Bestelbon auto bevestigt via email, wil gebruik maken van herroepingsrecht. Dealer wijst dit af.

unkki
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Bestelbon auto bevestigt via email, wil gebruik maken van herroepingsrecht. Dealer wijst dit af.

#1 , 06 feb 2023 20:31

Beste alle,

Onlangs heb ik tijdens de salon acties een wagen besteld bij een dealer. Geschatte levering in mei 2023.
Nu wil ik deze koop herroepen / annuleren omdat ik toch wat anders wil.
Dit heb ik via de mail duidelijk gemaakt 2 dagen nadien, antwoord was dit valt dit niet onder "het verzakingsrecht" omdat dit alleen van toepassing is op salons, beurzen en tentoonstellingen.

Ik ben nooit in deze dealer geweest, alleen telefonisch contact gehad en de offerte via de email bevestigd. Ik heb nergens een handtekening gezet.
Hij wil een schadevergoeding van 10% catalogusprijs.

Ik vind dit erg onredelijk, zeker gezien ik de mail 2 dagen later al stuurde.

Wie kan mij helpen?

Alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 feb 2023 20:45

Telefonisch bestellen valt onder verkoop op afstand, dus 14 dagen bedenktijd. Dit geldt ook als het eerste telefonische contact op uw initiatief gebeurde.

U spreekt over onlangs. Wanneer juist? Zorg dat u kan aantonen dat u zeker binnen de 14 dagen opgezegd heeft. Het zou niet de eerste keer zijn dat een verkoper de boel afhoudt tot de 14 dagen om zijn.

unkki
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2023 20:58

Ik heb op 31/01 telefonisch contact gehad (vanuit mijn eigen huis) voor een offerte, vervolgens via de mail op 31/01 bevestigd "Ik bevestig deze bestelling" waren de woorden. Op 02/02 een mail gestuurd dat ik wil afzien van de koop.

Is er iets wat ik kan aantonen om hem te overtuigen? Moet opzeggen altijd via de post?

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 06 feb 2023 22:35

Ik heb op 31/01 telefonisch contact gehad (vanuit mijn eigen huis) voor een offerte, vervolgens via de mail op 31/01 bevestigd "Ik bevestig deze bestelling" waren de woorden. Op 02/02 een mail gestuurd dat ik wil afzien van de koop.

Is er iets wat ik kan aantonen om hem te overtuigen? Moet opzeggen altijd via de post?
aangetekend opzeggen en verwijzen naar de 14 dagen

aangetekende brieven hebben nog net dat ietsje meer bewijswaarde mocht het tot in de rechtbank gaan

unkki
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 feb 2023 16:31

Inmiddels is de aangetekende brief aangekomen en heb ik hier een reactie op gekregen, volgens de dealer is de herroeping niet van toepassing. Volgens hem zijn er soortgelijke zaken altijd in hun voordeel besloten.

Hun motivatie is dat alleen van toepassing bij aankoop op een salon, beurs of tentoonstelling, echter was deze bestelling via de mail/telefoon. Over mail/telefoon wordt niet in de algemene voorwaarden van de dealer gesproken. Een 2e argument is dat de de auto naar mijn specificaties is besteld.

De dealer zegt wel te willen praten over de hoogte van de schadevergoeding (10% volgens de algemene voorwaarden).

Wat zal ik doen?

Ik ga morgen de consumentenombudsman bellen en het ook daar vragen, bij een eerder gesprek zeiden ze dat ik volledig in mijn recht sta en dat dit aankoop op afstand was.

Naar de rechter stappen gaat mij altijd geld kosten... wellicht meer dan een schadevergoeding.

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 08 feb 2023 17:01

Inmiddels is de aangetekende brief aangekomen en heb ik hier een reactie op gekregen, volgens de dealer is de herroeping niet van toepassing. Volgens hem zijn er soortgelijke zaken altijd in hun voordeel besloten.

Hun motivatie is dat alleen van toepassing bij aankoop op een salon, beurs of tentoonstelling, echter was deze bestelling via de mail/telefoon. Over mail/telefoon wordt niet in de algemene voorwaarden van de dealer gesproken. Een 2e argument is dat de de auto naar mijn specificaties is besteld.

