Aankoop keuken - defect toestel?

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

Aankoop keuken - defect toestel?

#1 , 13 okt 2022 10:28

Hey,

We hebben een keuken gekocht waarvan er een toestel defect is na 1 dag

Mijn gedachte is dat de keuken verkoper deze zelf moet omruilen.
Niet dat er een herstelling moet uitgevoerd worden.

Is mijn denkwijze correct of eis ik teveel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 13 okt 2022 10:31

U hebt recht op een degelijk werkend toestel. Als dat via eenvoudige herstelling kan, is dat voldoende.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2022 10:34

U hebt recht op een degelijk werkend toestel. Als dat via eenvoudige herstelling kan, is dat voldoende.
Is het redelijk om te eisen van een klant dat ze zelf contact moeten opnemen met het merk en zelf een herstelling moeten voorzien binnen zo'n korte termijn na levering?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2022 11:55

Een keukenbouwer heeft weinig technische kennis van toestellen. Als de producent van de toestellen dit komt herstellen en de eventuele factuur naar de keukenbouwer gaat is dat prima.

Het feit dat de eindklant rechtstreeks met de producent moet contact opnemen: als dat is om praktische reden om een geschikt tijdstip te vinden, lijkt me dat juist handiger.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 okt 2022 12:32

Een keukenbouwer heeft weinig technische kennis van toestellen. Als de producent van de toestellen dit komt herstellen en de eventuele factuur naar de keukenbouwer gaat is dat prima.

Het feit dat de eindklant rechtstreeks met de producent moet contact opnemen: als dat is om praktische reden om een geschikt tijdstip te vinden, lijkt me dat juist handiger.
Juist maar mijn redenering is: als je een vaatwasser koopt, die is defect binnen de week, dan ruil je die gewoon om ipv deze te laten herstellen, toch?
Na een maand is dat nog een ander verhaal

je iphone van 1700 euro ruil je ook direct om als het binnen zoveel tijd defect is in de plaats van een reparatie te doen

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 13 okt 2022 12:52

Een keukenbouwer heeft weinig technische kennis van toestellen. Als de producent van de toestellen dit komt herstellen en de eventuele factuur naar de keukenbouwer gaat is dat prima.

Het feit dat de eindklant rechtstreeks met de producent moet contact opnemen: als dat is om praktische reden om een geschikt tijdstip te vinden, lijkt me dat juist handiger.
Juist maar mijn redenering is: als je een vaatwasser koopt, die is defect binnen de week, dan ruil je die gewoon om ipv deze te laten herstellen, toch?
Na een maand is dat nog een ander verhaal

je iphone van 1700 euro ruil je ook direct om als het binnen zoveel tijd defect is in de plaats van een reparatie te doen
Daar bestaat geen verplichting rond. Voor één defect klepje dat meteen vervangen kan worden, ga je toch geen nieuwe vaatwasser eisen?

freelance
Berichten: 2615

#7 , 13 okt 2022 14:01

Hangt er vanaf wat er defect is .
Omruilen is in vele gevallen goedkoper dan herstellen tegenwoordig .
Wat zeggen uw garantievoorwaarden ?
Wat stelt de verkoper voor ?

Bij een herstelling voldoet de verkoper nog steeds aan hun wettelijke verplichting ( dus daar KUNNEN ze voor kiezen ) .
Maar u kunt ook een ( schriftelijke ) termijn opleggen , waarbinnen de herstelling moet gebeuren ( dit als voorzorg dat het geen maanden blijft aanslepen ) .
Zie ook de verkoopsvoorwaarden waarin zou KUNNEN staan dat garantietermijn NIET verlengd wordt bij een herstelling .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .


Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 okt 2022 08:22

Een keukenbouwer heeft weinig technische kennis van toestellen. Als de producent van de toestellen dit komt herstellen en de eventuele factuur naar de keukenbouwer gaat is dat prima.

Het feit dat de eindklant rechtstreeks met de producent moet contact opnemen: als dat is om praktische reden om een geschikt tijdstip te vinden, lijkt me dat juist handiger.
Juist maar mijn redenering is: als je een vaatwasser koopt, die is defect binnen de week, dan ruil je die gewoon om ipv deze te laten herstellen, toch?
Na een maand is dat nog een ander verhaal

je iphone van 1700 euro ruil je ook direct om als het binnen zoveel tijd defect is in de plaats van een reparatie te doen
Daar bestaat geen verplichting rond. Voor één defect klepje dat meteen vervangen kan worden, ga je toch geen nieuwe vaatwasser eisen?
Redenering van moest het in de showroom zitten, en je wist van de defect, die ze bij u thuis zouden laten herstellen, zou je het alsnog kopen? Of zou je zeggen dat ze die ernaast maar moeten nemen

lukasi
Berichten: 1141

#10 , 14 okt 2022 10:36

showroom model ?
Waarom begin je daar over ?
Of heb je een keuken met fikse korting gekregen omdat het een showroommodel ging?
Dan moet je rekening houden dat gebruikssporen reeds in de korting zijn opgenomen.
Is het een defect dat niet hoort tot gebruikssporen dan zullen ze dit herstellen.

Een herstelling kan een perfect toestel afleveren.
JE verandert ook niet van wagen omdat je een platte band hebt.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 okt 2022 10:33

showroom model ?
Waarom begin je daar over ?
Of heb je een keuken met fikse korting gekregen omdat het een showroommodel ging?
Dan moet je rekening houden dat gebruikssporen reeds in de korting zijn opgenomen.
Is het een defect dat niet hoort tot gebruikssporen dan zullen ze dit herstellen.

Een herstelling kan een perfect toestel afleveren.
JE verandert ook niet van wagen omdat je een platte band hebt.
Nieuwe keuken, over showroom keukens zou ik niets zeggen, maar stel je koopt een wagen, die wordt geleverd, en de deur hendel is kapot, jij moet contact opnemen met de fabrikant van die hendel ipv de verkoper van je nieuwe auto, zou jij je er 100% bij voelen?

Dat is dan nog met iets nieuws, stel het is al anderhalf jaar in garantie, dan kunnen ze al makkelijker moeilijk doen

Snap je waar ik naartoe wil?

lukasi
Berichten: 1141

#12 , 15 okt 2022 10:55



....

Redenering van moest het in de showroom zitten, en je wist van de defect, die ze bij u thuis zouden laten herstellen, zou je het alsnog kopen? Of zou je zeggen dat ze die ernaast maar moeten nemen
Vandaar dat ik het vroeg, jij begon erover.

Terug naar “Consumenten Koop”