Geachte forumgebruikers,
Twee maanden geleden besloot ik in te gaan op een Mobistar ADSL aanbod. Alle benodigde materialen werden thuisgestuurd en ik verwachtte alleen nog de technicus van Belgacom om onze telefoonlijn te openen. Helaas: ergens tussen de kelder, waar de telefoonaansluitingen ons flatgebouw binnenkomen en de zevende verdieping (waar ik woon) bleek de telefoonlijn beschqdigd of kapot te zijn. De Belgacom technicus raadde me aan, een hele nieuwe lijn aan te leggen. Dat kost echter te veel geld.
Ik besloot daarop Mobistar op de hoogte te brengen van dit buitengewoon onvoorziene probleem en ik heb meteen dezelfde dag een aangetekende brief naar ze verstuurd, waarin ik het contract (van twaalf maanden) opzei. Waarom zou ik een jaar lang blijven betalen voor een dienst die ik niet kan gebruiken?
Mobistar heeft inmiddels contact met me opgenomen. Ze geven toe dat een kapotte (niet-werkende) telefoonlijn inderdaad een zeldzaamheid is, maar dat ik desondanks toch gewoon de kosten voor het verbreken van het contract moet voldoen.
Aangezien ik geen enkele ervaring heb met het Belgisch consumentenrecht, heb ik vier vragen:
1. Kan ik bij Mobistar middels een bewzaarschrift bezwaar maken tegen het feitr dat ik, ondanks overmacht (de kapotte telefoonlijn), toch kosten moet betalen om het contract te beeindigen? Hoe doet men zoiets?
2. Ik ben destijds op het Mobistar aanbod ingegaan, omdat de prijs in verhouding laag was, namelijk 25 EURO per maand. Nu wil Mobistar me 40 EURO per maand (de "gewone" prijs) laten betalen, omdat ik het contract opgezegd heb. Mag een bedrijf meer geld vragen bij opzegging, dan dat het bedrijf verdiend zou hebben bij niet-opzegging?
3. Indien Mobistar niet meewerkt of niet ingaat op mijn bezwaarbeschrift, toe wie kan ik me dan wenden?
4. Dien ik de facturen die Mobistar mij stuurt gedurende de bezwaarprocedure te betalen, of mag ik wettelijk gezien alle betalingen opschorten, totdat er een oplossing is gevonden?
Bedankt voor uw advies.