Afzien van aankoop bed door kwaliteitsverschil

PS0388
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Afzien van aankoop bed door kwaliteitsverschil

#1 , 03 feb 2023 22:25

Hallo,

Graag jullie juridisch advies over de volgende situatie:

In november kochten wij een nieuw bed voor een stevige prijs, ons vorig bed was eigenlijk compleet versleten en aangezien de vriendin ruglijder is, hebben we besloten om voor een ergonomisch bed te gaan. Zowel de winkel als de beddenfirma staan hoog aangeschreven.

Bij de levering stelde ik vast dat we andere matrassen gekregen hadden dan besteld.
Na contact met de winkel zei de verkoper: excuus, we lossen dat op, binnen 2 weken leveren we de correcte matrassen, je hoeft de factuur nog niet te betalen tot die geleverd zijn en je zeker bent dat ze goed liggen.

Twee weken later: nieuwe matrassen, maar na 2 dagen zakken deze enorm door, ze hebben zelfs een kuil als je er niet op ligt.
Na persoonlijke check bij ons thuis van de verkoper (wat ik zeker apprecieer) geeft deze toe dat er inderdaad weer iets vreemd aan de hand is. In 15 jaar nooit meegemaakt zegt hij. Matrassen worden meegenomen ter controle.

Een week later: na controle in het fabriek bevestigt de winkel dat er met deze matrassen ook iets scheelt (drukverdeler is losgekomen), er zullen weer 2 nieuwe matrassen gemaakt worden.
Bij levering blijkt echter dat maar één matras nieuw is, en weer vertoont de nieuwe matras problemen. Minder uitgesproken, maar het comfort is echt nul en we hebben beiden elke nacht rugpijn en slapen voor geen meter.

Winkel zegt nu: jullie hebben nog altijd niet betaald. Eerst boxspring + hoofdbord + accesoires betalen, pas daarna wordt er verder gekeken naar de matrassen. Volgens de bestelbon hadden wij inderdaad al moeten betalen bij bestelling, maar in de praktijk laat de winkel de mensen vaak pas betalen nadat ze 2 weken het bed hebben kunnen beoordelen. Ze bieden ook slaapgarantie, maar in praktijk houdt dit in dat de gekozen matras gewisseld kan worden voor hetzelfde type van een andere hardheid.

Dus nu kunnen wij kiezen: 70% van de factuur al betalen, en dan hopen dat de verkoper zijn woord houdt en kwalitatieve matrassen kan leveren, of weigeren te betalen voor een (in ons ogen) defect product. Ons oud bed hebben ze meegenomen, wij slapen nu op geleende matrassen van familie om toch enigzins comfortabel te slapen. Voor ons is dit geen kwestie van smaak, het verschil met het bed in de toonzaal is gewoon te groot om anders te kunnen verklaren.

Wat zijn hier onze opties? De verkoper wilt het bed niet terugnemen. Hij zegt: gekocht is gekocht, dus je moet betalen. Achteraf kan er worden gekeken naar oplossingen, eventueel een matras van een ander (goedkoper) merk.
Dus de vraag is: wat gebeurt er als wij niet betalen? Wie staat in zijn recht? En is er een reden om compensatie te vragen voor al onze slechte nachten, of is dat overdreven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 feb 2023 09:01

Persoonlijk zou ik hier een advocaat opzetten en de zaak aanhangig maken bij de rechtbank. Is geen integere firma, die u zal blijven last verzorgen.

jef007
Berichten: 1681

#3 , 04 feb 2023 14:13

er zou er heel veel ruchtbaarheid aan geven op sociale media en zo
dan zal de firma wel bijdraaien

Reclame

lukasi
Berichten: 1141

#4 , 05 feb 2023 10:33

er zou er heel veel ruchtbaarheid aan geven op sociale media en zo
dan zal de firma wel bijdraaien
Vind ik niet correct, firma kan ook gelijk hebben want we horen hier maar 1 kant van het verhaal.
Aan de schandpaal nagelen was gebruikelijk in de middeleeuwen.
Ik hoop dat we dit zijn ontgroeid.

jef007
Berichten: 1681

#5 , 05 feb 2023 10:35

ik ga er van uit dat TS de waarheid spreekt,
maar inderdaad soms is het "zijn" waarheid

PS0388
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 feb 2023 09:27

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben ook geen fan van mensen zwart maken op sociale media.
En ondanks dat onze ervaring met dit bed verschrikkelijk is, hebben ze enorm goede reviews en is bijna iedereen zeer positief over ze. 'Klein bedrijf dat meedenkt met de klant etc'.

De verkoper blijft volhouden dat 'het niet kan dat de matrassen 3x op rij een probleem hebben'. Maar hij zei ook dat het onmogelijk was dat beide matrassen de eerste keer een probleem hadden...
In een rechtzaak zal dit volgens mij neerkomen op: hebben de matrassen een technisch defect vs liggen ze gewoon niet goed voor de koper.

We hebben al een informatief gesprek bij een advocaat gehad en deze zegt: probeer een rechtzaak te vermijden. Je gaat zoiets nooit over de hele lijn winnen, en de gerechtskosten zullen even hoog zijn als een nieuw bed.

Wat ik vooral wil weten:
- Ben ik in deze situatie wettelijk verplicht om te betalen? Maw: krijg je pas garantie op een product nà betaling? Of kan ik stellen dat het bestelde product nog altijd niet is geleverd aangezien er zo'n groot kwaliteitsverschil is het met toonzaalmodel?
- Dek ik mij in door al een voorschot van 20% (zoals officieel op de bestelbon staat) te betalen? Zo toon ik toch al aan dat ik niet van slechte wil ben?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 06 feb 2023 10:23

Als je een sluitend antwoord wil op uw vraag, zal je een gerechtst deskundige moeten laten aanstellen, die volledig onafhankelijk en onbeoordeeld over dat bed zal oordelen. Zijn voorschot zal meer dan waarschijnlijk een veelvoud zijn van de waarde van dat bed.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 feb 2023 02:26

Ben ik in deze situatie wettelijk verplicht om te betalen? Maw: krijg je pas garantie op een product nà betaling? Of kan ik stellen dat het bestelde product nog altijd niet is geleverd aangezien er zo'n groot kwaliteitsverschil is het met toonzaalmodel?

Dek ik mij in door al een voorschot van 20% (zoals officieel op de bestelbon staat) te betalen? Zo toon ik toch al aan dat ik niet van slechte wil ben?
Wat staat er in de algemene voorwaarden?

Ik begreep dat u eigenlijk al had moeten betalen, maar dat de firma hier normaal coulant in is zolang het bed nog niet getest is.

Waarop slaat de 20% dan? Lijkt me eerder een voorschot bij bestelling.

Verkoper kan u houden aan voorwaarden die overeengekomen zijn, ook al dwingen ze die gewoonlijk niet af. Heb nog nooit geweten dat een bed of meubelen niet ten laatste bij levering moeten betaald worden.

pho450
Berichten: 192

#9 , 09 feb 2023 16:38

Ik kan de insteek van de verkoper wel begrijpen. Als ik uw uitleg goed begrijp wordt er niet gevraagd om de "defecte" matrassen te betalen, maar wel de onderdelen waarvan u de kwaliteit niet betwist.

Terug naar “Consumenten Koop”