Herinneringskost voor niet ontvangen factuur.

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

Herinneringskost voor niet ontvangen factuur.

#1 , 19 dec 2022 12:35

Beste,

Ik verkies voor verschillende redenen papieren facturen te ontvangen in plaats van digitaal.
De afgelopen maanden ontving ik echter steeds vaker en van verschillende bedrijven geen facturen maar wel herinneringen na de vervaldatum die mij onbekend is omdat ik geen factuur ontving.
Zowel voorschotfacturen van nutsvoorzieningen als facturen voor internet.
En telkens met een herinneringskost terwijl er geen factuur werd ontvangen.
Met veel moeite en na een dure en lange wachttijd met gekibbel met de klantendienst werd dan de herinneringskost toch geannuleerd.

De laatste keer heb ikzelf, voor de gestelde vervaldatum die telkens dezelfde is, contact opgenomen met het bedrijf om te vragen waar mijn voorschotfactuur bleef en die zou volgens de klantendienst verstuurd zijn.
Ik betaal mijn facturen graag op tijd maar dan moet ik ze wel ontvangen.
Ik vind het niet kunnen dat ik als consument zelf nog achter mijn facturen moet gaan vragen om te kunnen betalen.
Ik las dat de afzender verantwoordelijk is en niet de postbode zoals de klantendienst van het bedrijf tracht de schuld af te wentelen voor een mogelijk niet verstuurde factuur.
Wat kan ik ondernemen bij een volgende keer dat ik weer een herinnering krijg voor een factuur die ik niet ontving?
Een aangetekende ingebrekestelling sturen voor de niet ontvangen factuur?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 19 dec 2022 13:12

Nutsbedrijven: Eerste herinnering mag geen kosten meebrengen.
https://news.economie.fgov.be/186518-vi ... 0aanmaning.

Ik stel zelf ook vast dat men men geregeld facturen verstuurd per e-mail waar ik nooit toestemming heb voor gegeven. Het lijkt me hilarisch dat men tot in zijn graf automatisch verondersteld wordt om e-mails te ontvangen waarvoor nooit toestemming werd gegeven.
De wetgeving is dienaangaande mank en zo lek als een zeef.
Zolang men niet heeft gereageerd op een herinnering verstuurd per conventionele brief zou het verboden moeten worden om kosten aan te rekenen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

#3 , 19 dec 2022 13:22

Inderdaad, dat werd intussen veranderd.

De klanten krijgen de keuze om hun facturen per mail of op papier per post te ontvangen.
Die keuze kunnen ze zelf aanvinken op hun klanten account van de websites, ze mogen dus niet zomaar facturen per mail versturen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 19 dec 2022 19:27

Andere optie is om bvb Doccle te gebruiken
Werkt zo te zien behoorlijk, en is niet afhankelijk van bvb spamfiltering door je provider of op je eigen systeem

Wel zien dat Doccle meldingen doorkomen ...

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2022 22:04

Ik hoor regelmatig dat er problemen zijn met facturatie via Doccle. Klanten krijgen plots geen facturen meer via de post zoals ze altijd gewoon waren. Een van de grootste ziekenfondsen stuurt bijvoorbeeld zo veel mogelijk via Doccle de factuur voor de jaarlijkse persoonlijke bijdrage, maar veel klanten zijn zich daar niet van bewust en hebben dit niet expliciet goedgekeurd. Niet iedereen controleert regelmatig zijn Doccle account, maar men heeft wel zo een account bijvoorbeeld omdat hun werkgever dit vereist voor de loonuittreksels. Na verloop van tijd blijken er onbetaalde facturen te zijn die nooit via de post werden aangeboden. FOD economie stelt uitdrukkelijk dat instellingen bij de overgang naar digitale facturatie de schriftelijke toestemming moeten hebben van de consument, ik hoor hier in mijn omgeving veel klachten over. Wellicht is het veiliger om uitdrukkelijk de verzending van de facturen via de post te vragen gezien er dan wel een herinnering wordt verzonden en de eerste aanmaning kosteloos is. Het probleem bij Doccle is dat men zelf telkens moet gaan zien of er een factuur te betalen is en men geen automatische melding in zijn mailbox ontvangt.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2022 08:21

Het probleem bij Doccle is dat men zelf telkens moet gaan zien of er een factuur te betalen is en men geen automatische melding in zijn mailbox ontvangt.
Natuurlijk kan je wel een automatische mail ontvangen bij een nieuwe factuur. Doordat je enkel moet zien dat het mailadres van Doccle correct doorkomt en niet alle leveranciers apart, is er minder kans op missen van facturen.

Trouwens, meeste leveranciers hebben een betaaltermijn van enkele weken tot een maand. Als je 1 keer per maand alles checkt en betaalt, zal je ook geen herinneringskosten hebben.

