Tweedehands auto aangekocht bij handelaar

TiborDV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Tweedehands auto aangekocht bij handelaar

#1 , 18 jan 2023 17:37

Dag iedereen,


In juli 2022 heb ik een voertuig aangekocht bij een handelaar.
Helaas begonnen de eerste 6 maanden al allerlei problemen op te duiken.

3 dagen na aankoop moest de airco al gerepareerd worden.

Na een nazicht door een officiële dealer van het merk zelf zijn volgende problemen boven water gekomen:

V-riem versleten
Distributieketting versleten
Bepaalde onderdelen in de motor zelf, versleten..
Geen originele batterij (Zit een batterij in van Nissan en mijn auto is een Kia, tevens is dit niet de juiste batterij voor het voertuig) hierdoor werkt het start en stop systeem niet & krijg ik tijdens het rijden een melding dat de accu leegloopt.
Vermoedelijk lek in ruitenwisservloeistofreservoir.
Vermoedelijk lek in het aircosysteem

Dealer melde dat de auto altijd op onderhoud geweest is, online en in het serviceboekje is het laatste onderhoud 3 jaar geleden.

Zelf melden ze dat ze de auto voor verkoop checken op alle mogelijke punten. Helaas blijkt dit dus niet zo te zijn.

Handelaar zegt dat de batterij voor mijn eigen rekening is, terwijl zij juist een voertuig hebben geleverd met een batterij voor een ander merk alsook een batterij die niet geschikt is voor het type wagen. De dealer van het merk zegt dat ook de batterij voor de handelaar is. (Tot zo ver dus hun controle op alle mogelijke punten :wink: ).

De dealer heeft een offerte opgemaakt voor alle kosten die moeten gemaakt worden. Dit kan makkelijk oplopen tot boven de 2000 EUR.


De handelaar heeft gecommuniceerd met de dealer, en meld dat ze geen goedkeuring kunnen geven op de reparatie zolang ze geen foto's hebben en of ze eventueel een mogelijke korting zouden kunnen krijgen.

De dealer zelf heeft gezegd dat als ze foto's willen heel de motor uit elkaar moet gehaald worden, en ze dit dus niet gaan doen tot ze goedkeuring krijgen voor reparatie. Anders vallen al deze kosten op mij en dat is niet de bedoeling.


Dit is toch wel een hele hoop aan problemen die blijven aanslepen. Heb ik op basis van dit alles het recht om deze koop te laten ontbinden? Mits mij een stuk schroot is geleverd waar ik 12.500 EUR voor heb betaald..

Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2023 17:54

Juridisch gezien heeft heel dat onderscheid tussen dealer en handelaar voor jou geen betekenis.

In een verkoopovereenkomst bestaat er een koper (jij) en een verkoper. Dat is degene die jou garantie verschuldigd is en de rest is zijn zaak.

TiborDV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2023 18:51

Juridisch gezien heeft heel dat onderscheid tussen dealer en handelaar voor jou geen betekenis.

In een verkoopovereenkomst bestaat er een koper (jij) en een verkoper. Dat is degene die jou garantie verschuldigd is en de rest is zijn zaak.
Bedankt voor je antwoord! Helaas is in deze situatie de dealer er wel bij betrokken. Mits ik van de handelaar mij moest wenden tot een dealer gezien zij zelf geen reparaties doen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 18 jan 2023 21:49

U hebt een contract met de handelaar niet met de dealer.
Dat is iets tussen de handelaar en dealer.
Wet is wet consumentenrechten en garantie.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123

TiborDV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2023 12:04

U hebt een contract met de handelaar niet met de dealer.
Dat is iets tussen de handelaar en dealer.
Wet is wet consumentenrechten en garantie.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123
Klopt, maar dealer is er door de handelaar bij betrokken.
Inmiddels zit de zaak al bij de advocaat en rechtsbijstandverzekering die deze zaken als malafide beschouwen.

jef007
Berichten: 1681

#6 , 21 jan 2023 11:28

maak het toch allemaal niet te moeilijk!
je hebt gekocht bij de HANDELAAR
de HANDELAAR dient u de wettelijke garantie te geven ( 1 jaar, denk ik)

als de rest is ballast voor jou

Terug naar “Consumenten Koop”