Bewijslast plaatsvinden kinesitherapie

AlfredMarco
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bewijslast plaatsvinden kinesitherapie

#1 , 28 feb 2023 16:59

Situatie : Ik had een voorschrift van 60 beurten voor een knie revalidatie waarvoor ik kinesitherapie behandeling krijg bij een kinesist. Tijdens deze behandelingsperiode kreeg ik rugklachten waarvoor ik een voorschrift van 18 beurten gaf aan dezelfde kinesist. De sessies van de knie en de rug heeft de kinesist allemaal afgerekend op het voorschrift van de knie. Deze heb ik allemaal betaald en in principe heb ik de kinesist vergoed voor al zijn diensten.
Probleem : Nu stuurt deze kinesist een afrekening (geen factuur) en een attest "Getuigschrift voor verstrekte hulp" waarbij de 18 beurten voor de rug opnieuw worden aangerekend. Deze 18 beurten staan op een datum wanneer ik nooit bij deze kinesist ben langs geweest. Het ziet er naar uit dat deze kinesist sessies dubbel wilt betaald worden. Voor deze afrekening stuurt de kinesist een betalingsherinneringen en dreigt hij met een incaso bureau of deurwaarder.
Vraag : Als dit voor de vrederechter komt, bij wie ligt de bewijslast dat deze sessie al dan niet hebben plaats gevonden. Bij de kinesist of bij de patiënt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 28 feb 2023 17:26

Zoiets laat je niet voor de rechtbank komen. Toon aan dat u op andere data bent langs geweest en maak via betalingsbewijzen duidelijk dat alles betaald is.

AlfredMarco
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2023 20:05

Bedankt voor je reactie. Dat is ook mijn voorkeur om dit op deze manier te benaderen.

De vraag in dit forum is eerder een kwestie om voorbereid te zijn : "als" dit voor de vrederechter komt, bij wie ligt de bewijslast?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 01 mar 2023 10:48

Heb je de kinesist al aangeproken omtrent de dubbele aanrekening? Indien hij de dubbele aanrekening niet schrapt AS met kopie per gewone brief.

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mar 2023 10:51

Beste,

"Deze 18 beurten staan op een datum wanneer ik nooit bij deze kinesist ben langs geweest. Het ziet er naar uit dat deze kinesist sessies dubbel wilt betaald worden."

Aangetekende brief met ontvangstkaart sturen waarin u de niet uitgevoerde behandelingen op data dat u niet werd behandeld protesteert. U kan best ook een kopie sturen naar uw ziekenfonds en naar de controledienst van het RIZIV met melding dat deze zorgverlener fraude pleegt en behandelingen attesteert die nooit werden uitgevoerd.

Zorgverleners die dergelijke praktijken toepassen worden na dergelijke meldingen streng opgevolgd en zullen nog jaren nadien gecontroleerd worden. Uiteraard kan men administratieve boetes opleggen na controle ter plaatse en in extreme gevallen mag men het beroep van zorgverlener voor een bepaalde termijn niet meer uitoefenen in het kader van de ziekteverzekering.

https://www.riziv.fgov.be/nl/riziv/stru ... trole.aspx

https://www.riziv.fgov.be/nl/profession ... fault.aspx

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mar 2023 11:25

TS bij de eerste 60 + 18 beurten heeft u toch een afrekening ontvangen ter betaling ? Getuigschrift ter terugbetaling door de mutualiteit bij elke afrekening.
Op dat afschrift staan toch de data van uw kinesist bezoeken. Daarmee kunt u bewijzen dat de 18 beurten wel degelijk betaald zijn. De data moeten ook vermeld staan op de afrekeningen.
Indien u geen kopie hiervan meer heeft, kunt u die opvragen bij de mutualiteit. Deze kunnen u die zeker verstrekken.

Tweede afrekening voor dubbele 18 beurten : daarmee kunt u de data vergelijken met de eerste afrekening. Indien dezelfde date = dubbele facturatie. Indien andere data = fraude. Dat kunt u dan bewijzen aan de hand de getuigschriften/afrekeningen.
Zeker mutualiteit inschakelen en zoals @ Jo23 zegt.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 02 mar 2023 09:30

Klopt er moeten meer behandelingsnummers op attest kinesist staan.

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mar 2023 11:16

En uiteraard moeten de data van de behandelingen kloppen. De kinesitherapeut moet minimum 30 minuten individueel met de patiënt actief aan het behandelen zijn anders moet men een lager tarief attesteren.

"Deze 18 beurten staan op een datum wanneer ik nooit bij deze kinesist ben langs geweest. Het ziet er naar uit dat deze kinesist sessies dubbel wilt betaald worden."

https://www.riziv.fgov.be/nl/profession ... ingen.aspx

Gewoon aangetekend met ontvangstmelding de niet uitgevoerde data en behandelingen protesteren en uitdrukkelijk vragen dat er een schriftelijke bevestiging komt dat de foutief aangerekende behandelingen worden geschrapt. Vermelding dat je het ziekenfonds en de controlediensten van het RIZIV op de hoogte zal brengen indien de zaak niet onmiddellijk wordt rechtgezet doet meestal alarmbellen afgaan.

Weet dat het RIZIV subsidies geeft voor software pakketten die de kinesitherapeuten toelaat om hun behandelingen op te volgen, hun afrekeningen correct op te stellen, verslagen naar artsen te sturen etc. Het RIZIV kan die gegevens opvragen en bij een klacht komt er gegarandeerd een strenge controle en bij overtredingen volgen administratieve boetes en wordt men nog jaren in het oog gehouden.

AlfredMarco
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 mar 2023 12:10

Bedankt voor alle reacties. Hiermee kan ik verder.

Terug naar “Consumenten Koop”