaard
Ik zie dat mijn collega Engie in BCC gezet heeft bij de vorige mail
We hebben hier nog geen feedback op gekregen van de leverancier
Een mystery switch kan enkel door een leverancier opgestart worden
U kan best opnieuw contact opnemen met de leverancier

artemis
Berichten: 3293

#7 , 01 mar 2023 22:08

Neem dan terug contact op met je leverancier Luminus. Het is nu aan hen om te bewijzen dat jij persoonlijk je contract zou stopgezet hebben, en niet iemand anders/je buur. Lijkt me inderdaad een typisch geval van mystery switch.

Want edit: om je meter over te dragen aan iemand anders moet je altijd met twee tekenen. Dit is duidelijk een vergissing/fout veroorzaakt door een derde…

L1nk1g
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 mar 2023 22:49

Dit is het laatste dat ik van Luminus heb gehoord:
Een andere energieleverancier heeft per ongeluk de levering van elektriciteit en/of aardgas overgenomen.
Dit resulteerde in een eindafrekening.

We hebben contact opgenomen met de andere leverancier maar die wilde de overstap niet ongedaan maken.
Ik begrijp niet dat de andere leverancier (Engie) iets wat tegen mijn wil is gedaan niet wil veranderen.. :shock: Tot nu toe geen antwoord van Engie, ik ga het nog eens proberen met Luminus, maar die geven mij duidelijk ook liever een nieuw hoger tarief dan deze mystery switch te corrigeren en mij weer het oude goedkope tarief te geven....

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 01 mar 2023 22:56

Vraag Engie bewijs van uw akkoord.
Intussen betaalt u geen rekeningen die van Engie komen.
Betrek de dader in het conflict. Hij moet de rekeningen van Engie betalen aangezien hij het contract heeft afgesloten en niet u. Het contract staat op zijn naam, toch?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Consumenten Koop”