Contract opzegging Mobistar ADSL

Stephen1974
Topic Starter
Berichten: 4

Contract opzegging Mobistar ADSL

#1 , 15 mei 2009 17:45

Geachte forumgebruikers,

Twee maanden geleden besloot ik in te gaan op een Mobistar ADSL aanbod. Alle benodigde materialen werden thuisgestuurd en ik verwachtte alleen nog de technicus van Belgacom om onze telefoonlijn te openen. Helaas: ergens tussen de kelder, waar de telefoonaansluitingen ons flatgebouw binnenkomen en de zevende verdieping (waar ik woon) bleek de telefoonlijn beschqdigd of kapot te zijn. De Belgacom technicus raadde me aan, een hele nieuwe lijn aan te leggen. Dat kost echter te veel geld.

Ik besloot daarop Mobistar op de hoogte te brengen van dit buitengewoon onvoorziene probleem en ik heb meteen dezelfde dag een aangetekende brief naar ze verstuurd, waarin ik het contract (van twaalf maanden) opzei. Waarom zou ik een jaar lang blijven betalen voor een dienst die ik niet kan gebruiken?

Mobistar heeft inmiddels contact met me opgenomen. Ze geven toe dat een kapotte (niet-werkende) telefoonlijn inderdaad een zeldzaamheid is, maar dat ik desondanks toch gewoon de kosten voor het verbreken van het contract moet voldoen.

Aangezien ik geen enkele ervaring heb met het Belgisch consumentenrecht, heb ik vier vragen:

1. Kan ik bij Mobistar middels een bewzaarschrift bezwaar maken tegen het feitr dat ik, ondanks overmacht (de kapotte telefoonlijn), toch kosten moet betalen om het contract te beeindigen? Hoe doet men zoiets?

2. Ik ben destijds op het Mobistar aanbod ingegaan, omdat de prijs in verhouding laag was, namelijk 25 EURO per maand. Nu wil Mobistar me 40 EURO per maand (de "gewone" prijs) laten betalen, omdat ik het contract opgezegd heb. Mag een bedrijf meer geld vragen bij opzegging, dan dat het bedrijf verdiend zou hebben bij niet-opzegging?

3. Indien Mobistar niet meewerkt of niet ingaat op mijn bezwaarbeschrift, toe wie kan ik me dan wenden?

4. Dien ik de facturen die Mobistar mij stuurt gedurende de bezwaarprocedure te betalen, of mag ik wettelijk gezien alle betalingen opschorten, totdat er een oplossing is gevonden?

Bedankt voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 17 mei 2009 11:11

“Art.1184. In wederkerige contracten is de ontbindende voorwaarde altijd stilzwijgend begrepen,voor het geval dat een van beide partijen haar verbintenis niet nakomt...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek). Zie ook art.1147 en 1148 B.W..

‘Het recht op ontbinding en de exceptie van niet-uitvoering behoren tot het wezen van de wederkerige overeenkomst,zodat zij bestaan vóór de wanprestatie zelf en vóór de overdracht van de rechten van de schuldeiser en ongeacht het tijdstip waarop de wanprestatie kan worden aangevoerd.‘[Cass. 22 april 2002(B.-F/V.J.V.),R.W.2005-06,182].

‘Overmacht kan enkel voortvloeien uit een gebeurtenis buiten de menselijke wil die door deze wil niet kon worden voorzien noch vermeden‘(Cass. 9 oktober 1986,R.W. 1987-88,778-779,noot)

‘ergens tussen de kelder, waar de telefoonaansluitingen ons flatgebouw binnenkomen en de zevende verdieping (waar ik woon) bleek de telefoonlijn beschqdigd of kapot te zijn.’ houdt vrijwel zeker in dat de bron van ’overmacht’ niet behoort tot uw privatief maar wel tot het gemeenschappelijk deel van het flatgebouw zodat u herstelling niet eigenmachtig kan realiseren . Wel dient u aan te tonen dat u dit niet hebt kunnen voorzien noch vermijden . Eis schriftelijk van de Vereniging van Mede-eigenaars(=VME)die beschadiging te herstellen,met kopie aan Mobistar.

