Verkoop van wagen annuleren na ontvangen voorschot documenten ondertekend

Chargi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkoop van wagen annuleren na ontvangen voorschot documenten ondertekend

#1 , 26 dec 2022 22:39

Dag iedereen,

Onlangs verkocht ik mijn wagen. Ik kwam via WhatsApp tot een overeenkomst met een potentiële koper. Deze stortte een voorschot op mijn rekening zonder dat enig document ondertekend werd. Enkel sms'en waarin ik akkoord ga met de prijs. Nu heb ik me bedacht en wil ik de wagen toch houden. Kan ik de verkoop gewoon annuleren en het voorschot terugstorten?

Groeten,

Chargi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2022 00:53

Als je bent akkoord gegaan met de prijs is de verkoop definitief, tenzij je met de koper een nieuwe deal kan sluiten (bijv schadevergoeding)

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 dec 2022 07:04

In principe niet.

Er is een akkoord over het goed en de prijs, dus de verkoop is gesloten. De koper kan dit aantonen door de berichten en het voorschot.

In onderling overleg kan alles natuurlijk: gewoon terugbetalen voorschot of eventueel met schadevergoeding.

In het slechtste geval voor jou vraagt de koper via de rechtbank ofwel de gedwongen uitvoering ofwel het voorschot dubbel terug als schadevergoeding. Dan zit je ook nog met de gerechtskosten, dus zo ver zou ik het niet laten komen.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”