2dehands auto meer kms dan op getekende bestelbon

MathieuC90
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

2dehands auto meer kms dan op getekende bestelbon

#1 , 21 sep 2022 14:35

Hallo,

Ik heb bij een erkende VW dealer in augustus een bestelbon getekend (en 1000€ voorschot betaald) voor een VW directiewagen dat beschikbaar zal zijn in oktober 2022 met 15.000 kms.
Nu belde de vriendelijke verkoper (hem kan ik niets verwijten) dat de wagen uiteindelijk 19.000 kms zal hebben en niet 15.000 kms zoals initieel gezegd en zoals op de getekende bestelbon vermeld.

Hij heeft bij zijn directie gevraagd of er een commerciële geste kan gedaan worden om dit goed te maken, maar zij zouden het liefst hebben dat de klant (ik dus) de aankoop annuleert omdat de wagen eigenlijk iets te goedkoop werd verkocht.
Dat laatste klopt ook wel omdat hij idd een paar duizend euro goedkoper is als alle andere wagens van het zelfde type/bouwjaar/...

Ze hebben mij de keuze gegeven: ofwel kosteloos de aankoop annuleren ofwel akkoord gaan dat de auto 19.000 kms heeft.
Het liefst zou ik deze wagen gewoon kopen met nog 1000€ korting (= 2% van de aankoopprijs) of 2 onderhouden gratis krijgen als compensatie, maar dat willen ze dus op het eerste zicht niet doen.

Kan ik via mail 'eisen' dat ze mij ofwel toch een commerciële geste moeten doen ofwel een gelijkwaardige wagen moeten zoeken met maar 15.000 kms omdat dit zo op de bestelbon staat?

Bedankt voor de suggesties!

groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 sep 2022 16:03

Die paar 1000 km meer op de teller zullen het verschil niet maken. Mogelijk stond die wagen te koop met een lagere km stand, maar is er nog een paar weken langer meer rondgereden.. Vraag gewoon een langere garantie voor die 4000 km.

MathieuC90
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2022 16:39

Ja maar wat extra garantie willen ze ook niet geven… het liefst zouden ze willen dat ik de aankoop annuleer

Reclame

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2022 16:44

Ja maar wat extra garantie willen ze ook niet geven… het liefst zouden ze willen dat ik de aankoop annuleer
Ik vind wel dat je het recht hebt om te krijgen waarvoor je getekend hebt, je kan het ook verder brengen dan wat het is maar ik zie persoonlijk het nut er niet van in, je zal er wel een lange tijd moeite voor moeten investeren.
Dan krijg je misschien je advocaat kosten terug betaald en een kleine geste.

Zou het gewoon nemen zoals het is, 't leven is geen creme kar

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 21 sep 2022 18:11

Annuleren is inderdaad de meest aangewezen optie als de extra kilometers er te veel aan zijn.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 21 sep 2022 18:33

Je schrijft zelf dat je een supergoede deal hebt gemaakt. Annuleren impliceert dat je meer gaat betalen voor dezelfde wagen. Die 4000 km zullen het verschil wel niet maken. Beetje bandenslijtage en een onderhoudsbeurt die mogelijks wat vroeger komt. Wat staat er trouwens in de kleine lettertjes over kilometerstand?

Procederen is een slecht idee. Zelfs als je wint wordt enkel een (veel te lage) rechtplegingsvergoeding toegekend om je advocaat te betalen….

Bekijk het pragmatisch: je had een superdeal die nu nog altijd een hele goede deal is in dees tijden van snel stijgende autoprijzen.

MathieuC90
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 sep 2022 21:32

Ja inderdaad, het liefst koop ik gewoon deze auto maar ergens vind ik het ook niet kunnen dat ze hier helemaal geen kleine geste doen ter tegemoetkoming. Het gaat eerder om het principe :)

loeki
Berichten: 267

#8 , 22 sep 2022 06:30

Probeer te verkrijgen dat hij afgeleverd wordt met de komende 20.000km onderhoudsbeurt gratis inbegrepen
Zeker de koop niet ontbinden want zoals je zelf al zei, ben jij de enigste die nu al profijt doet met de aankoop

Terug naar “Consumenten Koop”