Energieleverancier schrapt contract elektriciteit na 10 maanden retroactief voor ongemeld probleem met aanvraag

Joris-ov
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Energieleverancier schrapt contract elektriciteit na 10 maanden retroactief voor ongemeld probleem met aanvraag

#1 , 26 aug 2022 12:57

Na het faillissement van de Vlaamse Energiemaatschappij op 07/12/2022 heb ik onmiddellijk een nieuwe leverancier gezocht voor gas en elektriciteit om te vermijden om terug te vallen op distributeur Fluvius als noodleverancier tegen een veel hoger tarief (zoals zij zelf vermelden op hun website).

Samenvatting:
Mijn aanvraag om over te stappen voor gas en elektriciteit met onmiddellijke ingang wordt bevestigd op 08/12/2021 met vermelding van EAN-nrs door mijn nieuwe leverancier. In de klantenzone staat ook gewoon de aansluiting met vermelding van de EAN-nrs weergegeven.
8 maanden later ontvang ik opeens een eerste maandfactuur van Fluvius. Na mailcontact met beide bedrijven werd me simpelweg gezegd dat er iets mis was met mijn oorspronkelijke aanvraag en dat ik, zonder verwittiging en ondanks dat het tegendeel eerder werd beweerd, al vanaf 07/12/2021 enkel voor elektriciteit aangesloten ben bij Fluvius tegen een veel hoger tarief. Beide leveranciers reageren niet op mijn mails waarbij ik bewijs lever dat het tegendeel eerder werd gecommuniceerd ten tijde van de aansluiting en achteraf in de klantenzone van mijn leverancier waar de aansluiting met EAN-nrs voor gas en elektriciteit wordt weergegeven. De klantzone werd na mijn mail met screenshots wel aangepast zodat er enkel nog een contract voor gas wordt vermeld


Gedetailleerde uitleg:

07/12/2021: aanvraag op de website van de energieleverancier

08/12/2021: Bevestigingsmail ontvangst aanvraag voor gas- en elektriciteit met vermelding van de EAN-nummers.
08/12/2021: Ik reageer op deze mail met de vermelding dat het gaat om een overstap ten gevolge van het faillissement van de VE.
08/12/2021: Ik ontvang een standaard bevestigingsmail dat Fluvius de overstap heeft goedgekeurd en dat mijn aanvraag in orde is met de tariefkaarten voor gas en elektriciteit.
08/12/2021: Ik ontvang een persoonlijke mail van de klantendienst als reactie op mijn mail over de overstap dat de overstap in orde is met ingang 07/12/2022 en dat ik niet zal worden opgevangen door de noodleverancier Fluvius.

Als ik inlog op de klantenzone op de website dan staan beide aansluitingen vermeld met EAN-nrs (sinds begin deze week niet meer het geval, zie later)

In juli ontvang ik opeens een tussentijdse factuur van Fluvius voor elektrictiteit op mijn EAN-nr voor de maand augustus vreemd genoeg wel met als afleveradres het busnummer van mijn bovenbuur. Ik heb nooit eerder een factuur ontvangen. Ik kijk daarop de facturen van mijn energieleverancier - die via sepa verloopt - na en merk op dat er enkel een voorschot wordt gerekend voor gas.

12/08/2022: Ik stel mijn leverancier de vraag via mail waarom er geen voorschot voor elektricteit wordt gerekend.

16:08/2022: Mail leverancier 'Wij kregen de melding dat er reeds een aanvraag was bij een andere leverancier voor dit aansluitpunt waardoor wij de levering niet op ons konden nemen.' Ik kan me perfect inbeelden dat mijn vaak dronken bovenbuur mijn EAN-nr heeft doorgegeven, maar ik werd hierover niet verwittigd.
16/08/2022: ik bezorg mijn leverancier de bevestigingsmails en meerdere screenshots uit de klantenzone waarop de aansluiting met vermelding van EAN-nrs wordt weergegeven. Ik laat ook weten dat ze hebben nagelaten me te verwittigen dat er een probleem was en vraag om dit recht te zetten. Geen antwoord tot op heden maar op 22/08/2022 werd mijn aansluiting elektriciteit simpelweg verwijderd uit de klantenzone.
Is dit contractfraude, aangezien de klantenzone het papieren contract vervangt als overeenkomst?

18/08/2022: Telefonisch contact met Fluvius. Ik word meerdere keren doorverbonden en uiteindelijk krijg ik te horen dat ze me per mail een oplossing gaan aanreiken.

19/08/2022: Mail van Fluvius waarin ze zeggen dat ik bij hun klant ben omdat mijn vorige energieleverancier failliet is en dat ik best contact op neem met mijn energieleverancier zodat ik op datum van vandaag kaan aansluiten 'aangezien dat tot op heden nog niet gebeurd is'.
19/08/2022: Ik bezorg mijn aanvraag, de bevestigingsmails en de screenshots uit de klantenzone aan Fluvius. Ik vermeld ook dat er geen facturen voor augustus 2022 werden verstuurd, ondanks dat het gaat om maandelijkse facturen. Geen reactie.

25/08/2022: Ik ontvang een herinnering van Fluvius en een nieuwe factuur voor September.

Ik zal deze klacht voorleggen aan de Federale Ombudsdienst voor Energie. Welke stappen kan ik nog zetten?

Ik dacht ook aangetekend schrijven te versturen naar mijn energieleverancier waarbij ik vraag om de aansluiting elektriciteit voor september 2022 (en voor voorgaande maanden) in overeenkomst met de aanvraag in orde te brengen en eentje naar Fluvius waarbij ik de facturen betwist.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding