Algemene voorwaarden bij verkoop wagen

saby
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Algemene voorwaarden bij verkoop wagen

#1 , 17 dec 2022 23:08

Ik heb een verkoopovereenkomst van wagen getekend maar de algemene voorwaarden had ik niet gelezen en ook niet de kans gekregen van die te lezen alvorens de verkoopovereenkomst te tekenen! Alles werd onder mijn neus gestoken voor te tekenen!
Nu lees ik thuis de algemene voorwaarden en er staan zaken erin waar ik er niet mee akkoord ga.
Voor ik iets onderneem, had ik willen vragen om deze zaken hieronder uit te leggen wat die juist betekenen.

NIETIGHEDEN: de ongeldigheid of nietigheid van enig beding van deze algemene voorwaarden strekt zich slechts uit over het betreffende beding en heeft geenzins de ongeldigheid of nietigheid van de gehele overeenkomst tot gevolg

LEVERING: Het risico van het goed voor het tenietgaan, gaat niet over bij contractsluiting, doch slechts bij het ogenblik van levering

ONTBINGDING: In geval van ontbinding van de overeenkomst is de in gebreke blijvende partij een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 20% van de overeengekomen prijs met een minimum van 250 euro, hetgeen vermeerderd kan worden indien de werkelijk geleden schade hoger is

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 18 dec 2022 05:34

Lijken me nochtans net
3 heel aanvaardbare clausules te zijn…

Maar ze zullen niet met een pistool naast uw hoofd gestaan hebben, u hebt de tijd om de voorwaarden te lezen, of beter gezegd u moet daarvoor de tijd nemen. U kan hier nu niets meer aan veranderen.

1. Als iets aan het contract nietig zou zijn, is dat enkel die clausule en niet het hele contract die wegvalt …

2. Tot de wagen geleverd is blijft het risico bij diegene die de wagen heeft (het is me niet duidelijk of u koopt of verkoopt…) dus als u koopt en de wagen wordt intussen gestolen / heeft een ongeval / brandt uit, dan is de verkoper verantwoordelijk en omgekeerd …

3. Wederom niet duidelijk of u koopt of verkoopt maar bon als iemand het contract niet kan naleven dan is de schadevergoeding 20%

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2022 08:18

Zijn dit de enige zaken waar u achteraf gezien niet mee akkkoord bent? Zoals gezegd door Kali, die zijn ofwel logisch ofwel beschermen ze zelfs enkel u als koper.

Anders beter zeggen waar u niet mee akkoord bent. Misschien gaat het om zaken van dwingend recht, waar dus niet van kan worden afgeweken in de verkoopovereenkomst.

Als u de overeenkomst wil nietig verklaren wegens dwang, enkel omdat men u niet genoeg tijd gaf om alles te lezen, geef ik u geen enkele kans. Dan zet u gewoon uw handtekening niet. Het is niet de verkoper die u hierop moet wijzen.

Reclame

saby
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2022 21:34

Ik verkoop mijn wagen particulier aan een onderneming die auto's opkoopt in Nederland. Dus auto wordt van België naar Nederland geëxporteerd. En de auto wordt verkocht zonder keuring.
Wij zijn overeengekomen dat ik de wagen komende week inlever.
Waar ik nog klarigheid over wil is het volgende dat er instaat: De verkoper blijft aansprakelijk voor verborgen gebreken die bestonden voor het ogenblik van levering.
En verderop staat erin: de verkoper blijft aansprakelijk voor de verborgen gebreken die reeds bestonden voor het ogenblik van levering.
Wilt dit nu zeggen dat ik aansprakelijk blijf voor de verborgen gebreken, dus ook NA de levering van de wagen?
Wat wordt er beschouwd als verborgen gebreken? Hoelang kan men dit doen, dus hoeveel tijd?
Ik kan toch vragen dat ze ergens vermelden in welke staat ik de wagen heb ingeleverd?
Ik kan toch niet de auto inleveren en het zo laten? Wie weet wat er achteraf gebeurt met de wagen en ze mij hiervan beschuldigen.
Ik ga de wagen deze week misschien voordat ik die inlever, toch eerst een diagnose laten uitvoeren bij mijn garagist om alles op papier te zetten van de diagnose. De staat van de wagen laten bepalen.
Zodat ik dit toch op zak heb, voor ingeval achteraf toch iets zou van voortvloeien.
De werkwijze van de taxatiebureau gaat als volgt: online bod gekregen van hen, dan ter plaatse wordt de taxatie gedaan (grondige check van de wagen en ook proefrit), daarna wordt de definitieve bedrag voorgesteld. Dus check-up is gebeurd door hen en ik denk wanneer ik de auto inlever ze toch ook gaan checken.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 18 dec 2022 21:38

Die clausule is in feite zonder waarde, u bent namelijk altijd aansprakelijk voor verborgen gebreken. De bewijslast ligt hier wel bij de koper.

saby
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 dec 2022 22:50

Men kan toch niet voor eeuwig aansprakelijk gehouden worden. Er moet toch een limiet opstaan

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 19 dec 2022 13:41

De werkwijze van de taxatiebureau gaat als volgt: online bod gekregen van hen, dan ter plaatse wordt de taxatie gedaan (grondige check van de wagen en ook proefrit), daarna wordt de definitieve bedrag voorgesteld.
Waar u naar verwachting een pak minder gaat krijgen, want ze gaan plots vanalles vinden

Maar u staat daar dan met die auto ...

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 dec 2022 11:45

Een bewijs van keuring bij de Garage lijkt me een goed idee. Verder denk ik dat zij zich veilig proberen te stellen ingeval de auto niet verkocht geraakt... Betalen zij u of moet u wachten tot zij verkocht hebben aan particulier?

Op het moment dat de betaling u toekomt is de transactie compleet en zie ik niet in dat u verder aansprakelijk zou zijn voor verborgen gebreken...

Terug naar “Consumenten Koop”