consumentendiscussie

technocraat
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

consumentendiscussie

#1 , 17 sep 2022 12:14

Dag allen,

Sorry voor mijn derde post, hopelijk kunnen jullie mij hier wel even helpen
Na mijn eerdere posts en eigen onderzoek denk ik erover om tegen de negatieve uitslag van mijn Europese vordering voor kleine geschillen in beroep te gaan.

Ik zou dus naar de rechtbank van eerste aanleg moeten gaan. Ik leg hier even de zaak zo objectief mogelijk uit en vraag even jullie hulp met af te wegen hoeveel kans ik maak. Al hetgeen dat hieronder beschreven staat heb ik op mail.

1) Ik betaal een voorschot in 2021 op een reis van iets meer dan 1000 euro.
2) Door corona kan deze kosteloos geannuleerd worden (bedrijf is verzekerd) als het niet mogelijk is om af te reizen naar land van bestemming.
3) 6 weken voor afreizen geven mijn toenmalige partner en ik zelf aan dat we de reis dan niet gaan doen omdat dit door corona onmogelijk is en alvast kosteloos annuleren. We geven aan dat we waarschijnlijk zouden herboeken ergens in een aantal maanden van 2022 (nog geen definitieve datum, nog geen tickets geboekt door bedrijf omdat de vluchtschema’s voor 2022 nog niet bekend zijn).
4) Door mentale problemen van mijn partner loopt mijn relatie ten einde. Zij stuurt eenzijdig een mail waarin ze aan het bedrijf zegt niet meer mee te gaan en dat ik opdraai voor alle kosten (effectief zo geschreven)
5) Bedrijf zegt iets van Oké en vraagt aan mij met wie ik dan wil afreizen
6) Ik geef aan de reis te willen annuleren (kan nog steeds in die periode onder de corona bescherming), omdat door de combinatie van de scheiding en persoonlijk leven het voor mij onmogelijk is om op een later tijdstip af te reizen.
7) Nu komt het speciale: ander personeelslid van het reisbureau contacteert een paar dagen later last minute (laatste 8 uur dat er beslist kon worden voor annulering of verplaatsting van de reis) per vergissing mijn voormalige partner met de vraag om nieuwe data en regelt met haar een nieuwe datum voor mijn reis. Omdat zij psychische problemen heeft plakt zij hier een nieuwe datum op en samen bestellen zij tickets.
8) Bedrijf weigert vervolgens mijn volledige voorschot terug te geven. Ze beweren dat er vliegtuigtickets zijn gekocht + dat ze maar een deel kunnen teruggeven. Tot op vandaag heb ik zowel de vliegtuigtickets als het voorschot niet mogen ontvangen.

Ik claim nu dat ze dat niet konden doen omwille van het feit dat mijn ex geen klant meer was (zie punt 4) en het feit dat mijn geschreven annulering (punt 6) sowieso doorgevoerd had moeten worden. Ze geven zelf een communicatieprobleem aan. Ik heb nooit een euro van het bedrijf teruggezien (vliegtickets overigens ook nooit). Ook niet het deel dat ze sowieso moeten teruggeven volgens hun eigen voorwaarden.

Nu is mijn vraag:
1) Maakt mijn redenering kans?
2) Kan ik zelf een beroepsprocedure starten of niet? Ik zou dit zonder advocaat doen (gezien het lage bedrag). Moet ik op speciale zaken letten?
3) Ergens is mijn vraag ook of ik wel achter dit bedrijf moet gaan en of mijn ex hier ook geen verantwoordelijkheid in draagt? In elk geval weet ik niet wat ik fout heb gedaan, het is toch van de zotte dat een bedrijf en zij achter mijn rug bedisselen wat er met een reis gaat gebeuren waar ik "volledig alle kosten van moet dragen" zoals zij heeft geschreven.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 sep 2022 16:27

Waren jullie gehuwd of ongehuwd of samenwonend?

technocraat
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2022 23:58

Wettelijk samenwonend, op dat moment feitelijk gescheiden wonend.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”