virtuele / digitale goederen, wat zijn mijn rechten?

daavid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

virtuele / digitale goederen, wat zijn mijn rechten?

#1 , 12 nov 2022 18:04

Beste

Mijn zoontje speelt op een online platform genaamd Roblox. Op dit platform kan men digitale spullen kopen zoals kleren, hoedjes, en legio van andere digitale items. Deze digitale goederen moet je echter kopen via Robux. Dit is de digitale munt op het platform Roblox, tevens kan men ook Robux inwisselen voor echt geld. De koers is 350USD tegen 100.000 Robux. Dit is relevant want dat betekent dat de digitale goederen op Roblox een waarde kennen in echt geld.

Met dit schrijven wil ik mij informeren over welke rechten mijn zoontje heeft over zijn digitale goederen op het platform Roblox. Meer bepaald, als de digitale goederen gestolen worden, is Roblox verantwoordelijk hiervoor? Zijn digitale goederen die je koopt op een online platform zoals Roblox ook echt eigendom van jou?

Ik heb mij met deze vragen beroept bij de klantendienst en https://en.help.roblox.com/hc/en-us/art ... rms-of-Use(termsofservice) van Roblox zelf. Hun antwoord is echter dat digitale goederen niet refundable zijn (onterugbetaalbaar, niet mogelijk om terug te krijgen). Kan dit allemaal zomaar? Roblox is één Amerikaans bedrijf maar voorziet ook hun service in België. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dat allemaal mag onder Belgisch gerecht maar ik ben dan ook gewoon een papa met doodweinig benul van hoe het juridisch zit.

Het lijkt erop dat dit onderwerp een niche is op dit forum, voor vragen wil ik graag u verder helpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 12 nov 2022 18:30

Zij kunnen dat zo bepalen, dat is standaard in die sector. Ook nakijken of uw zoon wel oud genoeg is om te mogen spelen.

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2022 19:59

De algemene voorwaarden waarnaar u zelf een link geeft, lijken me voldoende duidelijk en in lijn met het kopen van in-game content in eender welk spel.

Bovendien vermoed ik dat uw zoon nog geen 18 jaar is, waardoor hij nog geen Robux mag aankopen.

Reclame

daavid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 nov 2022 22:21

Beste,

Mijn zoon is inderdaad nog niet 18 jaar. Ik kijk dan ook mee als hij iets online wilt doen wat geld of sociale media betreft. Als hij Robux wil kopen gebeurt dit via mij. Jammer genoeg is de bovenstaande reden van gestolen digitale goederen alsook waarom ik mij informeer op dit forum. Ik zou namelijk graag via Roblox één retour van deze goederen tot stand brengen.

Dit is mogelijk omdat het platform Roblox een éénmalig retour beleid voorziet van gestolen digitale goederen. Echter stuurt de klantendienst mij wandelen zonder één echte reden te geven waarom. Hun beleid over de regels qua retour vindt u hier; meer bepaald onder sectie "If you lost items or currency on your account".

https://en.help.roblox.com/hc/en-us/art ... t-do-I-do-

Tijdens het lezen van de Terms of Service (link in vorig bericht), ben ik er ook achter gekomen dat Roblox het lokaal gerecht van de user, (mijn zoon), prefereert boven het gerecht van hun hoofdkantoor, in Roblox's geval, Californië.

https://i.gyazo.com/f7967ae5bc5c16ff106 ... 2c35b5.png

Dit lijkt me interresant want als het Belgische justitie iets voorziet van verplichtingen qua retour kan ik alsnog de digitale goederen die gestolen zijn recupereren. Niet niets want het gaat toch over één aanzienlijk bedrag (350€).

Ter conclusie: Bestaan er retour regels binnen het Belgisch gerecht? Kan ik één online platform zoals Roblox verplichten om digitale goederen te retourneren?

Als bijkomende vraag: Kunnen onlineplatformen zomaar u wandelen sturen ook al beroep je jezelf op een gegeven recht zoals die geschreven is in hun TOS? (dit gaat over de klantendienst die mij wandelen stuurt).

LeenW
Berichten: 12841

#5 , 12 nov 2022 22:40

Op digitale verbruiksgoederen is het herroepingsrecht sowieso al moeilijk in te roepen. Als het dan voor maar voor 350 euro is, raad ik u af aan een internationale procedure te beginnen, ongeacht of u gelijk heeft of niet.

daavid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 nov 2022 22:54

Beste,

Ik heb het herroepingsrecht wat u vermeldt heeft opgezocht. Beschrijft deze website het juist? https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... uitoefenen

Zo niet zou ik het apprecieren als ik uw bron is mag bekijken. Ook zal ik uw advies opvolgen, ik ben aan het zien of ik het geschil niet met de klantendiesnt kan oplossen.

LeenW
Berichten: 12841

#7 , 13 nov 2022 00:21

Volgens mij zijn er toch meer uitzondering dan daar opgesomd zijn, u neemt er best het wetboek economisch recht even bij.

Franciscus
Berichten: 38607

#8 , 13 nov 2022 13:35

Hebben wel een GDPR regeling en een EU+UK appendix

Terug naar “Consumenten Koop”