Problemen energieleverancier

Moon92
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Problemen energieleverancier

#1 , 06 aug 2022 22:39

Beste leden

Ik heb al een tijdje enkele problemen met mijn energieleverancier, die er maar niet in slaagt om deze op te lossen.
In oktober 2021 verhuisden wij naar onze nieuwe woonst, het oude huis zou pas verkocht worden begin januari 2022. Dit huis stond dus enkele weken leeg, tijdens deze periode kwam de netbeheerder de meterstanden opnemen, natuurlijk was er niemand thuis. Dus werd er begin november een schatting opgemaakt van de meterstanden. Iets later kreeg ik een afrekening op basis van de geschatte standen. Zo goed als ons volledig jaarverbruik voor 2021 werd hiermee betaald.

Op 11 januari werd ons huis verkocht, waarop ik en de nieuwe eigenaar het energie-overnamedocument opmaakte met de werkelijke eindmeterstanden van het oude adres. Ik gaf enkele dagen later alles door aan de energieleverancier, zowel schriftelijk als telefonisch. Op 13 mei 2022 kreeg ik een afrekening van meer dan 500 euro, dit voor het oude adres. De afrekening is volledig verkeerd opgemaakt: niemand weet waar de begin meterstand plots vandaan komt, er werd vetbuik aangerekend tot 30/04/22, terwijl het huis op 11/01/22 wed verkocht, tarieven die niet klopten, ... Diezelfde dag nog contact opgenomen met de klantendienst om deze factuur te betwisten, en hen nogmaals de correcte meterstanden door te geven. Uiteindelijk werd ik goed geholpen, maar de dame aan de telefoon kon enkel een dossier opmaken en dit doorsturen naar de bevoegde diensten van de energieleverancier. De betaling werd uitgesteld tot 30/06/22, in de veronderstelling dat dit 'dossier' tegen dan zou opgelost zijn. Enkele dagen later kreeg ik een bevestigingsmail die liet weten de betwisting goed ontvangen was en de betaling zou worden bevroren tot er duidelijkheid was (lees een antwoord van de energieleverancier).

Uiteindelijk verstreek 30/06/22, en begin juli kreeg ik een betalingsherinnering voor deze openstaande afrekening. Toen ik de klantendienst opbelde, kreeg ik naast een onbeleefde dame, die het probleem maar niet leek te begrijpen het advies om alles zo snel mogelijk te betalen, ... Na wat discussie verbrak deze dame uiteindelijk de lijn, omdat ze me niet kon helpen.

Na een goede week kreeg ik nogmaals een herinnering, dit keer met 8 euro extra kosten bij. Nogmaals gebeld, en alles ook schriftelijk doorgeven via hun klachtenformulier. Uiteindelijk kreeg ik steeds hetzelfde antwoord: 'we kunnen niets voor u doen, het dossier staat nog open'. Na enkele dagen kwam er dan nogmaals een extra kost bij, en een waarschuwing dat mijn contract zou verbroken worden indien ik niet betaal.

We zijn ondertussen 17/07/2022, hierbij verstuurde ik een aangetekende brief naar mijn energieleverancier om nogmaals dit hele verhaal te doen en hen aan te manen werk te maken van dit dossier. Daarnaast liet ik hen ook verstaan dit niet zomaar te betalen, en indien nodig ik verdere stappen zou nemen. Daags na het ontvangen kreeg ik een telefoon van een 'hogere' medewerker, die het probleem bij de netbeheerder Fluvuis legde, en zei dat ze op hun antwoord aan het wachten waren. Tot slot werden alle extra kosten kwijtgescholden.

Wanneer ik Fluvius opbelde en mijn verhaal voor de zoveelste keer mocht uitleggen, liet de medewerker weten dat ze helemaal geen dossier voor mijn leveradres hadden gekregen. Tja, het spreekwoorden 'van het kastje naar de muur worden gestuurd' is uitgevonden voor deze situatie. Opnieuw liet ik mijn energieleverancier dit weten, ze zouden alles met spoed nogmaals doorsturen ... de medewerker liet me weten nog even geduld te hebben ...

Uiteindelijk zijn we twee weken verder sinds het laatste contact, en opnieuw krijg ik extra kosten (2x15 euro) en aanmaningen en een in gebrekestelling ontvangen, waarin opnieuw het dreigement staat dat men mijn contract zal stopzetten wegens wanbetaling. Wat een kleine ramp zou zijn, aangezien ik nog relatief vaste goedkope tarieven heb tot januari 2023. Daarnaast zou het de situatie nog complexer maken.

Ik heb dit alles al een tijdje geleden doorgeven aan de ombudsdienst voor energie, maar ook hier botst ik op een muur waarbij ik weinig respons krijg en niet echt geholpen kan worden.

Sommige raden mij aan om de factuur gewoon te betalen en het dan achteraf te regelen. Maar dit lijkt me geen goed idee, aangezien de afrekening totaal verkeerd is, en ik dan een schijn geef van aanvaarding.

Een complex probleem dus, een tweede aangetekende brief zal weinig uithalen en geeft ook extra kosten. Wat kan ik het beste doen?
Mijn energieleverancier zegt mij geduld te hebben, en schuift het probleem naar de netbeheerder, die dan weer van niets weet ... Dit terwijl ik aanmaningen krijg, en mijn contract zal stopgezet worden indien ik niet opnieuw iets onderneem. Daarnaast heb ik sinds januari al meer dan acht uren gebeld met de leverancier, om 8 maanden na het correct doorgeven van de meterstanden nog steeds niet geholpen te zijn.

Wat zijn mijn opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 07 aug 2022 00:38

Ik weet niet direct een oplossing, maar je kan bv. de vtm contacteren, als die zoiets in het nieuws brengen dan worden plots dergelijke kafkaanse toestanden wel vlug opgelost.
Die hebben een speciale telefoonlijn om zoiets te melden, ken de nummer wel niet.
( of je kan de energieleverancier gewoon dreigen dat je het aan de vtm gaat melden ).

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2022 16:20

U bent helaas niet alleen, er zijn veel problemen met hun nieuwe softwaresysteem waardoor de info van de netbeheerder niet goed doorstroomt naar de energieleverancier en omgekeerd. In de eerste plaats zou ik al aanraden om een aangetekend schrijven te richten naar de leverancier om uw eindfactuur te betwisten omwille van foute meterstanden. Steek daar maar een kopie van het energieovernamedocument bij

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”