boete betalen?

Lena30
Topic Starter

boete betalen?

#1 , 18 mei 2009 05:26

Wij hebben voor tegelwerken een prijsofferte laten maken bij een vloerder.
In een impulsieve bui hebben we (zowel mijn man als ik) die offerte getekend voor akkoord.
Na enkele dagen kwamen we echter tot het besluit dat het ons toch wat te duur uitkwam, en hebben we de vloerder telefonisch laten weten dat we toch afzien van de werken.

Gaan we nu een factuur mogen verwachten wegens 'contractbreuk' of iets dergelijks?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 18 mei 2009 11:33

Je mag je zeer zeker verwachten aan een eis tot schadevergoeding wegens contractbreuk. Ik zou zelfs zeggen: als je die niet heel binnenkort ontvangt, zorg er dan maar voor dat je de annulatie ook per aangetekend schrijven overmaakt! Des te langer je daarmee wacht, staan ze daar op een keer op uw drempel met de tegels en de factuur voor het hele werk!

Buzzer

#3 , 18 mei 2009 12:25

Meld nog eens aan je vloerder dat je "geen lening gekregen hebt bij de bank voor het uitvoeren van je tegelwerken".

Dan denkt die man "dat is toch ene zonder geld en kan ik me de moeite besparen om nog iets te proberen recupereren"

Reclame

dieke

#4 , 18 mei 2009 15:14

Meld nog eens aan je vloerder dat je "geen lening gekregen hebt bij de bank voor het uitvoeren van je tegelwerken".

Dan denkt die man "dat is toch ene zonder geld en kan ik me de moeite besparen om nog iets te proberen recupereren"
En waarom zou je liegen? Je hebt een bestelbon getekend en hebt achteraf bedacht dat je toch die goederen/diensten niet wil. Het is maar logisch dat je daar de gevolgen van draagt. Of moeten vloerders misschien leven van water en brood?

Lena30
Topic Starter

#5 , 18 mei 2009 15:32

heb me nog verder geinformeerd, blijkbaar hebben we 7 dagen de tijd om van gedacht te veranderen, dus geen boete

dieke

#6 , 18 mei 2009 23:08

heb me nog verder geinformeerd, blijkbaar hebben we 7 dagen de tijd om van gedacht te veranderen, dus geen boete
En waar zou je dat halen? Dat geldt enkel en alleen bij verkoop op afstand.

Lena30
Topic Starter

#7 , 19 mei 2009 07:31

En waar zou je dat halen? Dat geldt enkel en alleen bij verkoop op afstand.
unizo

Buzzer

#8 , 19 mei 2009 11:20

"En waarom zou je liegen?"

Liegen moet je nooit doen, alleen kijken of er strategische oplossingen zijn. Vloeken mag trouwens ook niet

Was het een offerte die je getekend hebt of een bestelbon ?

Bij een offerte ga ik ervan uit dat enkel de verkoper zich verbind om (binnen de geldigheidsduur van de offerte) de offerte om te zetten in een bestelbon op jouw vraag aan de overeengekomen prijs.
Dit is niet hetzelfde als het tekenen van de bestelbon.

Heb je wel de bestelbon getekend, kijk dan eens goed of er iets vermeld staat ivm verzaking op de bestelbon. Kijk ook of alle verplicht informatie eropstaat.

Wanneer die niet volledig is kan er ook twijfel zijn over de afgesproken dienst en kan de geldigheid ervan bestreden worden.

Zie onderstaande :

De verkoper moet het volgende verplicht op de bestelbon vermelden (zoals vermeld in artikel 19 van het Koninklijk Besluit van 30 juni 1996 betreffende de vermelding van prijzen van producten en diensten en bestelbonnen):

de naam en het adres van de verkoper, alsook het nummer van zijn handelsregister;
de datum en het ordernummer van de bon;
de omschrijving van het product of de dienst (model, kleur, materiaal, accessoires, afmetingen,…);
de eenheidsprijs, de hoeveelheid en de totale prijs;
het toepasbare BTW-tarief als de BTW niet is inbegrepen in de prijs;
het bedrag van het voorschot indien van toepassing;
het nog te vereffenen bedrag;
de datum of de termijn voor de levering van het product of de dienst;
de handtekening van de verkoper.
Indien de verkoper niet alle verplichte vermeldingen op de bestelbon plaatst, betekent dit niet automatisch dat de bestelbon waardeloos is!