Maan Mobistar aan uw overeenkomst op grond van die overmacht, op te schorten tot de telefoonlijn door de VME hersteld is en inmiddels uw contractuele toestand te herstellen in de staat zoals die was voor het tot stand komen van voornoemde onuitvoerbare overeenkomst.

Geeft Mobistar daaraan geen afdoende en tijdig gevolg leg dan klacht neer bij http://www.ombudsmantelecom.be/

U kan inmiddels op eigen risico voornoemde exceptie van niet-uitvoering toepassen,mits die vooraf gemotiveerd schriftelijk mee te delen aan Mobistar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Zjef
Berichten: 156

#3 , 17 mei 2009 20:41

Volledig oneens. Begaat Mobistar hier een fout ? Ik koop een stationwagen en nadien blijkt dat die niet in mijn garage kan. Is de autoverkoper dan ook in de fout gegaan ?

Reclame

Buzzer
Berichten: 73

#4 , 18 mei 2009 12:21

Mobistar heert zijn contract nageleefd, en kun je niets verwijten. De kapotte kabel is niet hun schuld en ontslaat je niet van je verplichtingen.

Je hebt het contract van bepaalde duur (1 jaar) vroegtijdig opgezegd en bijgevolg moet je het volledig bedrag vna dat jaar betalen als schadevergoeding voor het vroegtijdig beeindigen.
40 euro ipv 25 euro ? Welja, ze mogen de toegestane kortingen laten vervallen bij niet naleving van het contract.
Sommigen hanteren een bovengrens op dit bedrag, dit kan je vinden in de algemene voorwaarden.

MAAR er is misschien nog een achterpoortje voor jou :
Als ik het goed begrijp was het een telefonische verkoop.
Wel, dan is het de vraag of je voldoende was geinformeerd over je bestaande contract. Zoals identiteit verkoper, duur van het contract, de volledige algemene voorwaarden, de opzegmodaliteiten enz.... .

In praktijk is daar vrijwel nooit aan voldaan bij een telefonische verkoop. Dan mogen ze je schriftelijk deze gegevens opsturen. Zelfs in dat geval moeten die gegevens volledig zijn hetgeen zelden het geval is.
Meestal sturen ze je gewoon een brief met iets in de aard van :
"dank u wel voor het vertrouwen...u kunt nu een jaar lang gebruik maken van onze diensten ... blabalblza "
Vergis u niet : dit is niet voldoende en geen volledige informatie.

Dit is een belangrijk gegeven omdat u dan 3 maanden tijd hebt om uw contract zonder reden op te zeggen.

Gezien u uw contract binnen de 2 maanden hebt opgezegd bent u volgens mij nog op tijd en moet u niets betalen.

De bewijslast dat u voldoende geinformert bent ligt bij Mobistar en niet bij u.

Normaal geeft een bedrijf als Mobistar niet hun schuld toe en zullen ze u proberen doen geloven dat u wel voldoende geinformeert bent.
Laat ze dat dan maar bewijzen ook. Zolang ze dat niet kunnen moet u geen opzeg betalen.

Kunnen ze dat wel had u slechts 7 dagen om kostloos op te zeggen en moet u wel betalen.

Meld dit zeker aan de ombudsman en laat u geen woorden in de mond leggen door Mobistar, want daar zijn die goed in.

Stephen1974
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 18 mei 2009 18:14

Dames en heren,
Ik dank u hartelijk voor de moeite die u heeft genomen om mij te antwoorden. Ik zal uw reacties met aandacht lezen en indien mij nog iets niet duidelijk is, dan zal ik wederom een vraag stellen.

Stephen1974
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 19 mei 2009 17:00

Dames en heren,
Ik heb uw reacties aandachtig gelezen en ik denk, dat de suggestie van het "achterdeurtje" de meest haalbare is.

