Incaso in opdracht van aannemer - nochtans factuur deels betaald + klachten via mail, zonder reactie aannemer

SamV1337
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Incaso in opdracht van aannemer - nochtans factuur deels betaald + klachten via mail, zonder reactie aannemer

#1 , 23 aug 2022 22:30

Ik vrees een lange uiteenzetting van de situatie waarmee ik zit.
Ik probeer met puntjes het overzicht te bewaren.

Kort samen gevat: Incaso in opdracht van aannemer - nochtans factuur deels betaald + klachten via mail, zonder reactie aannemer


1. Ik werk voor bouwfirma in aankoop . Zo in contact gekomen met dakwerker waarvan ik her en der mening over gevraagd had, en me 'te vertrouwen leek'

2. Alles mondeling afgesproken voor nieuwe laag roofing + plaatsing 3platdakvenster. Uurprijs zou "OK" zijn, "We zien dat wel na de werken". Materialen zou hij 1op1 doorrekenen. Ikzelf heb bij leveranciers nog extra kortingen verkregen om nog goedkoper aan hem te kunnen verkopen. Gezien mijn positief gevoel, en hij ook klant aan huis was op mijn werk niets op papier.

3. Werken duren tot mijn frustratie bijzonder lang. Er worden zaken gedaan die niet nodig zijn. aannemer werkt telkens met handlanger, maar 2x 3a4u is enkel de handlanger aanwezig, terwijl is aannemer om een nieuwe boor, of om nieuwe gasfles... Ik laat alles begaan, stel louter enkele vragen. Hoop natuurlijk nadien 'OK factuur te hebben'. vaak iets voor 9u aanwezig, iets voor 16u weg.

4. factuur volgt.
4.1 Aantal aangerekende uren is volledig overdreven. Ikzelf 58, hij 85u, (op 4 dagen werk)
4.2 Materialen worden aan 15% doorgerekend
4.3 mijn vensters blijken weinig symetrisch geplaatst. 1 ligt ook beduidend lager
4.4 er is een kostenpost voor 'hulpmiddelen algemeen', maar elk hulpmiddel (lood, gas,...) in volle aankoopeenheden wordt aangerekend.

5. ik neem 2 weken de tijd om advies te winnen en bel hem dan telefonisch op "ik zit verveeld met je factuur, en volgende problemen (hierboven))"
--> Gesprek ontaard nogal snel, waardoor ik zegt; kijk ik zet alles op mail, gestructureerd en waar ik akkoord mee ben betaal ik. De rest zien we....

6. Alles op mail en overschrijvingsbewijs van +- 6917.66EUR van 8958.88EUR. Gewoon puntjes 4.1 4.3 en 4.4 in mindering gebracht.

7. aannemer reageert absoluut niet.

8. Intussen is het me opgevallen dat vensters niet volgens voorschriften werden geplaatst. Geen overdreven probleem. Ze staan waterpas, hierdoor blijft water er op staan/uitdrogen. Ik zoek plaatsingsinstructies op internet: opzetstuk moet in helling >4%

9. na 4 week krijg ik automatisch mailtje "saldo factuur"
--> ik antwoord met m'n eerste mail in bijlage + m'n nieuwe klacht. En dat ik zonder uitleg niet wil overgaan tot het betalen van saldo.

10. Ik krijg soms volledig onbetaalde factuur, soms saldo factuur.
-> ik antwoord 2x niet, een 4de keer, intussen 2,5 maand na factuuratie, stuur ik m'n beide mails nogmaals. waarom de bedragen open blijven.


** EINDE FASE 1 **
Ik dacht toen: "dit gaat doodbloeden, ik heb 3 slecht geplaatste ramen, maar geen super drama, ik heb een deel niet betaald, aannemer doet moeite niet om
te antwoorden". Eigenlijk vond ik het jammer dat ik al zoveel betaald had, maar kon moeilijk geld terug vragen. **


11. ik krijg na 3 maand mail van Incasso. Voor een volstrekt fout bedrag (niet totaal, niet saldo), met daarop intersten en incasso kosten. Mail zegt dat er die dag een aangetekende brief is verstuurd: nooit gekregen. Ik krijg 15 dagen om te antwoorden.