Bijgevolg, gelden als begin van bewijs of als bewijs van een verkoopsovereenkomst, zowel voor de verkoper als voor de klant:

een bestelbon, zelfs al is deze niet conform;
een bestelbon die niet getekend is door de verkoper maar waardoor de klant een voorschot heeft betaald.
Ter herinnering: een verkeerd ingevulde bestelbon is niet noodzakelijk zonder waarde!

Lena30
Topic Starter

#9 , 19 mei 2009 11:27

het is dus een offerte, enkel voor het leggen van de tegels, de tegels hebben we al.

dieke

#10 , 19 mei 2009 12:10

Ik kan alleen maar hopen voor jullie dat die vloerder het niet de moeite vindt. Offerte of bestelbon, als je ze getekend hebt 'voor akkoord' wordt dit vaak aanvaard als schriftelijk bewijs voor een overeenkomst.

Verder gaat het hier dus niet om goederen, maar om diensten en zie ik dus al helemaal niet in hoe u zich wenst te beroepen op de '7 dagen bedenktijd'.

U kan m.i. 2 dingen doen:

1. hopen dat vloerder het niet de moeite vindt u ingebreke te stellen en dus gewoon niet meer handelen in deze zaak. Risico is dat hij het wel de moeite zal vinden, zal beweren dat u nooit heeft geannuleerd en van u zal eisen dat u hem vergoedt voor zijn schade.

2. aangetekend schrijven sturen waarin u opnieuw de annulatie bevestigt. Risico is natuurlijk dat vloerder dan inderdaad een schadevergoeding zal ruiken.

Buzzer

#11 , 19 mei 2009 12:39

Dat is toch al iets dat het een offerte is.

Maar pas op !

In sommige gevallen telt de ondertekening door de klant van een offerte als het omzetten van de offerte in een bestelbon.
In dat geval moet er bijstaan "voor akkoord" of "goedgekeurd" of zoiets.

Wanneer u nu een (aangetekende) brief gaat sturen dan is dat hetzelfde als toegeven dat er een verkoopsovereenkomst was en dat is in uw nadeel, want die brief kan dan als bewijs dienen.

Verzakingsrecht van 7 dagen (of 3 maanden) zult u niet hebben als u zelf de vloerder heeft gecontacteerd om een bestelling te plaatsen. Dit telt enkel in sommige gevallen zoals deur aan deur of telefonische verkoop ...

Wat ik zou doen :
- Helemaal niets. Wacht gewoon af tot de vloerder zelf met u contact opneemt. De kans bestaat immers dat hij niet meer van zich laat horen omdat die mannen het toch altijd druk hebben.

- Neemt hij toch contact op, dan zeg je gewoon dat het om een offerte van hem ging maar dat dit geen verbintenis is langs uw kant.
Dan moet hij maar naar de rechtbank stappen om uitvoering van het 'contract' of schadevergoeding te bedingen.
Waarschijnlijk zal zijn offerte niet voldaan zijn aan alle voorwaarden zoals op een bestelbon verplicht is en zal dan in het beste geval slechts als een 'begin van bewijs' beschouwd worden.
In dat geval kun je nog zien wat je doet : procederen of toegeven. Dan vraag je best eerst advies aan een advocaat over je kansen.

trouwens :

De consument wordt op een bijzondere wijze door de wet beschermd.

Iedere clausule die er toe strekt dat de consument “op onweerlegbare wijze” instemt met bepaalde bedingen terwijl hij daar niet daadwerkelijk kennis heeft van kunnen nemen voor het sluiten van de overeenkomst, is nietig. (artikel 32,23° Wet betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument).

U zal dus moeten aantonen dat de consument daadwerkelijk van alle clausules heeft kunnen kennisnemen voordat hij de voorwaarden aanvaardde.

Maw bent u volledig op de hoogte gebracht van de algemene voorwaarden van de firma ? Stonden die vermeld op de offerte (langs de voorkant of verwijzing op de voorkant naar de achterkant waar die gedrukt staan ?)
Gewoon de melding 'de klant heeft akkoord veklaard met onze algemene voorwaarden' telt niet.
De firma zal ook moeten kunnen bezwijzen dat u daadwerkelijk op de hoogte was.

Terug naar “Consumenten Koop”