Energieleverancier stuurt enkel factuur voor gas?

Zaichik
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Energieleverancier stuurt enkel factuur voor gas?

#1 , 19 dec 2022 19:00

Ik kan nergens een soortgelijke situatie vinden die opgelost geraakt is.

Situatie energieleverancier:

- Aangesloten bij [leverancier] sinds 1/03/2022 (automatische wissel via June).
- [leverancier] stuurt ons enkel facturen voor gas, niet voor elektriciteit dus... Ook in de klantenzone is er over elektriciteit niets terug te vinden.
Zelfs met de jaarafrekening (dateert van 04/11/2022) is er geen sprake over elektriciteit. De meterstanden zijn dit jaar nochtans door Fluvius zelf opgenomen, dus zeker geen sprake van gebrekkige of verkeerde doorgave.
- Reeds contact opgenomen met Fluvius, daar staan we wel degelijk geregistreerd voor gas en elektriciteit bij [leverancier].

Ik heb dit pas nu opgemerkt, omdat we deze maand 2 facturen op mail gekregen hebben, het 'maandelijkse voorschot' en de energiepremie van de overheid, van EUR270 - enkel voor gas dus! Ook in hun klantenzone zie ik enkel gas terugkomen, en bij nader onderzoek van de jaarafrekening wordt hier enkel ook over gas gesproken. Dit is niet eerder opgevallen omdat de details van de facturen pas zichtbaar zijn bij doorklikken - ik dacht eerst dat de jaarafrekening voor elektriciteit nog moest komen maar nu vermoed ik dus dat deze afrekening niet bestaat.

Ik heb geen toegang tot het contract, en ook niet tot de oorspronkelijke aanvraag: wij zijn namelijk aangesloten bij June, die de stand van onze (terugdraaiende) tellers vanzelf bijhoudt en ons ook automatisch van leverancier wisselt.

Ik heb reeds gedaan:
- Tot 4* toe contact proberen opnemen met [leverancier], maar tevergeefs de klantendienst valt niet te bereiken
- Contact opgenomen met Fluvius, deze hebben bevestigd dat ik geregistreerd sta bij [leverancier] als leverancier voor gas en elektriciteit
- Contact opgenomen met June, nog geen antwoord (termijn is intussen verstreken)

Mijn vragen zijn nu:
- Kan ik me nog aan een factuur voor elektriciteit verwachten?
- Dien ik hier zelf verdere stappen in te ondernemen of ligt de verantwoordelijkheid voor deze fout bij [leverancier]? Ik neem aan dat er in hun systeem iets mis is waardoor we geen facturen krijgen... Ons verbruik is bijna 0 op nachtteller en negatief op dagteller (zonnepanelen en terugdraaiende teller).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zaichik
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 dec 2022 10:08

UPDATE:

Ondertussen van June gehoord dat ze ons wel degelijk voor gas en elektriciteit hebben ingeschreven. Voor verdere vragen raden ze ons aan de leverancier te contacteren.
Al meerdere keren geprobeerd, nog steeds geen gehoor gekregen. De klantendienst valt gewoon telefonisch niet te bereiken...

Mijn vraag blijft dus:
- Is dit nog mijn verantwoordelijkheid? Hoeveel geld (telefoonrekening) dien ik hier nog in te steken voor een fout van de leverancier zijn kant?
- Wat als ik gewoon niets doe? Hoe lang kunnen zij nog retroactief mijn 'verbruik' (is 0, enkel prosumententarief en vaste kosten) aanrekenen? Facturen vervallen pas na 5 jaar maar er bestaan gewoon geen facturen...

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”