12. ik antwoord op dag 12 met: (A over aannemer / B over minnelijke vordering)
12.A1 - er werd tijdig een bedrag overgemaakt van 6917.66EUR en redenen waarom bedrag geeft werden doorgegeven
12.A2 - een extra klacht + alle redenen werden nogmaals doorgeven na ontvangen eerste saldo factuur
12.A3 - er is nooit reactie gekomen van uw opdrachtgeven
12.B1 - het bedrag van uw minnelijke vordering is fout,
12.B2 - ik vind het zeer vervelend dat u naar mijn prive mail, maar ook mijn officieel werk-email mailt (waarlangs nooit eerder hierover gecommuniceerd werd)
12.B3 - ik heb nooit een aangetekende zending gekregen die verstuurd op werd op datum van uw mail.
Ik stuur hem alle communicatie + transactiebewijs betaling

13. incasso antwoordt (18/08)
13.1 - Incasso wil overschrijvings bewijs, transactie is niet wettelijk
13.2 - Aannemer is wettelijk niet verplicht te antwoorden, nu copy paste van antwoord:
Betreft de reactie op uw schrijven kan ik u meedelen dat mijn opdrachtgever niet verplicht is u te antwoorden. Hij ontving trouwens nooit een officieel protest op zijn factuur. Om een factuur wettelijk te protesteren moet het protest aan verschillende voorwaarden voldoen. Geen enkele van deze voorwaarden zijn vervat in uw mailbericht.
.
13.3 alle bedragen uit vorige mail worden aangepast, en er wordt een nieuw overzicht opgesoms met nu wel correcte totaal factuur, interesten, incassokosten...
13.4 er komt een extra vraag, wederop copy paste
Ik heb echter nog een ander probleem. We merken op dat de 6% BTW regeling gebruikt wordt. Kunt u mij via uw myfin het attest van de leeftijd van uw woning bezorgen aub? Sinds 01/01/2022 is deze procedure een verplichting.
.

14. Ik antwoord naar incasso:
Als bijlage Bankafschrift. Ik hoop dat dit document + transactiebewijs + het feit dat uw opdrachtgever op basis van dit bedrag een saldofactuur opstelde, volstaat.
Wat uw probleem met de 6% regeling betreft: Indien ik me niet vergis stelt wet van 1 januari 2022 dat een aannemer een standaardverklaring kan opnemen in de factuur ter vervanging van een attest. Deze verklaring staat correct op de factuur van uw opdrachtgever.
.

15. Ik heb een aangetekende brief naar aannemer gestuurd, gelijkaardig als eerste + tweede klachten mail. met erbij de vraag om ofwel het saldo bedrag, interesten en incasso te laten vallen, ofwel een tegenvoorstel te doen binnen de 15 dagen.

16. Incasso antwoordt (19/08)
16.1 met nieuw overzicht van de openstaande vordering, waarbij het totaal bedrag 8958.88 EUR gebruikt wordt, 6917.66EUR reeds betaald, en interesten op de 8958.88 + forfait voor incasso kosten.
16.2 werderom copy paste:
Betreft de 6% BTW regelgeving adviseer ik u tochwel zeker het bewijs van de leeftijd van uw woning via Myfin zo snel mogelijk te bezorgen.
U bent blijkbaar maar deels geïnformeerd. In deze situatie ben u de bouwheer. Mag ik u vragen de uitprint zo snel mogelijk te bezorgen aub.
17A. ik ontvang vanmorgen 2 aangetekende brieven, ene verstuurd 18/08, andere 19/08. met 2x letterlijk onze mailverkeer + factuur van aannemer. (ik moest niet tekenen, gewoon in brievebus gevonden door mijn vrouw)
17B. mijn aangetekende brief werd niet ontvangen en is naar het postbureau om daar vanaf morgen afgehaald te worden.

18. ik ontvang vandaag opniew saldo factuur, en gelijktijdig sms bericht van aannemer (eindelijk eerste reactie):
Als ik je nog ki zie, gonk voor dat restbedrag dat je me moet, het sop u it je kloten kloppen... met aal je flauwe excuses! Dacht dat je toch van een ander caliber was wi je klootzaksje! Ik zie er al naar uit tegen dak je nog ki zien
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Ik type dit allemaal snel uit. Ik wil wel benadrukken dat ik in mijn bewoording in communicatie met incasso en aannemer veel doordachter te werk ben gegaan
- ik besef dat ik 2x in de fout ben gegaan: 1 mondelinge afspraken - 2 klacht via mail maar niet aangetekend.

