Terugvordering voorschot aankoop 2e hands wagen

Rubmifer
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Terugvordering voorschot aankoop 2e hands wagen

#1 , 25 aug 2022 19:50

Goeiedag allemaal!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een grotere gezinswagen in afwachting van ons eerste kindje.
Ik ben uitgekomen op een advertentie voor een Bmw 520d bij een verkoper van 2ehands wagen.

Ik ben langs geweest, de wagen geïnspecteerd en alles zag er zeer goed uit. Ik ben naar huis vertrokken om even te denken, en heb dan een paar uur later gebeld naar de dealer. We hebben afgesproken dat hij de wagen een maandje voor mij aan de kant kon zetten om mij de kans te geven om mijn eigen wagen te kunnen verkopen voor een betere prijs. Indien niet gelukt ging hij de wagen overnemen voor een afgesproken prijs. Ik moest enkel een voorschot van 1000€ betalen.

De volgende ben ik opnieuw langsgeweest om al een bestelbon op te maken met alle gegevens op. Hierop stond bij vermelding van het voertuig “bmw 5 series”, dus geen vermelding van welke motorisatie precies.

Ik had nog een vraagje in verband met de motorisatie en vroeg of deze 520d 164pk was. Het antwoord was “idd dat klopt. Standaard is het 143 pk maar met de dinorun up-date heeft hij nu ongeveer 170 pk.” Dus ik ging hier vanuit de dit gewoon de 164pk was.

Ondertussen zijn we een paar weken verder en was het moment om de wagen aan te kopen. Ik vraag naar de inschrijvingspapieren voor de verzekering, en daar zie ik bovenaan staan dat dit een 518d betreft. Dit is nog een lagere motorisatie en niet hetgeen ik wou. Dit gaat dus om 518d met een volgens de dealer een volledige herprogrammatie van de motor software.

Dit is echter niet hetgeen ik wenste. Dit is ook nooit specifiek vermeld geweest in de communicatie of op papier gezet. Ook op de originele advertentie stond er 520d. (Waar ik ook een bewijs van heb)

Ik stuur terug dat ik dit niet transparant vind en dat deze altijd als een 518d had moeten aangeboden worden en dat ik wou afzien van de aankoop.

Vanavond dan gebeld naar de dealer en hij wil het voorschot niet terug betalen omdat deze een maand aan de kant heeft gestaan en dat het in de voorwaarden zou staan. Echter staat er op de bestelbon (die ik ook niet getekend heb) onderaan in kleine lettertjes dat de voorwaarden op de achterkant moet staan of als bijlage meegeleverd worden. De achterkant is echter blanco en heb nooit een bijlage met voorwaarden gehad. Deze zijn mij ook nooit uitgelegd geweest. Volgens hem kan hij wettelijk zelf nog meer vragen als compensatie maar daar wil hij niet aan beginnen. Mooie “geste” zeker?

Ondertussen staat de wagen weer online te koop, dit keer natuurlijk wel als een 518d.

Heb ik wettelijk recht op terugvordering van het voorschot? Ik ken de wetgeving niet genoeg maar naar mijn gevoel is hij al eerst in de fout gegaan door het aanbieden van een voertuig dat niet overeenstemt met het werkelijke aangeboden voertuig, ook al zegt ie dat dat besproken is geweest maar dit klopt niet! Ook het ontbreken van de algemene voorwaarden die hij aan de telefoon vermelde die ik nooit ontvangen heb heb ik mijn vragen bij.

Iemand die mij kan helpen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 25 aug 2022 22:31

Dit gaat dus om 518d met een volgens de dealer een volledige herprogrammatie van de motor software.
Officiële herprogrammatie door BMW of Alpina oid dan ?
Met de hogere PKs op papier ?

Want al de rest is volledig illegaal ...

Rubmifer
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2022 22:50

Voor zover ik weet niet. Lijkt me sterk dat bmw daar officieel zijn goedkeuring voor zou geven. Kan het wel even navragen voor de zekerheid.

Indien dit niet het geval zou zijn, is dat al reden genoeg om het voorschot terug te eisen?

