Bpost verliest pakje, handelaar wijst verantwoordelijkheid af

vegivamp
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bpost verliest pakje, handelaar wijst verantwoordelijkheid af

#1 , 16 dec 2022 14:20

Hey,

De ongetwijfeld zoveelste vraag over verloren zendingen, maar deze keer met een kleine wending...

Ik heb een drietal maand geleden een aantal flessen hemels vocht besteld bij een kleine producent ergens onder de taalgrens. Niet de eerste keer, want lekker spul en vriendelijke mensen.

Deze keer krijg ik echter bericht van Bpost dat ze mijn pakje verloren zijn. Goed, ik weet hoe het werkt, ik geef dat door aan de handelaar want zijn contract met Bpost.
Hij gaat er achteraan, en neemt (voor zover ik kan nagaan) wekelijks contact op met de post om te checken, tot er uiteindelijk uit de bus komt dat het pakje effectief spoorloos is, en dat Bpost geen schadevergoeding uitkeert wegens onverzekerd verzonden.

Ik merk bijgevolg op dat ik met hem een verbintenis heb voor aankoop én levering; waarop hij me (enigszins tot mijn verbazing) verwijst naar een lijn op de frontpage van de website waar hij de verantwoordelijkheid voor verloren zendingen afwijst...

Ik heb nog niet gecontroleerd of dat effectief ook in de verkoopsvoorwaarden staat - maar als het er niet in stond zal dat nu ongetwijfeld wel al het geval zijn - maar mijn vraag is dus of hij die verantwoordelijkheid wettelijk wel kan afwijzen?

Ik zit er een beetje mee verveeld, want ten eerste gaat het om zo'n 70€ aan producten - niet weinig, maar er een advocaat op zetten zal waarschijnlijk meer kosten; en bijkomen heb ik eigenlijk ook geen zin om de relatie te verzuren want hij heeft een aantal dingen die letterlijk nergens anders te krijgen zijn... maar ik wil toch wel weten waar ik sta.

/vegi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 dec 2022 16:40

U heeft het helemaal juist hoor.

Als u particulier bent en de verkoper een professionele handelaar, kan hij zich er helemaal niet vanaf maken met zo een clausule.

Laat weten dat u anders klacht zal indienen via Consumentenombudsdienst. Dat is gratis bij bemiddeling en verkoper zal niet graag dat soort aandacht krijgen.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 16 dec 2022 19:14

afzender is verantwoordelijk, hij moet zijn schade dan maar verhalen op (in dit geval) bpost

Reclame

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 dec 2022 22:39

De onderneming draagt inderdaad in principe het risico van de verzending van goederen.

Risicoregeling (art. VI. 44 WER)

Voor overeenkomsten waarbij de onderneming de goederen opstuurt naar de consument, gaat het risico van verlies of beschadiging van de goederen over op de consument zodra hij of een door hem aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, de goederen fysiek in bezit heeft gekregen. Het risico gaat echter over op de consument bij levering aan de vervoerder, als deze van de consument de opdracht heeft gekregen de goederen te vervoeren en deze keuze niet door de onderneming was geboden, onverminderd de rechten van de consument ten aanzien van de vervoerder.]
.

vegivamp
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2022 17:21

De consumentenombudsdienst verwijst door naar de ombudsdienst voor handel, en daar nemen ze blijkbaar enkel klachten in behandeling omtrent handelaars die bij hun geregistreerd zijn...

Terug naar “Consumenten Koop”