VRAGEN VOOR WIE ZICH DOOR GANS DIT COWBOY VERHAAL GEWORSTELD HEEFT:
- Klopt het dat incasso mijn werkmail zelf mag opzoeken en me langs die weg mag contacteren?
- Klopt het dat ik, zoals incasso stelt, aannemer wettelijk niet moet antwoorden op mijn mail met redenen waarom ik factuur niet volledig betaal?
- Laatste vordering wordt totale bedrag gebruikt, terwijl vordering toch op Saldo bedrag zou moeten slaan... heeft een stevige invloed op de intresten.
- Waarom houd incasso zich bezig met die 6% regeling. Het is volgens mij echt niet van toepassing voor mij, maar vooral waarom moet hij dit hebben? dat iemand van de overheid me daar ooit naar vraagt zou me al verwonderen
- Wat met eerste incasso mail die stelt ' binnen 15 dagen antwoorden', maar verkeerde bedragen + nooit aangetekend ontvangen. Is dat allemaal wettelijk correct om dan later nog steeds die termijn te eisen vanaf die eerste communicatie?
- en vooral: wat raden jullie me nu aan... ik wil eigenlijk niet meer te veel met incasso praten tot ik reactie krijg op aangetekende zending die ik naar aannemer stuurde

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1141

#2 , 24 aug 2022 07:48

Stop met mailen en met mondeling en met postduiven
alles nu per aangetekend schrijven en elke brief zowel 1 per as en een kopij per gewone post.

Misschien hoog tijd dat je even ten rade ga bij een advocaat of misschien zit hier wel iemand met juridische kennis die je op weg kan helpen ( ik dus niet)

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 24 aug 2022 11:12

Je hebt werken laten uitvoeren in “regie” zodat de uitvoerder quasi carte-blanche heeft om te factureren waar hij zin in heeft.

In b2b (business to business) kan incasso ingeschakeld worden zonder rechtbank. In b2c niet.

Ga even langs bij een advocaat voor advies doch uit wat ik kan opmaken uit uw lang verhaal is dat het betalen wordt.

Reactie onder voorbehoud.

Reclame

SamV1337
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 aug 2022 15:25

Bedankt voor antwoord.

Dat begrijp ik. al heb ik tijdig, eerst na pakweg 12dagen telefonisch, en later, binnen betaaltermijn, via mail kenbaar gemaakt waarom ik een bepaald bedrag niet wilde betalen. Eigenlijk verwachtte ik hier een correct antwoord op die het aanrekenen van de verschillende posten verklaarde. Bepaalde werken zijn ook niet uitgevoerd volgens regels van goed vakmanschap.

Ik kan dit dan toch aankaarten, en me tot tegenbericht van aannemer onthouden van volledige betaling?
Ik kreeg nooit reactie, behalve incasso na 3 maand...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 aug 2022 16:23

Je had die factuur AANGETEKEND moeten protesteren. Nu is het te laat. Je hebt dat misschien, wel tijdig gedaan, maar niet via de geëigender weg.

builder
Berichten: 189

#6 , 24 aug 2022 19:07

Nog essentiëler dan aangetekend is "protest/protesteren".

Laat in een juridisch document van enig belang nooit onduidelijkheid bestaan wat het is of waar het voor dient.
Een document is maar een factuur als het woord "factuur" erop vermeld staat.
Op officiële documenten zoals een identiteitskaart, rijbewijs, paspoort, ... staan letterlijk die woorden.

Bevat uw initiële mail "magische woorden" zoals:
- Onderwerp: protest factuur nr. xxx dd. xx/xx/20xx
- Ik protesteer uw factuur...

Hetzelfde geldt voor de later vastgestelde gebreken, maar dan met "ingebrekestelling".

Stonden op de achterkant van de factuur algemene voorwaarden met vormvereisten/termijnen voor protest (vb. "per aangetekende brief binnen een termijn van x dagen"), dan bent u daaraan gebonden, tenzij u in uw protest de algemene voorwaarden zelf ook protesteert.

