Problemen met garantie bij machine gekocht te NL

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

Problemen met garantie bij machine gekocht te NL

#1 , 27 sep 2022 12:27

I Onderwerp samengevoegd - JurecaBE - moderator


k kocht mezelf als particulier een machine voor €2000 te Baarle-Nassau, te NL eind augustus 2021.

Ik kreeg geen factuur mee, de aankoop is wel aantoonbaar via whatsapp berichten onderling en werd de de betaling van €2000 elektronisch uitgevoerd via een bank app op de smartphone naar hun bankrekening.

Doel van aankoop was om bij te verdienen op een legale manier via een Belgisch platform.

Sinds de aankoop van de machine heb ik de eerste 10 maanden (ongeveer een 10tal keer gebruikt) meermaals (5-tal keer) panne mogen ondervinden & deze steeds bij de winkel zelf binnen gebracht ter reparatie. Dit houd in dat ik telkens de machine voor bepaalde periode kwijt ben om herstellingswerken.
Ik kocht op aanraden van de verkoper de zwaarste uitvoering van de machine maar werd deze nooit voor zulke zware karweien gebruikt.

Een 8-tal weken geleden ging mijn machine bij eigen gebruik stuk, ik heb deze de dag nadien gebracht naar de winkel, en men ging deze herstellen.
Na een 6tal weken gewacht te hebben informeerde ik zelf bij de hersteller om een update & zei men dat ze eerst een aantal weken waren gesloten wegens jaarlijkse vakantie, en dat de machine de dag nadien opgestuurd zou worden naar de importeur in Duitsland.

Zowel gisteren als vandaag belde ik voor een status m.b.t. de herstelling van de machine.
Vandaag vertelde men dat de machine nog steeds bij hen stond, omdat ze zelf nog geen nieuwe toestellen of onderdelen diende op te halen in Duitsland. De rit over en weer enkel om mijn machine tot ginds te brengen is niet financieel gunstig voor hen zeiden ze me.

Bij vraag naar een oplossing op korte termijn of een terugname van de machine zei men dat er van terugbetaling geen sprake kon zijn, en een oplossing ook niet zomaar uit de hoed getoverd kon worden.

Ik heb dus 8 weken geleden een machine binnengebracht in garantieperiode die men dus gewoon geparkeerd heeft op hun domein zonder er verder gevolg aan te geven.

Ik wil graag een aangetekend schijven richten aan het bedrijf om binnen een aanvaardbare termijn tot een oplossing te komen maar geen idee hoe hieraan te beginnen. Ik heb alles chronologisch genoteerd qua contacten & afspraken.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen daar er ook enkele lotgenoten te vinden zijn met dezelfde machine, dat men op deze manier de garantietijd probeert te doen verstrijken om in de toekomst de machine niet meer in garantieperiode te moeten herstellen.

Is er iemand die me op weg kan helpen? Welk consumentenrecht is hierbij van toepassing? Hoe zo'n brief op te stellen?

Bij voorbaat dank,

freelance
Berichten: 2615

#2 , 27 sep 2022 12:48

Indien u als particulier aangekocht hebt , beloopt de garantieperiode 2 jaar ; telkens verlengd met de periodes dat de aankoop binnen was voor herstelling .
U kunt de verkoper best aangetekend ( GEEN whatsapp ) in gebreke stellen voor het aanslepend herstel ( zeker al indien de verkoper zelf als uitleg geeft dat het niet rendabel is om UW toestel naar Duitsland te zenden . Dit is onzin , en maakt uw zaak niet uit )
U kunt een financiele tegemoetkoming eisen , volledige terugbetaling of een vervangtoestel .
Geef in uw ingebrekestelling een redelijke termijn ( zelfde termijn als bij vorige herstellingen )

Zie hier voor modelbrieven :
https://economie.fgov.be/nl/themas/onli ... geschillen
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 27 sep 2022 12:54

Kocht u dit als particulier , maar dan wel
"Doel van aankoop was om bij te verdienen op een legale manier via een Belgisch platform."
?

Dat maakt al een heel verschil qua waarborgregeling!

Reclame

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

#4 , 27 sep 2022 14:16

De keren dat ik deze machine effectief ingezet heb via dat platform is 3 keer.
De rest was bij mezelf thuis voor eigen gebruik.

De verkoper zelf heeft met mij alles doorgesproken voor de doeleinden van het toestel en mij dit type machine voorgesteld, de verkoper is dus volledig op de hoogte voor het gebruik van de machine.

Welke invloed zou dit kunnen hebben op de waarborgregeling?

