Kortsluiting batterij elektrische fiets

sunny
Topic Starter
Berichten: 53

Kortsluiting batterij elektrische fiets

#1 , 04 aug 2022 12:47

Hallo

Ik heb op 6/6/2020 een fiets binnengebracht bij de fietsenmaker.
Hij heeft van deze fiets een elektrische fiets gemaakt.
Ik deelde hem vooraf mee dat ik de fiets gebruik voor mijn woon-werkverkeer en dat ik 47km moet fietsen naar mijn werk.

Toen de fiets klaar was, bleek al snel dat hij de afstand met de huidige batterij niet kon halen (die batterij viel meestal enkele straten voor ik ter plaatse was uit).
Dit werd gemeld aan de fietsenmaker, welke dan een nieuwe batterij zou bestellen. Ik zou enkel het verschil in prijs tussen de oude en de nieuwe batterij moeten betalen.

Begin december 2021 heb ik dan eindelijk de nieuwe batterij in ontvangst mogen nemen. Omwille van corona duurde dit volgens de fietsenmaker zo lang.
Ik kan met deze batterij ongeveer 28km afleggen: dit werd meteen gemeld aan de fietsenmaker.
De fiets is meermaals binnen geweest voor controle, er is vanalles aan vervangen maar een oplossing kwam er niet.

Laatst de batterij soms uit te vallen na 15 minuten fietsen terwijl ze volledig was opgelaten.
Ook dit werd gemeld.
De fietsenmaker had geen vervangfiets dus ik ben blijven fietsen tot ik verlof had.
De dag voor mijn verlof is de batterij na 1 minuut fietsen uitgevallen en kreeg ik deze niet meer aan.
De fiets is op 15/7/22 naar de fietsenmaker gedaan.
Blijkt dat er een kortsluiting was in de batterij en de fietsenmaker heeft deze opgestuurd naar de leverancier.
Gisteren 3/8/22 informeerde ik nogmaals naar de status: de fietsenmaker kan niets zeggen omdat hij van het bedrijf zelf niets hoort.
Ik belde het bedrijf zelf op en zij zijn voorzichtig met het geven van info omdat ze niet tussen mij en de fietsenmaker willen komen maar geven wel aan dat er contact tussen hen was.
Volgens het bedrijf is de wachttijd voor een nieuwe batterij niet 2 maanden (zoals de fietsenmaker beweerde) maar enkele werkdagen.

Daar ik geen reservefiets heb duurt dit echt wel lang.
Wat mag ik verwachten?

Zowel de batterijhouder als de batterij zijn stuk: de fiets ben ik zonder batterij en met een kapotte batterijhouder gisteren gaan ophalen.

Mag ik een nieuwe batterij eisen?

Alvast bedankt voor jullie tijd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bektronics
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 aug 2022 15:18

Beste Sunny.

Als technisch ing. elektronica kan ik u het volgende over batterijen mee delen:

Aangezien het om een ombouw gaat van de fiets moet eerst en vooral gekeken worden naar het type motor en vooral naar het opgenomen vermogen van deze motor. Hierop moet de capaciteit van de batterij afgestemd worden. Jammer genoeg moet ik vaststellen dat vele fietsenmakers in zulke gevallen falen omdat ze de technische bagage niet in huis hebben om dit te bepalen. Ik vermoed in uw geval dat het opgenomen vermogen van uw motor te zwaar was voor de geplaatste batterij.
Een interne kortsluiting van een batterij is best mogelijk en kan voorkomen, toch enkel in uitzonderlijke gevallen.
Ik denk eerder dat uw capaciteit van uw batterij (meestal een Li-Ion) te laag was en deze steeds snel ontladen werd onder haar toegestaane restspanning. Dit type batterij is zeer gevoelig aan de onder- en overspanning die ze kunnen te verwerken krijgen bij opladen en ontladen (lees fietsen) Hierdoor word de levensduur van de batterij fors verlaagd met als gevolg dat ze niet meer zal opladen op een bepaald moment. De batterij is dan definitief dood. Op de vraag of u een nieuwe batterij mag eisen kan ik u geen uitsluitend antwoord geven. Wel is zo als men u hetzelfde type batterij met dezelfde capaciteit (uitgedrukt in mAh) gaat geven, deze zeker het na een korte tijd weer gaat begeven. Ik raad u aan om naar een fietsenmaker te gaan die goed bewust is van elektrische fietsen en daar even verhaal gaat vragen over de momenteel heersende toestand van uw fiets. Hij zal dan wellicht bepalen welk type en met welke capaciteit batterij u moet rekening houden t.o.v. uw fietsmotor.
Hopend u hierbij een beetje inzicht gegeven te hebben aangaande het probleem wens ik je verder veel succes met een positief verloop van uw zaak. MVG.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”