De tegenpartij/incassobureau betwist dat uw mail een protest was, maar dat het louter (excusez le mot) wat gejammer van een ontevreden klant was.
Laat uw email met zijn exacte bewoordingen door een advocaat nalezen of het wel of niet als protest in aanmerking kan komen.
Laat het zonder 99% à 100% zekerheid dat uw email als protest aanvaard zal worden, niet tot een rechtszaak komen, waar het van het individueel oordeel van een individuele rechter afhangt of u een 50/50 kans op winst of verlies hebt.
mogelijke winst: € 2.000.
mogelijk verlies: € 2.000 + intresten + rechtsplegingsvergoeding aan tegenpartij + uw eigen advocatenkosten + ...

De sms van de aannemer kan gecatalogeerd worden als "schriftelijke bedreiging met bevel of voorwaarde" .
Strafwetboek Artikel 330.
Hij die, hetzij mondeling, hetzij bij een naamloos of ondertekend geschrift iemand onder een bevel of onder een voorwaarde bedreigt met een aanslag op personen of eigendommen, waarop gevangenisstraf van ten minste drie maanden gesteld is, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van zesentwintig euro tot honderd euro.
U kan hiervoor klacht indienen bij de politie, verwacht hier niet te veel van.
Het zal de sfeer niet verder verbeteren en is verder ook geen element in uw burgerlijk geschil.

Incassobureau heeft geen wettelijke bevoegdheden, uw eerste aanspreekpunt is en blijft de aannemer.
Als u beslist te betalen, doe dit dan op rekeningnummer van de aannemer, negeer de kosten die incassobureau aanrekent.

De overige vragen zijn in het geheel van uw dossier details, steek hier uw verdere tijd niet in.
- Het is geen rocket-science om een werk email adres te raden als men uw naam en werkgever kent (voornaam.naam@werkgever.be). En voor de goede orde: het is not-done om privé-aangelegenheden naar uw werk te sturen.
- document leeftijd woning: als het geen of weinig moeite kost om dat in myminfin aan te maken, stuur dat dan naar de aannemer.

SamV1337
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 aug 2022 20:11

bedankt builder en anderen voor uitgebreid antwoord

Enkele letterlijke citaten uit m'n oorspronkelijke klachten mail:
"In navolging op telgesprek van 2/05, waar ik mijn onenigheid met factuur 2022-011 aangaf, "
"Helaas een lange mail waarin ik de zaken waarmee ik niet akkoord ben probeer uit te leggen"
" zonder concrete details voor deze post kan ik niet akkoord gaan."


exacte mail zit nu bij vriend / advocaat.

inmiddels heb ik dus wel aangetekend geschreven met alle magische bewoording.


In hetzelfde document als factuur zitten de algemene voorwaarden.
met daarin op p8
"24. Ten einde geldig te zijn, moet elke klacht aangaande voorschotten, betalingen en
facturen geschieden bij aangetekend schrijven aan de zetel van onze firma binnen de
acht kalenderdagen vanaf de datum van verzending van de factuur, nota of kostenstaat."


Zijn deze algemene voorwaarden strikt van toepassing op een particulier? Moet ik die daarvoor niet tekenen?

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 aug 2022 06:57

Een bevriend advocaat is leuk en goedkoop, maar zorg dat deze wel eerlijk durft zeggen als je geen kans maakt.

Helemaal eens met de opmerkingen van builder. Volgens mij zijn je communicaties niet duidelijk, tijdig en bewijsbaar genoeg om mee verder te gaan. Op basis van de info die ik tot nu toe gelezen heb natuurlijk.

Wat de algemene voorwaarden betreft. Normaal hadden die op de offerte gestaan, maar die vond je op voorhand niet nodig. Nu heb je deze op de factuur gekregen, maar je hebt ook niet laten weten dat je niet akkoord gaat met deze voorwaarden. Tekenen is niet nodig.

SamV1337
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 sep 2022 11:22

Update - heb ff niet gepost omdat de zaak lopende was, je weet nooit wie er meeleest

Bevriend advocaat heeft me uit de nood geholpen door het volgende te stellen in brief naar incasso en advocaat.
- mijn protest via mail, binnen de betalingstermijn, is volstrekt geldig. * zie hieronder in quote*
- incassokantoor mag mij niet op werk-mail contacteren
- incasso mag mij niet belagen nadat ik protesteer tegen zijn vordering
- incasso mag mij geen incassokosten aanrekenen.
- vragen naar attest van leeftijd woning is overbodig
- mijn protest tov factuur nog eens uiteengezet (niet-correcte plaatsing, verschil in aangerekende uren, onnduidelijkheid in bep, en gesteld dat ik het saldo niet betaal

Vriend is actief bij één van de bekendere kantoren in Vlaanderen, Stelde een brief op van 11paginas, met heel wat verwijzingen naar eerdere uitspraken en wetten, en hele resem bijlages.
Hij was overtuigd dat advocaat v aannemer goed zot zou zijn indien hij samen met z'n client niet akkoord zou gaan.

