#8 , 19 mei 2009 11:20
"En waarom zou je liegen?"
Liegen moet je nooit doen, alleen kijken of er strategische oplossingen zijn. Vloeken mag trouwens ook niet
Was het een offerte die je getekend hebt of een bestelbon ?
Bij een offerte ga ik ervan uit dat enkel de verkoper zich verbind om (binnen de geldigheidsduur van de offerte) de offerte om te zetten in een bestelbon op jouw vraag aan de overeengekomen prijs.
Dit is niet hetzelfde als het tekenen van de bestelbon.
Heb je wel de bestelbon getekend, kijk dan eens goed of er iets vermeld staat ivm verzaking op de bestelbon. Kijk ook of alle verplicht informatie eropstaat.
Wanneer die niet volledig is kan er ook twijfel zijn over de afgesproken dienst en kan de geldigheid ervan bestreden worden.
Zie onderstaande :
De verkoper moet het volgende verplicht op de bestelbon vermelden (zoals vermeld in artikel 19 van het Koninklijk Besluit van 30 juni 1996 betreffende de vermelding van prijzen van producten en diensten en bestelbonnen):
de naam en het adres van de verkoper, alsook het nummer van zijn handelsregister;
de datum en het ordernummer van de bon;
de omschrijving van het product of de dienst (model, kleur, materiaal, accessoires, afmetingen,…);
de eenheidsprijs, de hoeveelheid en de totale prijs;
het toepasbare BTW-tarief als de BTW niet is inbegrepen in de prijs;
het bedrag van het voorschot indien van toepassing;
het nog te vereffenen bedrag;
de datum of de termijn voor de levering van het product of de dienst;
de handtekening van de verkoper.
Indien de verkoper niet alle verplichte vermeldingen op de bestelbon plaatst, betekent dit niet automatisch dat de bestelbon waardeloos is!
Bijgevolg, gelden als begin van bewijs of als bewijs van een verkoopsovereenkomst, zowel voor de verkoper als voor de klant:
een bestelbon, zelfs al is deze niet conform;
een bestelbon die niet getekend is door de verkoper maar waardoor de klant een voorschot heeft betaald.
Ter herinnering: een verkeerd ingevulde bestelbon is niet noodzakelijk zonder waarde!