Verlies je garantie op auto als andere garage werken uitvoert?

Pogex
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

Verlies je garantie op auto als andere garage werken uitvoert?

#1 , 27 jul 2022 01:13

Hallo

Ik heb een tweedehands auto gekocht bij een garage. Deze auto, een Mazda, heeft echter een verouderd mediasysteem (het scherm waar je navigatie en muziek op staat). Bij de garage waar ik hem kocht wouden ze het mediasysteem niet vervangen door een nieuw, omdat het eigenlijk een Toyota-garage is.

Officiële Mazda-garage's voeren deze kleine werking wel uit.

De vraag die ik heb is: Als ik bij een Mazda-garage mijn mediasysteem laat vervangen, valt de rest van mijn auto dan nog wel onder de garantie van de garage waar ik mijn auto origineel kocht? Het mediasysteem zal vanaf dan onder de garantie van de Mazda-garage vallen, maar wat met de rest van de auto? Verlies ik dan de totale garantie op die auto?

En wat als ik die werken zelf uitvoer?

Met vriendelijke groeten
Naam verwijderd - JurecaBE - moderator

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 27 jul 2022 11:26

Als ik bij een Mazda-garage mijn mediasysteem laat vervangen, valt de rest van mijn auto dan nog wel onder de garantie van de garage waar ik mijn auto origineel kocht?
In principe wel, maar dan ga je dat 9/10 moeten afdwingen als daar zever van komt. Ofwel omdat de garagist beweert dat daardoor zijn garantie vervalt, ofwel omdat hij bepaalde defecten aan de ingreep van anderen zou kunnen wijten.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 27 jul 2022 15:10

De vraag die ik heb is: Als ik bij een Mazda-garage mijn mediasysteem laat vervangen, valt de rest van mijn auto dan nog wel onder de garantie van de garage waar ik mijn auto origineel kocht?
Ja


Ga je toevallig Apple Carplay/ Android Auto laten toevoegen ?

Reclame

Pogex
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jul 2022 12:42

Bedankt voor de antwoorden!

Ga je toevallig Apple Carplay/ Android Auto laten toevoegen ?
En ja, dat klopt! Ik heb een Mazda MX-5 gekocht uit 2016. Deze heeft net geen Apple Carplay en een verouderd mediasysteem. Deze ga ik dus even laten vervangen door iets nieuws.

Terug naar “Consumenten Koop”