Dreigende mails van handelaar, 10 dagen na levering

yannickg
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Dreigende mails van handelaar, 10 dagen na levering

#1 , 25 nov 2022 09:43

Beste,

Op 10 november kocht ik een vaatwastoestel via Bol.com, maar bij een andere handelaar, gevestigd in NL).
Ik plaatste de bestelling en maakte de betaling onmiddellijk over. De volgende dag werd de bestelling door Bol geannuleerd (wegens niet meer leverbaar) en werd terugbetaald.
De vaatwas werd alsnog geleverd op 12 november, het initieel afgesproken tijdstip en werd ook in ontvangst genomen. (ik veronderstel dat dit geldt als het aangaan van een overeenkomst?)
Op 16 november ontving ik per mail een factuur (gedateerd op 12 nov). Vervolgens ontving ik op 24 november 2 mails waarin gedreigd werd met incasso. Er werd naar hun zeggen ook aangifte wegens diefstal gedaan en men zou de vaatwasser komende week bij me thuis komen halen...

Nochtans wordt het volgende vermeld in hun algemene voorwaarden (https://www.welhof.com/nl_nl/algemene-voorwaarden):

"Artikel 14 Betaling
1. Zolang niet iets anders is afgesproken, moet u de verschuldigde bedragen betalen binnen 14 dagen vanaf de dag na het ingaan van de bedenktijd. In het geval dat verschillende producten uit één bestelling op verschillende momenten worden bezorgd, begint de betaaltermijn na bezorging van het laatste product."

Als ik het goed begrijp heb ik dus nog tot 26 november om aan de betaling te voldoen, of heb ik het hier mis?
Kan een handelaar zomaar dit soort dreigende mails sturen, binnen de betalingsperiode?
Kan hij zomaar ongegrond aangifte doen (of dit beweren) om mij onder druk te zetten en ook effectief het toestel komen opeisen bij mij thuis?

Hoe kan ik hier gepast op reageren? Kan ik een kopie van de aangifte vragen (als die er al is) en eisen deze onmiddellijk in te trekken met bewijs hiervan? Ik sta sterk in mijn schoenen maar de juridische achtergrond ontbreekt me om zelf een onderbouwd antwoord op te geven.

Alvast bedankt.
Yannick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 25 nov 2022 10:11

Wat is uw bedoeling hier? Wilt u de vaatwasser houden en dus opnieuw betalen of wilt u dat ze hem komen ophalen?

yannickg
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2022 10:31

Ik wil de vaatwasser behouden en betwist ook geen betaling, die wordt overigens vandaag nog uitgevoerd. Daarvan heb ik de handelaar ook al op de hoogte gebracht om verdere 'verhitting' te voorkomen.
Indien dit soort mails en aangifte niet wettelijk te verantwoorden zijn zou ik de handelaar wel een vriendelijke mail willen sturen waarin ik hem (onderbouwd) wijs op het niet wettelijk handelen van zijn kant.
Hierbij zou ik ook graag bewijs willen zien dat de aangifte ingetrokken werd, aangezien het goed binnen de termijn betaald werd. Indien dit mogelijk is uiteraard.
Indien dit wel reglementair blijkt te zijn zal de handelaar na betaling verder niks meer van mij horen uiteraard.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 25 nov 2022 10:42

Ik denk dat er door de vertraging met de betaling bij een buitenlandse klant een beetje paniek is geweest bij de leverancier en dat hij daardoor meteen juridische stappen heeft gezet. Mailtje met kopie betalingsbewijs zal de situatie hopelijk terug normaliseren.

Om op uw andere vraag te antwoorden, indien via Bol gekocht, zullen die algemene voorwaarden niet van toepassing zijn, wel die van Bol (en dat zou dan m.i. bij aankoop onmiddellijke betaling zijn).

yannickg
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 nov 2022 11:07

Met Bol had ik gisteren nog contact, zij konden geen factuur meer maken wegens annulatie dus verwezen me ook rechtstreeks naar de verkoper. Ook bij Bol geldt een betalingstermijn van 14 dagen. Maar hun gebruiksvoorwaarden zijn volgens hen niet meer van toepassing.

Maar dat neemt nog steeds niet weg hoe de handelaar deze zaak aanpakte terwijl er in sé niets aan de hand was (het bedrag werd immers op tijd betaald ondertussen).
En net dat is wat ik graag met hem wil aankaarten. Dit soort dreigende mails en beschuldiging van diefstal, met effectieve aangifte (vooral dat stoot me tegen de borst), is niet niks, en dit na enkele dagen na de levering al.

In hoeverre dit dus allemaal wettelijk is is nog steeds de vraag...

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 nov 2022 11:38

Deze mails sturen is uiteraard niet echt klantvriendelijk, maar mijn inziens ook voor geen enkele reden onwettelijk.

LeenW
Berichten: 12825

#7 , 25 nov 2022 11:46

Speciale situatie voor iedereen, maar u kan de leverancier er zeker wijzen op hoe dit bij u is overgekomen.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 nov 2022 12:01

Stuur die mails/herinneringen en dreigende corresspondentie in bijlage door naar de klantendienst van Bol.com.
Deze leverancier zal dat zeker niet graag zien.
U kunt bij bestellingen langs Bol.com kiezen voor achteraf betalen. Bol.com is een 100% correcte firma. Koop er regelmatig al jarenlang; en nog nooit problemen gehad. Indien iets verkeerd ( door toedoen van hun leveranciers gewoonlijk ) altijd klantvriendelijk en direct actie tot oplossing. Steeds volledige medewerking.
En zoals uit uw topic kan uitmaken heeft Bol.com juist gehandeld; zij hebben waarschijnlijk bericht gekregen van de leverancier dan na het plaatsen van uw bestelling die toestellen niet meer leverbaar waren.
Zeker voorleggen aan Bol.com

