onbeschermde rekening

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

onbeschermde rekening

#1 , 08 feb 2023 15:03

Mijn bank stuurt me een e-mail waaruit blijkt dat mijn zichtrekening bij haar onvoldoende beschermd is tegen malversaties op internet. Om ze "veilig" te maken zou ik moeten betalen.
Ik stel dus vast dat deze bank bewust onveilige rekeningen aanbiedt.
.
Dit kan toch niet deontologisch gezien? Een rekening bewust niet maximaal beveiligen teneinde er aanvullend munt uit te slaan om ze veiliger te maken.

"Bescherm je rekeningen"; zie: https://www.kbc.be/particulieren/nl/pro ... 79352b436a

Of zou dit een geval van phishing zijn?
Anders is het een uiterst domme communicatie van een grootbank die zich zelf voor schut zet.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 08 feb 2023 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 650

#2 , 08 feb 2023 15:14

Dit heeft niets te maken met beveiliging, maar met verzekering.

https://www.kbc.be/particulieren/nl/ver ... ering.html
Je KBC CyberSecure-Verzekering vergoedt:
Financiële schade door oplichting, fraude of identiteitsdiefstal vanaf 100 euro tot 25.000 euro per schadegeval. Dat maximumbedrag geldt per kalenderjaar en voor alle verzekerde rekeningen samen. De franchise bedraagt 10% van het uitgekeerde bedrag.
Psychologische bijstand na reputatieschade tot 5 sessies van 2 uur
Dit is dus een verzekering voor als jij iets onveilig doet, waardoor jij als gebruiker jezelf openzet voor Fraude/oplichting...

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 08 feb 2023 15:15

Dit lijkt mij gewoon een bijkomende verzekering voor internetfraude (die door uw schuld ontstaat)?

Reclame

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 08 feb 2023 15:19

Er staat "bescherm je rekening"..
Beschermen is proactief.
Een verzekering voor schade achteraf is geen "bescherming van een rekening". Met of zonder verzekering blijft het gevaar van manipulatie even groot.

De vlag ("bescherm je rekening") dekt dus de lading niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 08 feb 2023 15:28

Maar die uitleg is niet logisch. De bank moet reeds het nodige doen om uw rekeningen te beschermen en is wettelijk verplicht alle schade als gevolg van hun fouten te vergoeden.

Bij internetfraude is 99,99% van de zaken het gevolg van onzorgvuldig omgaan met gegevens, oplichting, etc. Ik vermoed dat de verzekering dan ook hier over gaat gaan. U moet de voorwaarden van dit product eens opzoeken, want op basis van uw link kan er niet veel over gezegd worden.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 08 feb 2023 15:33

De link is dan ook misleidend.
Het onderwerp van de link dekt niet datgene waarnaar het echt verwijst.
Met dat contract wordt de rekening geenszins beter beschermd.
De kans op malversatie -al of niet door persoonlijke fouten- wordt niet verminderd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12824

#7 , 08 feb 2023 15:39

Daarom, graag de algemene voorwaarden van dit product.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 08 feb 2023 15:56

Daarom, graag de algemene voorwaarden van dit product.
Het is de vorm van communicatie die ik aanklaag.
Als men een verzekering tegen de gevolgen van interfraude aanbiedt dan moet men die zo vernoemen in de e-mails. die men naar de cliënten stuurt.
Niet onder de misleidende titel "bescherm je rekening". Maar dat klinkt natuurlijk meer indrukwekkend en angstaanjagender.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 08 feb 2023 17:07

Mijn bank stuurt me een e-mail waaruit blijkt dat mijn zichtrekening bij haar onvoldoende beschermd is tegen malversaties op internet.
Zeg uw bankrelatie dan op, verwijzend naar hun correspondentie :mrgreen:

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#10 , 10 feb 2023 18:32

Beste

https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... aarden.pdf

Betreft inderdaad een verzekering tegen de gevolgen van onder meer whaling en phishing.

Is dus mijns inziens niet zinloos.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 11 feb 2023 00:00

Het is niet de rekening die beschermd wordt maar wel de rekeninghouder tegen sommige gevolgen van zijn eigen stommiteiten.
De titel van de reclame-"bescherm je rekening"- is dus misleidend.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Consumenten Koop”