Problemen met auto

TiborDV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Problemen met auto

#1 , 23 jan 2023 19:41

Ik rijd ondertussen iets minder dan 6 maanden rond met een voertuig dat ik gekocht heb via een handelaar.
Hiervoor heb ik het basisgarantiepakket genomen.

Inmiddels is er aan het licht gekomen dat er een verkeerde accu in het voertuig zit, de distributieketting en multiriem versleten is en bepaalde onderdelen van de multiriem ook dienen vervangen te worden.

De auto heeft een KM-stand van 63.XXXKM.

De verkoper van de wagen zegt dat de batterij niet tot de garantie behoort, gezien ik hiervoor de premiumgarantie moet hebben.
Inmiddels hebben ze groen licht gegeven voor de rest te herstellen, dit heeft bijna 2 maanden geduurd.

Nu is mijn vraag, dit zijn zaken die al lang moeten gezien zijn toen het voertuig werd klaargemaakt voor verkoop/keuring.
Is hier mogelijk bedrog aan te pas gekomen? Valt de accu onder de verkoper zijn verantwoordelijkheid, gezien hij de auto geleverd heeft met een verkeerde accu?

Ikzelf voel me redelijk bedrogen gezien ik in het verleden nog problemen heb gehad met het voertuig, en deze problemen echt wel de druppel te veel is, veilig voel ik me ook al niet meer in mijn auto.


Groetjes!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2023 21:05

Wettelijke garantie is wettelijke garantie. Betalen voor een premiumgarantie mag maar is daarbovenop, niet in de plaats van.

Er is geen reden waarom de batterij niet onder de wettelijke garantie voor een tweedehandsvoertuig zou vallen.

Anderzijds is rationeel gezien de kost te klein om veel energie in te steken. De laatste batterij die ik heb laten vervangen was denk ik 120 euro.

jef007
Berichten: 1679

#3 , 23 jan 2023 21:18

je hebt een wettelijke garantie van 1 jaar

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 24 jan 2023 17:13

Er is geen reden waarom de batterij niet onder de wettelijke garantie voor een tweedehandsvoertuig zou vallen.
Is eigenlijk een slijtage-onderdeel .
Alles voorbij een jaar of 5 is "on borrowed time" ...
Hangt wat af van de soort & het merk van batterij, maar ze gaan geen van allemaal eeuwig mee.

Als het toebehoren zijn normale levensduur uitdeed (bv. de normale levensduur van een batterij, lamp, enz. is verstreken), dan geldt de garantie normaal niet.

Foute batterij is natuurlijk wat anders
Dat had een professioneel verkoper moeten zien en vervangen voor verkoop


De tijd van batterijen voor 60€ is voorbij in het stop/start en regeneratief opladen tijdperk ...

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jan 2023 17:41

Er is geen reden waarom de batterij niet onder de wettelijke garantie voor een tweedehandsvoertuig zou vallen.
Is eigenlijk een slijtage-onderdeel .
Alles voorbij een jaar of 5 is "on borrowed time" ...
Hangt wat af van de soort & het merk van batterij, maar ze gaan geen van allemaal eeuwig mee.

Als het toebehoren zijn normale levensduur uitdeed (bv. de normale levensduur van een batterij, lamp, enz. is verstreken), dan geldt de garantie normaal niet.
Onder die logica is de garantie ook niet van toepassing als de distributieriem stuk gaat enkele maanden na aankoop.

Uiteraard gaat een batterij niet eeuwig mee, maar de verkoper moet wel een batterij voorzien die de verkorte garantieperiode van 1 jaar haalt.

TiborDV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jan 2023 23:12

Dag iedereen,

Dankje voor jullie reacties :)

Over de batterij: de originele batterij van Kia met start en stop (die er dus in zou moeten zitten) zou een €500 kosten. Batterij die er nu in zit had de verkoper inderdaad kunnen zien.

Over de distributieketting: een distributieketting is eigen een onderdeel dat volgens Kia normaal zo goed als nooit zou moeten vervangen worden. Deze zouden makkelijk 2 tot 300.000km moeten meegaan.

De auto is gecontroleerd door Kia zelf & zij hebben dit nog maar zeer weinig gezien. Word vervolgd dus.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 24 jan 2023 23:40

Distributieketting op < 64000 km erdoor en multiriem te vervangen lijkt me zéér straf en vooral veel te snel.

Hoe zeker is de Vraagsteller van de kilometerstand :?:



Distributieriem is slijtage-onderdeel en is op gezette tijdstippen te controleren of zelfs te vervangen ...
Dat is op rekening vd koper, want valt onder normaal onderhoud.

Als die echter sneuvelt binnen de tijdspanne of met minder km dan die voorzien zijn voor vervanging / controle, zal dat voor de verkoper zijn onder garantie.

Als de koper veel km op de auto zet binnen een jaar en de controle / vervanging niet tijdig laat uitvoeren, zal het dan weer géén garantie zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jan 2023 19:32

Ik rijd met een volkswagen eerst in dienst februari 2010 * * 210.00 km en is nog steeds de Eerste baterie staat altijd buiten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”