Garantie: vervangen vs terugbetalen

Evognaf
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Garantie: vervangen vs terugbetalen

#1 , 22 jan 2023 19:44

Hallo,

Anderhalf jaar geleden kocht ik een toestel bij een grote webwinkel. Inmiddels is het toestel kapot en dus nog binnen garantie. De webwinkel heeft laten weten dat ze het toestel niet kunnen herstellen. Normaal zouden ze dan een nieuw exemplaar moeten opsturen. Dat zou ook moeten kunnen want ze hebben het toestel gewoon voorradig. Toch laten ze weten dat ze het toestel niet "kunnen" vervangen, omwille van een tekortkoming in het IT systeem waardoor de klantendienst medewerker geen vervanging kan aanvragen.

Daarom hebben ze de aankoopprijs terugbetaald.
De prijs van dat toestel is echter sinds de oorspronkelijke aankoop met 42% gestegen, waardoor ik aanzienlijk zou moeten opleggen om een nieuw exemplaar te kopen.

Wat zijn hierin mijn rechten? De aankoopprijs terugbetalen is normaal gezien pas toegestaan wanneer herstellen of vervangen niet mogelijk is (bvb. wanneer het toestel niet meer gemaakt wordt).

Is een tekortkoming in het IT systeem een geldige reden om een toestel, dat gewoon voorradig is, niet te "kunnen" vervangen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2023 20:10

U heeft hierbij een punt.
Welke rechten geniet u als consument onder de wettelijke garantie?

Er bestaat een hiërarchie van middelen die ter beschikking van de consument staan:

1. U heeft het recht de kosteloze herstelling of de vervanging van het goed te eisen (te kiezen door de consument, maar in functie van wat mogelijk en redelijk is).

2. Daar waar een herstelling of vervanging onmogelijk is of voor de verkoper onevenredige kosten met zich mee zou brengen, kunt u een prijsvermindering of de ontbinding van het verkoopcontract eisen.

Een vervanging die onevenredige kosten vraagt, is voor mij eerder wanneer de verkoper dit product niet meer verkoopt en dus niet speciaal voor u bij een leverancier kan inkopen. Niet een tekortkoming in het IT systeem, dat kan opgelost worden.

Evognaf
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2023 20:16


Een vervanging die onevenredige kosten vraagt, is voor mij eerder wanneer de verkoper dit product niet meer verkoopt en dus niet speciaal voor u bij een leverancier kan inkopen. Niet een tekortkoming in het IT systeem, dat kan opgelost worden.
Dat is ook mijn standpunt en ik heb ze daar ook herhaaldelijk op gewezen. Zij antwoorden echter steeds opnieuw dat ze het toestel niet kunnen vervangen en dus enkel het aankoopbedrag terugbetalen. Op het feit dat een tekortkoming in het IT systeem geen geldige reden is, gaan ze zelfs niet in.

Zou ik ergens een instantie hierover kunnen aanspreken om hierin te bemiddelen?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2023 20:25

Consumentenombudsdienst of Economische Inspectie.

U kan ook alvast beginnen met te melden dat u deze instanties zal inschakelen, aangezien u niet akkoord bent met hun standpunt.

https://consumentenombudsdienst.be/nl

https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/

Enkel in geval van Belgische webwinkel.

Terug naar “Consumenten Koop”