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 dec 2022 11:20

Als u dit vaak voorheeft moet u de post informeren dat de postbedeling niet loopt zoals u verwacht. Zij moeten onderzoeken of een slechte bedeling de oorzaak is.
Hoewel u duidelijk tegen digitaal bent kan het nochtans de oplossing bieden voor dit probleem.
Schulden zijn haalbaar niet draagbaar. Evenwel heeft u altijd een contractverbintenis aangegaan. Misschien een domiciliering?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 20 dec 2022 15:20

Domiciliëringen bestaan al van oudsher en hebben niets te maken met digitale facturen.
Men kan toch niet verplicht worden om zijn facturen digitaal te ontvangen?
Wat als men genoodzaakt wordt van e-mailadres te veranderen en OCCASIONELE verkopers ongevraagd facturen blijven sturen naar oud-adres?
Over veel zaken is zeer slecht nagedacht. Hier gaat nog veel zever van komen.
Als de huidige digi-generatie ouder word en minder goed "digitaal mee" is, hoe moet dat dan verder met hun digitaal bestaan?.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

#9 , 20 dec 2022 19:39

Als u dit vaak voorheeft moet u de post informeren dat de postbedeling niet loopt zoals u verwacht. Zij moeten onderzoeken of een slechte bedeling de oorzaak is.
Hoewel u duidelijk tegen digitaal bent kan het nochtans de oplossing bieden voor dit probleem.
Schulden zijn haalbaar niet draagbaar. Evenwel heeft u altijd een contractverbintenis aangegaan. Misschien een domiciliering?
Niet vaak maar het valt wel op dat het regelmatig gebeurt de afgelopen tijd en met facturen van verschillende bedrijven.
De post kan geen facturen bezorgen die niet werden verstuurd, nietwaar?
Dus moet men niet bij de post zijn, bovendien is de verzender verantwoordelijk bij een verloren zending dus dan toch ook voor een verloren factuur?
Neen, nooit een domiciliëring, financiële autonomie en controle behoud ik liever zelf zonder de last van terugvordering voor afhaling van een fout bedrag door vergissingen.
Elk bedrijf heeft ook de contractverbintenis aangegaan om betaalverzoeken/facturen te sturen.
Hoe kun je nu een factuur betalen die je niet krijgt? Als ik geen factuur ontvang, dan kan ik mijn contractverbintenis om te betalen ook niet nakomen.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 dec 2022 21:51

Als de huidige digi-generatie ouder word en minder goed "digitaal mee" is, hoe moet dat dan verder met hun digitaal bestaan?.
Ik neem aan dat er een punt komt dat ik niet meer met alle nieuwe technologie mee ben, maar ik ben niet direct van plan om ineens de technologie die ik nu gebruik te vergeten. Mentale ziektes nagelaten natuurlijk.

De 60-er van nu was ook maar 40 toen internet doorbrak in het bedrijfsleven, dus in veel gevallen is een factuur iets voor hem dat vooral digitaal bestaat. Toch voor de 60-ers die ik ken.

Ik hou dan weer niet van dat betuttelen dat papier altijd de default moet blijven.

artemis
Berichten: 3294

#11 , 20 dec 2022 22:34

Als de huidige digi-generatie ouder word en minder goed "digitaal mee" is, hoe moet dat dan verder met hun digitaal bestaan?.
Ik neem aan dat er een punt komt dat ik niet meer met alle nieuwe technologie mee ben, maar ik ben niet direct van plan om ineens de technologie die ik nu gebruik te vergeten. Mentale ziektes nagelaten natuurlijk.

De 60-er van nu was ook maar 40 toen internet doorbrak in het bedrijfsleven, dus in veel gevallen is een factuur iets voor hem dat vooral digitaal bestaat. Toch voor de 60-ers die ik ken.

Ik hou dan weer niet van dat betuttelen dat papier altijd de default moet blijven.
Ik wens het jou en niemand vooral niet toe, maar krijg maar eens een beroerte. Nadien bij volle verstand, met veel verloren vaardigheden en cognitieve beperkingen zoals het niet meer kunnen hanteren van een smartphone of pc voor administratief gebruik.
Dus jawel, je kan wel je technologie vergeten bij volle verstand. Kan van vandaag op morgen gebeuren.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 21 dec 2022 00:38

"Ik neem aan dat er een punt komt dat ik niet meer met alle nieuwe technologie mee ben, maar ik ben niet direct van plan om ineens de technologie die ik nu gebruik te vergeten."

Waarschijnlijk bent u jonger dan 80 jaar neem ik aan?
Die categorie en ouder is de ouderdomscategorie die ik voor ogen heb en niet de jeugdige zestigers.
Het probleem is dat de technologie niet stilstaat. De technologie die men beheerste in de jongere jaren zal niet meer dezelfde zijn in uw oude dag en tijdens die oude dag voortdurend verder blijven evolueren.
Men moet ook nog in staat zijn om zich in te leven in nieuwe software versies, updateproblemen kunnen oplossen en vastgelopen laptops terug aan de praat te krijgen.

Daarom ben ik van mening dat een exponentiële groei van de digitalisering zonder vangnet voor ouderen en zieken tot funeste ontsporingen zal leiden in de niet zo verre toekomst.
Heeft ook niets te maken met intelligentie, wel met verminderde flexibiliteit: zo heeft de introductie van e-health in België veel artsen al voortijdig doen afhaken.

Ben zeker niet tegen digitalisering, maar wel op voorwaarde dat het geen gemakkelijkheidsoplossing wordt die blind is voor de sociale gevolgen voor bepaalde leeftijdscategorieën.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Consumenten Koop”