Tussen haakjes, ik verweet Mobistar niets. Ze hebben zich aan het contract gehouden. En aan de reageerder van de "te grootte auto", je kan een garage nameten. Een telefoonlijn werkt in principe. Ik heb in vier andere Europese landen gewoond en dit is de eerste keer, dat ik meemaak dat een telefoonmijn echt kapot is. Ik denk niet dat ik dat had kunnen voorzien.

Ik verweet Mobistar niets; de verleden tijd van het werkwoord zal u niet meer verbazen wanneer u het onderstaande leest:

Tijdens de telefonische verkoop is er inderdaad nooit gesproken over opzeggingsmodaliteiten en dergelijke. Maar de Algemene Voorwaarden heb ik wel thuisgestuurd gekregen, samen met de "hartelijk welkom"-brief. Nota bene: ik heb ook nooit een "Contract" ondertekend, alleen een "ADSL Abonnementsaanvraag". Of is dat hetzelfde?

Op 28 april constateert de Belgacom technicus, dat de telefoonlijn niet werkt. Ik bel onmiddellijk Mobistar. Mobistar zegt dat de eigenaar van de flat zelf de schade moet herstellen. Ikzelf ben de eigenaar van de flat en het vervangen van een telefoonlijn is te duur voor mij. Ik vraag daarop aan Mobistar, hoeveel het kost om het contract te verbreken. De Medewerker overlegd met een collega en zegt, dat "vanwege de bijzondere omstandigheden in uw geval" het opzeggen niet meer dan 150€ zal kosten. Hij wist dat heel zeker. Ik informeer verder hoe ik een contract moet opzeggen en hij geeft me het adres. Diezelfde avond stuur ik de aangetekende opzeggingsbrief.

De volgende dag, 29 april, word ik zelf gebeld door Mobistar, met de suggestie vooral te zeggen tegen "andere Mobistar medewerkers", dat ik van te voren niet wist dat de telefoonlijn kapot was. Ik vraag weer hoeveel het kost om het contract te beeindigen en de Mobistar kerel antwoord dat "er overlegd is en dat het gratis zal zijn" Hij wist dat heel zeker.

In de eerste week van mei bel ik Mobistar om te vragen of mijn aangetekende brief ontvangen is. Dat blijkt het geval; op 4 mei is de eindfactuur al naar me opgestuurd, die factuur bedraagt 0€.

Rond 16 mei bel ik eens, omdat ik nog niets ontvangen heb. Om een lang verhaal kort te maken: de Mobistar medewerker moet me helaas meedelen dat alles wat ik van haar collega's gehoord heb allemaal niet waar was. De Mobistar dame is net zo verbaasd als ik en beloofd een intern onderzoek in te stellen. Daar ben ik echter niet mee geholpen. Ik heb mijn contract alleen opgezegd, omdat ik twee keer advies en informatie gevraagd heb van Mobistar. Ik ben drie keer misleid, voorgelogen.

Mijn vraag nu is, heeft Mobistar mij onjuist geinformeerd en is dus zelf aansprakelijk voor kosten? Nogmaals, ik ben alleen overgegaan tot daadwerkelijke opzegging van het contract, omdat men mij gezegd had, dat dat niet meer dan 150€, danwel niets zou kosten. Ik mag toch, als klant, toch wel kunnen vertrouwen op wat de Mobistar medewerkers tegen mij zeggen?

Natuurlijk heb ik al een klacht ingediend bij zowel Mobistar, als bij de Telecomombudsman.

Wordt vervolgd...

Buzzer
Berichten: 73

#7 , 19 mei 2009 23:37

Opgepast :

Telefonische verkoop is toegestaan en u hoeft zlefs niets ondertekend te hebben om een geldige verkoop te hebben !

wel aantal voorwaarden :
- akkoord van de klant op ogenblik van verkoop (telefonisch)
- kennisname van de algemene voorwaarden door de klant achteraf (per post nagestuurd)
- verzakingstermijn voorbij.

In uw geval zijn die drie voorwaarden voldaan en is dit een geldige verkoop.