En dit is dus ook niet gebeurd, ik ben er in principe "van af"
schandalig dat iemand die een advocaat zou moeten betalen voor zo'n tussenkomst, dit niet zou doen, en effectief onder druk van incasso zou betalen.

Wat volgt is klein stuk uit brief, belangrijkste van de ganse zaak eigenlijk:
De bewering in uw e-mail van 19.08.2022, dat AANNEMER X niet
zou moeten antwoorden op het protest dat cliënt drie maanden voordien had
geformuleerd (!), beweerdelijk omdat dit protest niet zou voldoen aan bepaalde
(niet nader genoemde en vooralsnog denkbeeldige) voorwaarden, is geheel
onjuist. Het protest is volstrekt geldig.

Wat wel juist werd vermeld in uw voormelde e-mail, is dat AANNEMER X
als aannemer aansprakelijk is en blijft voor hetgeen hierboven werd
omschreven. Cliënt neemt daarvan akte.

Indien u van mening zou zijn dat het protest van cliënt aan bepaalde
voorwaarden gebonden zou zijn, dan zal u willen aantonen dat cliënt tijdig
kennis heeft kunnen nemen van deze voorwaarden en dat hij deze bovendien
aanvaard heeft, quod non.(1)

Bovendien heeft AANNEMER X van haar kant, als onderneming, hoe dan
ook de plicht om elk document dat zij ontvangt en waarvan zij niet kan
instemmen met de inhoud, te protesteren:

“Op handelaars rust de verplichting om te reageren op stukken,
wanneer niet wordt ingestemd met de inhoud ervan. Stellen dat een
handelaar niet verplicht is te antwoorden op alle brieven die hij
ontvangt en waarmede hij niet akkoord gaat, is dan ook een verkeerd
uitgangspunt.”(2)


Om redenen van een vlot en efficiënt handels- en rechtsverkeer moet er immers
op kunnen vertrouwd worden dat een onderneming, die niet instemt met een
document dat aan haar wordt gericht, zulks binnen korte termijn ter kennis
brengt. Deze verplichting is een gevolg van de positieve betekenis die aan het
stilzwijgen van een onderneming wordt verleend bij de ontvangst van
documenten zoals briefwisseling.

Het gebrek aan reactie geldt daarom als een vermoeden van aanvaarding. (3) In
concreto houdt dit een erkenning in van (de inhoud van) het protest en van de
reductie van de factuur naar 6.917,66 EUR. Derhalve kan geen betaling meer
geëist worden van een bijkomend bedrag van 2.041,22 EUR, noch van interesten
of andere vergoedingen en toebehoren.

1 E. DIRIX en G.L. BALLON, “Factuur” in Algemene praktische rechtsverzameling,
Mechelen, Wolters Kluwer, 2012, 196-197; Gent 13 oktober 2008, NWJ 2009, 508.
2 G.L. BALLON, De factuur en verwante documenten, Vanden Broele, 2008, 61.
3 Cass. 3 februari 2022, P&B 2022, afl. 2, 76.

Gert_D
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 okt 2022 18:07


"24. Ten einde geldig te zijn, moet elke klacht aangaande voorschotten, betalingen en
facturen geschieden bij aangetekend schrijven aan de zetel van onze firma binnen de
acht kalenderdagen vanaf de datum van verzending van de factuur, nota of kostenstaat."
Als ik me niet vergis gaat de aannemer hier in de fout en is dit een onrechtmatig beding.
Die termijn waarin je uw klachten kenbaar moet maken, is veel te kort als ik me niet vergis.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 15 okt 2022 15:59

Klachten gebeuren best via aangerekend schrijven, (en best nog met antwoordkaart) met duplicaat via gewone post.
Dat is de officiële weg. Al de rest zijn alternatieven, maar niet altijd aanvaard door iedereen.

Terug naar “Consumenten Koop”