Foute cartridge gegeven

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Foute cartridge gegeven

#1 , 24 okt 2022 08:57

Printer gekocht in fysieke winkel.
Gelijktijdig ook aan de verkoper nieuwe patronen gevraagd.

Nu de originele leeg zijn, nieuwe willen plaatsen....passen niet, blijkt fout type.

Winkel: U had dat kunnen nakijken meneer.
En U hebt het pakje al open gemaakt, dus kunnen we niet terugnemen.

Ok als ik ze online bestel of zelf uit het rek haal. Maar de verkoper heeft me ze gegeven.
En zonder het pakje te openen, kan ik niet zien dat ze niet passen natuurlijk.

Denk toch dat ik in mijn recht ben om deze te kunnen ruilen voor het juiste type, mits bijbetaling van het paar euro prijsverschil?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 24 okt 2022 09:01

Er is geen herroepingsrecht bij fysieke aankopen, u gaat moeten rekenen op de goodwill van de winkel.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2022 09:24

@ LeenW inderdaad correct.
Vraag is ook hoe lang heeft hij die cartridge al in zijn bezit.
Zonder het doosje te openen kan met lezen op de buitenkant welk type cartridge.
En bij online firma's van cartridges heb ik zelf nog nooit problemen gehad voor omruiling, steeds correcte behandeling zelfs bij opening van de verpakking.

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 24 okt 2022 12:11

Ik geloof dat iedereen hier tot hiertoe niet goed gelezen heeft wat de TS zegt. Hij zegt duidelijk "gelijktijdig nieuwe ...". De verkoper maakt hier de fout om bij een bij hem nieuw aangekochte printer verkeerde (reserve) patronen te geven. Wie gaat er nu in 's hemelsnaam nagaan of de patronen die hij bij aankoop "mee" gekocht heeft voor zijn printer wel de juiste zijn ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 okt 2022 12:36

Staat het type van de patroon niet op de aankoopfactuur? Daarmee moet toch de fout te bewijzen zijn.

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#6 , 24 okt 2022 13:41

Staat het type van de patroon niet op de aankoopfactuur? Daarmee moet toch de fout te bewijzen zijn.
Het nr staat er inderdaad op en deze zijn voor een ander type printer.
Fout is toegegeven, maar verdere actie geweigerd aangezien ik zelf had kunnen zien dat het een fout type was...

Enfin, ik ga nog eens terug, misschien heb ik met een andere medewerker meer chance.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 24 okt 2022 13:45

Ik geloof dat iedereen hier tot hiertoe niet goed gelezen heeft wat de TS zegt. Hij zegt duidelijk "gelijktijdig nieuwe ...". De verkoper maakt hier de fout om bij een bij hem nieuw aangekochte printer verkeerde (reserve) patronen te geven. Wie gaat er nu in 's hemelsnaam nagaan of de patronen die hij bij aankoop "mee" gekocht heeft voor zijn printer wel de juiste zijn ?
Maar hoe gaat TS bewijzen dat hij deze gekregen heeft van een medewerker en niet zelf heeft meegenomen? Bovendien, gaat hij voor een paar euro naar de rechter stappen? Ik blijf bij mijn eerdere antwoord dat hier alles afhangt van de goodwill van de winkel.

JohnD
Berichten: 3580

#8 , 24 okt 2022 17:54

Maar hoe gaat TS bewijzen dat hij deze gekregen heeft van een medewerker en niet zelf heeft meegenomen? Bovendien, gaat hij voor een paar euro naar de rechter stappen? Ik blijf bij mijn eerdere antwoord dat hier alles afhangt van de goodwill van de winkel.
De TS zegt "Gelijktijdig ook aan de verkoper nieuwe patronen gevraagd.", wat volgens mij impliceert dat hij ze niet zelf meegenomen heeft. Hij gaat hiervoor uiteraard niet naar de rechter stappen, wat niet steeds noodzakelijk is.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

lukasi
Berichten: 1141

#9 , 24 okt 2022 18:24

en hoe ga je dat allemaal bewijzen ???
bodycam of wat ?

zoals Leen W zegt: goodwill winkel.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 24 okt 2022 20:15

En die winkel in de toekomst links laten liggen. En laat hem dat gerust weten via mail en aangetekende brief

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#11 , 26 okt 2022 09:43

Opgelost:

Andere medewerker had er geen probleem mee om dit recht te zetten.
1 geopende en 3 ongeopende kunnen ruilen voor juiste type en verschil bijgepast.

Was niet meer dan in hun systeem inscannen en reden van terugname ingeven.
Waarschijnlijk ook de reden waarom originele verkoper het niet wou doen. (zijn fout staat dan in het systeem)

Terug naar “Consumenten Koop”