De dealer zegt wel te willen praten over de hoogte van de schadevergoeding (10% volgens de algemene voorwaarden).

Wat zal ik doen?

Ik ga morgen de consumentenombudsman bellen en het ook daar vragen, bij een eerder gesprek zeiden ze dat ik volledig in mijn recht sta en dat dit aankoop op afstand was.

Naar de rechter stappen gaat mij altijd geld kosten... wellicht meer dan een schadevergoeding.
Het is aan de verkoper om u te dagvaarden nadat u de factuur geprotesteerd heeft.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 08 feb 2023 17:01

aangetekend opzeggen en verwijzen naar de 14 dagen
En zeker verwijzen naar feit dat u nooit bij de dealer was en alles "op afstand" verliep !

Noch voor offerte, noch voor "aankoop".

unkki
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 feb 2023 17:13

Ok.

En wat vinden jullie hiervan, vond ik online (consumentenbond NL). uitzonderingen bij koop op afstand:

Koop via internet
Bij koop via een online winkel moet de webpagina ingericht zijn voor online verkoop (op de webwinkel staat bijvoorbeeld een winkelmandje). Is dit niet het geval dan is er geen sprake van koop op afstand.

Bijvoorbeeld:
Een autoverkoper heeft een website met auto's je kunt een auto aanklikken en via het winkelmandje betalen. Dit valt onder de koop op afstand en je hebt wél bedenktijd.
Een autoverkoper heeft een website met auto's en je belt de verkoper om de auto te kopen. Je moet naar de showroom om hem af te halen en te betalen. Er is online geen mogelijkheid om daadwerkelijk te kopen. Dit is géén koop op afstand.
Een nieuwe auto die je geheel volgens jouw specificaties via internet hebt besteld, valt onder de uitzonderingen en er geldt dan dus géén bedenktijd.

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 08 feb 2023 17:31

Dat is NL.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 feb 2023 17:37

Hoe hebben ze gereageerd op uw aangetekende brief? AS, gewone brief, mail, telefoon, ...
Hun motivatie is dat alleen van toepassing bij aankoop op een salon, beurs of tentoonstelling
Klinkklare onzin. Salon, beurs of tentoonstelling worden volgens de wet gelijkgesteld met verkoop in het kantoor. Daar heb je dus net geen herroepingsrecht.
echter was deze bestelling via de mail/telefoon. Over mail/telefoon wordt niet in de algemene voorwaarden van de dealer gesproken.
In de wet worden communicatiemiddelen bewust niet met naam genoemd. Enige vereiste is dat koper en verkoper zich niet samen in dezelfde ruimte bevinden. Wet gaat nog steeds boven algemene voorwaarden.
Een 2e argument is dat de de auto naar mijn specificaties is besteld.
Dit ligt moeilijker omdat het volgende in de wet staat:
Art. VI.53.[1 De consument kan het herroepingsrecht waarin artikel VI.47 voorziet niet uitoefenen voor:
3° de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde goederen, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;

Ik heb geen zicht op rechtspraak hierover, maar op gespecialiseerde websites komt regelmatig terug dat dit niet zou gelden voor gestandaardiseerde opties, met andere woorden, de keuzes die je moet maken in een car configurator.

Wat zal ik doen?
Eens bellen naar de FOD economie.

unkki
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 feb 2023 17:55

Reacties zijn allemaal via de mail geweest.

In de algemene voorwaarden staat dat er 7 dagen bedenktijd is bij een beurs, salon of tentoonstelling. Sorry dit had ik onduidelijk geformuleerd.

Wet gaat inderdaad boven algemene voorwaarden, daarom refereerde ik ook naar de wet in mijn brief.

De auto is besteld met een aantal optiepakketten. Die staan vermeld in de brochure.

Zal de fod weer bellen, initieel zeiden ze dat herroeping mogelijk is.

unkki
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 feb 2023 17:56

Dat is NL.
Klopt, maar dit is een europese wet.

LeenW
Berichten: 12824

#13 , 08 feb 2023 18:22

Dat is NL.
Klopt, maar dit is een europese wet.
Dat is een Europese richtlijn die naar nationale wetgeving moet worden omgezet. Daar kunnen verschillen op zitten.

Terug naar “Consumenten Koop”