Ik zou overmacht proberen inroepen (kapotte lijn) om het contract te vernietigen of desnoods op te schorten.


tot slot
" Ik mag toch, als klant, toch wel kunnen vertrouwen op wat de Mobistar medewerkers tegen mij zeggen? "

Helaas niet. Het enigste wat hun interessert is een vertrekkende klant nog zoveel mogelijk geld uit hun zakken te jagen. Op wettige of onwettige manier ? dat is bijzaak

ongelukbelaagd
Berichten: 522

#8 , 20 mei 2009 11:10

Wanneer ik bel naar een Call Centre, vraag ik de naam van de persoon aan de andere kant van de lijn.
Als ik dan een brief schrijf, vermeld ik duidelijk tijdstip en contactpersoon.
Haar/zijn woord tegen het mijne...

Ziehier mijn 2cent.

Groetjes

Stephen1974
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 21 mei 2009 16:28

Bedankt voor uw reacties. De hele zaak begint me tegen te staan en ik weet niet goed, hier uit te komen. Ik denk dat ik ten eerste een offficiele klacht indien en Mobistar aanbiedt om tot een minnelijke schikking te komen. Als dat niet helpt, haal ik de Ombudsman erbij.

Vraagje: tijdens de periode dat de klacht in behandeling wordt genomen door Mobistar (waar ik wel van uitga), kan ik dan de betaling van de eindfactuur opschorten tot ik een redelijk voorstel van Mobistar heb ontvangen? Of mag dit niet?

Buzzer
Berichten: 73

#10 , 21 mei 2009 22:46

Het zal waarschijlijk zinloos zijn om een redelijke compromis uit de brand te slepen door discussie met Mobistar.
Tegenwoordig is de mentaliteit met internetproviders,GSM operatoren en nutsvoorzieningsmaatschappijen om een vertrekkende klant nog zoveel mogelijk geld uit zijn zakken te jagen. Ook al weten ze dat ze in hun onrecht zijn, ze blijven doordrammen tot en met incassoburo erbij.
Dit wilt daarom niet persé zeggen dat je ook in je onrecht bent, ze proberen je dat altijd wel al te graag laten geloven.


Ik zoek nog een link ivm "verkoop op afstand" als ik tijd heb

In tegenstelling met wat velen denken is ook telefonische verkoop even geldig als een verkoop met een ondertekend document. Ook een 'handjeklap' is een bindend contract.

Het grote probleem hierbij is natuurlijk de bewijslast van het bestaan van het contract alsook de duur van de verzakingstermijn.

Normaal heeft u bij een telefonische verkoop 7 dagen bedenktijd.
Bent u niet voldoende geinformeerd o.a over het bestaan van (of niet bestaan van) het verzakingsrecht, dan krijgt u automatisch 3 maanden tijd om kostloos op te zeggen

Het is wel aan mobistar om aan te tonen dat u voldoend geinformeert bent.

Dit kunnen ze bewijzen door bv de informatie door te sturen en door u te laten tekenen en vragen om terug te faxen of terug te sturen.

ALs u zonder discussie bevestigt dat u alle informatie duidelijk ontvangen hebt (vb als die vermeld staan in de algemene voorwaarden die u ontvangen hebt per post) dan heeft u 7 dagen opzegtijd.

Heeft u niets ontvangen per post, dan heeft u automatisch 3 maanden tijd.
Mobistar moet daadwerkelijk kunnen bewijzen dat u de algemene voorwaarden in ontvangst gekregen hebt als daaromtrent discussie is. Gewoon een verklaring dat ze die per post verstuurd hebben geld niet als bewijs. De stukken kunnen immers verloren gegaan zijn in de post. Enkel per aangetekende zending (liefst nog met ontvangstbevestiging erbij) of levering door deurwaarder geld als bewijs van ontvangst.

U moet de briefwisseling van Mobistar nog eens goed nalezen en dan kunt u zelf uitmaken of uw verzakingsperiode 7 dagen of 3 maand is

Terug naar “Consumenten Koop”