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 25 nov 2022 18:23

Met Bol had ik gisteren nog contact, zij konden geen factuur meer maken wegens annulatie dus verwezen me ook rechtstreeks naar de verkoper.
Zo werkt het natuurlijk niet

Je hebt bij BOL besteld
BOL heeft er vervolgens een potje van gemaakt - bestelling annuleren terwijl ze toch geleverd werd :lol:
Dat betekent helemaal niet dat je daardoor plots bij een ander bedrijf onder andere voorwaarden besteld hebt .
't Zou anders wat worden :lol:
Maar dat neemt nog steeds niet weg hoe de handelaar deze zaak aanpakte terwijl er in sé niets aan de hand was (het bedrag werd immers op tijd betaald ondertussen).
Je weet dus dat je daarmee beter geen zaken meer doet.

Met BOL evenmin trouwens, zijn om te beginnen al zelden een goede, laat staan de beste koop.
En zoals je ziet, ook een weinig betrouwbare handelspartner.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 nov 2022 18:36

Mijn ervaringen met BOL.COM en ik ben ervan overtuigd, velen met mij, zijn als zeer positief te noemen. Bij prijsvergelijkingen komt BOL.COM er zeer goed uit.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 nov 2022 18:37

Mag ik u vriendelijk opmerken dat Bol.com correct heeft gehandeld, maar de leverancier niet.
Een leverancier van Bol.com vraagt nooit om betalingen, deze lopen steeds over de diensten van Bol.
En Bol heeft de bestelling geannuleerd en correct terug betaald : zeer klantvriendelijk. Het niet meer leverbaar zijn komt door toedoen van de leverancier. Die gaat in de fout en bewijst het door de betalingsherinneringen. Hij was dus wel degelijk op de hoogte van de annulatie van Bol anders geen betalingsdreiging aan TS.
Bol is een uiterst betrouwbare handelspartner. En wat de prijzen betreft, zij hanteren dagprijzen. Het is aan de klant om deze prijzen te vergelijken met andere online verkopers.
Ik denk als TS zijn dossier door speelt aan Bol, dat deze leverancier er niet zo best zal uitkomen.
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 25 nov 2022 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12825

#12 , 25 nov 2022 18:40

Vriendelijke herinnering aan allen dat dit geen consumentenforum is. We zijn hier niet om de kwaliteit van Bol te bespreken.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 nov 2022 18:45

Vriendelijke herinnering aan allen dat dit geen consumentenforum is. We zijn hier niet om de kwaliteit van Bol te bespreken.
Terecht LeenW maar men mag op dit forum een prima firma ook niet ten onrechte bekladden zoals Inazuma doet. En het is TS die de naam Bol presenteert.

Franciscus
Berichten: 38592

#14 , 25 nov 2022 23:02

Trouwens een incassobureau in BE mag veel minder dan in NL.
Weet dat ook het woord incasso in NL een andere betekenis heeft. Onze aankoopvereniging zat en zit nu in NL en de eerste maal kregen we ook direct een incasso voor de eerste factuur.
Heb dan direct een verbaast telefoontje gepleegd met hun administratie ...dat een incasso sturen niet direct gebruikelijk was in BE - bleek gewoon hun term voor een nog te betalen factuur.

Weet dat er bij Fod Economie een lijst bestaat van Incassobureau van NL die wel conform mogen werken (aan de BE regels dus ) in BE.

CJIB in NL is iets anders en staat voor de inning van de NL verkeersboetes.

yannickg
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 nov 2022 01:09

Al bedankt voor de reacties. Naar mijn mening heeft Bol dit goed opgelost. Sinds de annulatie heb ik bij Bol geen overeenkomst meer, door het toestel aan de deur te aanvaarden ging ik een rechtstreekse overeenkomst aan met de verkoper (zoals ik online kan terugvinden), wat me niet onlogisch lijkt.

Ik mailde de handelaar vandaag met de vraag om gegevens van de aangifte door te sturen, zodat ik dit kon opvolgen. Nu blijkt (zoals ik al vermoedde) dat er helemaal geen aangifte is gedaan.

Kort samengevat betekent dit dat de handelaar mij binnen de betaaltermijn tot 3x toe onnodig heeft 'bedreigd'. Eerst met incasso, vervolgens de aangifte en uiteindelijk ook het dreigement me thuis een bezoek te brengen. Dit louter omdat zij 'vermoedden' dat ik niet zou betalen omdat ik niet onmiddellijk reageerde op hun mail met betalingsgegevens. Voor zover ik weet heb ik geen verplichting op hun mail te reageren als de betaling op tijd gebeurt, toch?
De persoon in kwestie liet ook weten dat ik maar begrip moet hebben voor hun actie, en dat ze alsnog aangifte zouden doen indien niet betaald wordt. Het betaalbewijs was nochtans in mijn mail voorzien, alweer een nodeloos dreigement dus. Geen idee waarom ze zo communiceren maar een normale gang van zaken is dit niet.

Dat men op deze manier druk zet op mensen kan toch niet? Dit zijn mails met dreigementen en een valse bewering van aangifte; ik kan me moeilijk voorstellen dat zoiets wettelijk is. Kan ik dit via juridische weg aanvechten zodat zij stoppen met dit soort wanpraktijken? Want dat is wat ik ondertussen wil doen, aangezien uit de vriendelijke mail blijkt dat er geen enkel schuldbesef is. Zij vinden dit normaal.
Of kan ik hier juridisch niks aan doen?

Alvast bedankt.

Terug naar “Consumenten Koop”