Mocht er een urenteller op de machine staan zou deze nu ongeveer 30 tot 40 uur bevatten op 11 maanden tijd.
In totaal zal deze machine sinds aankoop rond de 5 maanden doorgebracht hebben in de herstellingsplaats.

Ik ga alvast aan de slag met de modelbrieven die u me aanreikte.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 27 sep 2022 15:57

Over welke machine ging het hier? een pikdorser, een grasmaaier of een printer bvb.
Nieuw of 2de hands.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 27 sep 2022 16:05

Ook als de machine slechts deels professioneel gebruikt wordt, vervalt de consumentenbescherming voor particulieren. Dat het "maar" 3 keer zou zijn doet er m.i. niet toe, bij een goed werkende machine was dit hoogstwaarschijnlijk veel meer geweest.

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

#7 , 27 sep 2022 17:08

Over welke machine ging het hier? een pikdorser, een grasmaaier of een printer bvb.
Nieuw of 2de hands.
Het gaat om een kinetische houtkliever met 35 ton kracht.
De machine werd nieuw besteld, opgehaald door de verkoper in Duitsland & geassembleerd,vervolgens door mezelf in Nederland afgehaald.

Het toestel evenals zijn kleiner broertje werden inmiddels enkele maanden geleden uit de handel genomen.

@leenW, ik heb geen idee hoe het net zit met garantie & bijverdienen. Maar ik mag via dat platform geen diensten aanbieden bij bedrijven, enkel particulieren die bij particulieren gaan bijverdienen. Klopt het dan dat je geen enkele garantie genieten kan bij toestellen die je aankoopt voor jezelf en sporadisch gebruikt bij anderen thuis te gaan klussen? Bv, ik koop een grasmaaier voor mezelf, en ga met dit toestel ook hier en daar bij de buren tegen vergoeding hun tuintje maaien. Dan verlies je de garantie op de grasmaaier? Zelfde voor een boormachine als je hier en daar eens een aantal gaten gaat boren voor een kader op te hangen?

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 27 sep 2022 17:16

Dat is inderdaad beroepsmatig gebruik, u gebruikt het om bij te verdienen.

Bij aankoop als niet-particulier geldt enkel contractuele garantie, dus wat is overeengekomen.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 sep 2022 18:25

Over welke machine ging het hier? een pikdorser, een grasmaaier of een printer bvb.
Nieuw of 2de hands.
Het gaat om een kinetische houtkliever met 35 ton kracht.
De machine werd nieuw besteld, opgehaald door de verkoper in Duitsland & geassembleerd,vervolgens door mezelf in Nederland afgehaald.

Het toestel evenals zijn kleiner broertje werden inmiddels enkele maanden geleden uit de handel genomen.

@leenW, ik heb geen idee hoe het net zit met garantie & bijverdienen. Maar ik mag via dat platform geen diensten aanbieden bij bedrijven, enkel particulieren die bij particulieren gaan bijverdienen. Klopt het dan dat je geen enkele garantie genieten kan bij toestellen die je aankoopt voor jezelf en sporadisch gebruikt bij anderen thuis te gaan klussen? Bv, ik koop een grasmaaier voor mezelf, en ga met dit toestel ook hier en daar bij de buren tegen vergoeding hun tuintje maaien. Dan verlies je de garantie op de grasmaaier? Zelfde voor een boormachine als je hier en daar eens een aantal gaten gaat boren voor een kader op te hangen?
Als u het toestel hoofdzakelijk voor eigen gebruik hebt aangekocht en sporadisch als bijverdienste, wordt u mijns inziens aanschouwd als particulier.
.

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

#10 , 29 sep 2022 18:31

Na de vele reacties heb ik uiteindelijk beslist om een brief te laten versturen door een advocaat.
Kostprijs was €60,50. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het verder evolueert.

lukasi
Berichten: 1141

#11 , 30 sep 2022 07:36

Ik snap niet waarom er geen factuur is uitgereikt.
Zelfs particuliere aankopen voor zo'n toestel verlopen via facturatie, juist omwille van garantiebepalingen .

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

#12 , 14 nov 2022 14:11

Vervolg van topic https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=12&t=140029
Onderwerpen werden samengevoegd - JurecaBE -moderator
Ondertussen kreeg ik de machine terug in bezit zonder tussenkomst van de advocaat op vrijdag 4 november na een herstellingsperiode van 4 maanden.
Diezelfde dag bleek de machine optimaal te werken zoals het hoort en werd er 10m³ op 6 uurtjes verwerkt.
Op 10 november werd de machine voor een 2de maal gebruikt, ditmaal brak er een ander onderdeel volledig af van de machine na een gebruik van slechts 4 uur.
De werken werden stopgezet en de machine werd meteen binnengebracht, het afgebroken onderdeel werd aan elkaar gelast + bijkomende opgemerkte scheuren in een ander onderdeel werden ook gelast.
14/11, vandaag, werd de machine terug voor de eerste maal na de laatste herstelling terug in gebruik genomen.... 20 minuten verder en het onderdeel dat op 10 november afbrak en gelast werd, was helemaal verbogen. Terug naar de winkel ermee en de herstelling zouden ze op 15/11 uitvoeren.

