Klacht tegen luchtvaartmaatschappij X

karlw
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Klacht tegen luchtvaartmaatschappij X

#1 , 05 sep 2022 14:30

Door vele annuleringen van vluchten de afgelopen maanden, hebben wij in het gezin claims lopen van meerdere duizenden euro's tegen luchtvaartmaatschappij X.
Steeds werd op een correcte manier klacht ingediend, met een detail van de wettelijke basis en de bedragen die door ons geclaimd worden. De maatschappij reageert er niet op, bij navraag via Twitter komt steeds opnieuw hetzelfde antwoord "wij hebben de klantendienst gevraagd uw dossier met prioriteit te behandelen". De jongste klacht is 2 maanden oud, de oudste 8 maanden.

Ook op sociale media zoals Facebook en Twitter staan heel veel berichten van passagiers die geen antwoord krijgen. Nu wil ik graag verder actie ondernemen. Ik heb in het verleden meerdere keren succes gehad via de European small claims procedure, maar die is enkel voor grensoverschrijdende conflicten, dus met buitenlandse airlines.

Waar moet ik in Belgie aankloppen voor een klacht? Is er (zoals de Europese procedure) een online procedure, die zonder advocaat mogelijk is? Indien niet, wie betaalt de kosten voor de procedure en is hiervoor een richtwaarde, zodat ik weet waaraan ik me kan verwachten?

En verder, ik heb ook gelezen dat het onterecht weigeren van compensatiebetalinen voor annulering van vluchten strafbaar is, en dat er daarom ook eens strafklacht tegen de airline en haar bestuurders persoonlijk zou kunnen ingediend worden. Ik kan me wel voorstellen dat vele mensen dit een goed idee zouden vinden. Hoe gaat een strafklacht in zijn werk? Klacht neerleggen bij politie of parket met burgerlijke partijstelling? Dat is waarschijnlijk een ingewikkelde procedure, anders hadden andere passagiers dat vast al gedaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 05 sep 2022 17:05

Zelf geen ervaring mee, maar er bestaan organisaties die het voor je opnemen mits commissie en volgens het principe ‘no cure, no pay’.
Google eens op schadeclaims airlines. Succes

karlw
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2022 17:25

Bedankt voor je reactie. Ik ken deze organisaties, ze zijn enorm duur, zeker als er juridische stappen moeten gezet worden. Ik heb er net random eentje gegoogeld die de goedkoopste claimt te zijn, die vragen 30% van het compensatiebedrag als service fee + 15% als legal fee. Bij mijn laatste dossier zouden de kosten meer dan 2.000 EUR bedragen. Vandaar dat ik op zoek ga naar mogelijkheden om het zelf te doen.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 05 sep 2022 18:33

Zelf geen ervaring mee, maar er bestaan organisaties die het voor je opnemen mits commissie en volgens het principe ‘no cure, no pay’.
Google eens op schadeclaims airlines. Succes
Dit is niet legaal in België!

https://pro-deo-advocaten.com/kosten/no-cure-no-pay/

artemis
Berichten: 3294

#5 , 05 sep 2022 19:48

Zelf geen ervaring mee, maar er bestaan organisaties die het voor je opnemen mits commissie en volgens het principe ‘no cure, no pay’.
Google eens op schadeclaims airlines. Succes
Dit is niet legaal in België!

https://pro-deo-advocaten.com/kosten/no-cure-no-pay/
Ik denk niet dat het advocaten zijn Leen, eerder experts die heel goed weten hoe ze moeten handelen en optreden tegen airlines bij vertragingen of annulaties, vandaar hun formule. Ik denk dat de meeste van NL zijn, maar ook actief in BE.
Wil ze niet promoten hoor, maar sommigen hebben er nut aan gehad ;-)

karlw
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 sep 2022 09:38

Inderdaad, het zijn geen advocaten, het zijn bedrijven die druk uitoefenen op de airlines door dreigementen. Als de stap richting rechtbanken gezet moet worden, zijn er de legal fees. Dus dan kan ik beter zelf een advocaat in de hand nemen.

Terug naar “Consumenten Koop”