Reclame

Rubmifer
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 aug 2022 02:48

Heb nog even wat opzoekwerk gedaan en het - “Koninklijk besluit betreffende de verkoopovereenkomsten voor autovoertuigen” doorgelezen.

Hier heb ik een aantal voorwaarden gelezen waar niet aan voldaan zijn bij het opmaken van de bestelbon. (Tenzij bestelbon =/ verkoopsovereenkomst is)

Art. 3. De verkoopovereenkomst bedoeld in artikel 2, bevat minstens de volgende vermeldingen:
a) het merk, het model, het type, de motorisatie, de kleur en de kleurencode van het autovoertuig;
=> motorisatie is nooit vermeld geweest op de bon. Enkel een generieke “bmw 5 series”

6° wanneer bij de verkoop van een autovoertuig een autovoertuig van de consument wordt overgenomen door de onderneming, een voldoende gedetailleerde beschrijving van het overgenomen voertuig; dit detail vermeldt minstens:
a) het merk, het model, het type, de motorisatie en de kleur van het voertuig;
b) het chassisnummer en de datum van eerste inschrijving;
c) de stand van de kilometerteller;
d) in voorkomend geval, de specifieke voorwaarden die de onderneming stelt voor de overname en die voor haar essentiële kenmerken van de overeenkomst vormen;
e) de overnameprijs;

=> geen idee of dit het belangrijkste is maar ook hier zijn buiten de overname prijs en merk en type geen enkele van de vereisten vermeld.

16° de handtekening van de consument en van de aangestelde van de onderneming.
=> mijn handtekening staat niet op de bestelbon.

Met betrekking tot de verkoopsvoorwaarden:

Art. 6. § 1. De verkoopvoorwaarden waaronder de overeenkomst wordt afgesloten, zijn duidelijk en begrijpelijk opgesteld. Ze worden schriftelijk of op een andere duurzame gegevensdrager aan de consument bezorgd ten laatste op het ogenblik dat hij de verkoopovereenkomst ondertekent.

=> zoals eerder vermeld stonden deze niet op de achterkant en ook niet apart meegegeven of vermeld. Heb ik dus ook nooit geen kennis van gehad.

Zijn dit valabele punten of wegen deze niet door?

jef007
Berichten: 1683

#5 , 28 aug 2022 11:18

dringend contact nemen met de BMW invoerder ( is dit nog in Bornem Lodderstraat?) en naar hun mening vragen

Rubmifer
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 sep 2022 17:54

Nog mensen die advies hebben? Wil nog steeds verdere stappen nemen maar weet niet goed hoe er aan te beginnen en of het de moeite waard gaat zijn.

karlw
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 sep 2022 10:10

Wat heb je met de adviezen gedaan die je hier al gekregen hebt?
Wat heeft BMW hierover gezegd?

technocraat
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2022 07:18

Nog mensen die advies hebben? Wil nog steeds verdere stappen nemen maar weet niet goed hoe er aan te beginnen en of het de moeite waard gaat zijn.
ik zou inderdaad eerst bij BMW eens contacteren. Daarna tot een vergelijk proberen komen. Daarna aangetekende brief met terugvordering voorschot en pas daarna een rechtszaak.

Als je bereid bent tot een rechtszaak, wees niet terughoudend om er mee te dreigen, maar plan het wel om het zonder advocaat te doen. Mijn ervaring is dat sommige zelfstandigen zo een "kleine bedragen" gewoon durven houden omdat het sop de kolen vaak niet waard is. Een advocaat kost vaak al snel enkele honderden euro's.

Sirkii
Berichten: 5410

#9 , 19 sep 2022 11:38

Volgens mij is procederen verloren energie: nazicht van de papieren had je onmiddelijk geleerd dat het een 518 is (die overigens ook prima rijdt).

Je wist dat de motor opgekieteld was (wat niet mag zonder attest omdat BA normaliter PK gebaseerd is …)

Mi kan enkel goodwill van de verkoper je je voorschot opleveren.

Terug naar “Consumenten Koop”