Nu inmiddels heb ik reeds enkele benadeelden gecontacteerd, waarvan ook 3 handelaars die met problemen kampen betreffende dit toestel. 1 persoon is een 2-tal weken geleden gekwetst geraakt aan de hand bij het opleggen van een houtblok tussen de bijl en het stootstuk dat de houtblok op de bijl duwt. de machine ging uit zichzelf in werking! Zijn hand geraakte geklemd tussen de houtblok en het stootstuk, deze man trok zo hard dat zijn geklemde hand dat zich tussen de houtblok en het metalen stootstuk vrij kwam, doch met ernstige kwetsuren tot gevolg, anders had zijn hand afgesneden geweest door de bijl.
Verwondingen werden in het ziekenhuis verzorgd, verschillende plaatsen dienden gehecht te worden.

De machine heeft een beveiliging waarmee men de 2 handen moet gebruiken alvorens de machine in werking kan treden. De machine vertrok dus volledig van zichzelf bij dit slachtoffer. Ook ik heb deze panne reeds een 4-tal keer voorgehad en was op te lossen met telkens een nieuwe veer te steken (soms al na 1 uur was deze veer weer gebroken)

Ik heb het stilletjesaan echt gehad met deze machine, dit heeft niets met de winkel die de toestellen verkocht te maken, die staan evenwel met zijn de rug tegen de muur. De importeur jan** - ver*** onttrekt zich van alle verantwoordelijkheid en schuift alles af op de consumenten... laat weten dat er geen vervangingsstukken voor dit toestel meer verkrijgbaar zijn.

Ik heb er echt genoeg van van deze machine, ze is absoluut niet veilig, hangt met ogen en haken aan elkaar,... talloze mankementen en ga maar door....

Nadat alle gebruikers van deze toestellen eens gesproken te hebben willen ze allen maar 1 ding, de terugname van hun toestellen door de importeur.
Is er een instantie die we kunnen verwittigen mbt de veiligheid van deze toestellen? Inmiddels worden ze niet meer verkocht maar de exemplaren die verkocht zijn zijn levensgevaarlijk voor de gebruiker. Is er vanuit de overheid een soort controleorgaan op zulke materie die we eventueel kunnen contacteren om deze toestellen te laten onderzoeken? We hebben een handelaar die nog 1 splinternieuw ongebruikt toestel heeft, die hij niet durft te adverteren voor verkoop en ook stiekem hoopt op de terugname van alle toestellen door de importeur.

Iemand die de weg kan tonen om onze toestellen te laten controleren of te laten terugnemen door de invoerder?

Alvast dank,

Franciscus
Berichten: 38596

#13 , 15 nov 2022 12:41

Min economische zaken?
Werkgeversorganisatie zodat deze ook eens bij hun leden kunnen navragen wie zo'n tuig heeft?

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

#14 , 15 nov 2022 21:08

Min economische zaken?
Werkgeversorganisatie zodat deze ook eens bij hun leden kunnen navragen wie zo'n tuig heeft?
De tip van economische zaken was net wat ik nodig had.

Indien men er gevolg aan geeft zal ik het niet nalaten deze hier te plaatsen.

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

#15 , 11 apr 2023 10:29

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator


Voorgaande topic: https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 45#p699045

Update: Inmiddels zijn we nu een 34 weken verder, en nog steeds geen definitive oplossing.

De machine die ik kocht heb ik nog steeds niet terug in bezit gehad sinds toen.

Na de handelaar gecontacteerd te hebben, werd duidelijk dat hij de machine niet kan herstellen en er zelf ook geen aanpassingen aan wil uitvoeren.
Bij de opmerking dat er dan toch wel iets van oplossing, hetzij vergoeding, hetzij een ander toestel,... reageerde hij gelaten.
Als ik een vergoeding zou willen diende ik een brief te schrijven, met het bedrag dat ik terug vraag. Dit zou hij dan doorsturen naar zijn leverancier.
Op de vraag of mijn vergoeding zou afhangen van het antwoord dat zijn leverancier was het antwoord: dat ie toch ook zijn geld terug wil alvorens mij te kunnen vergoeden.

Dit houd toch geen steek?

Volgt de handelaar hier de juiste werkwijze?

Terug naar “Consumenten Koop”