kan ik onderuit van een verkoopcontract auto beide particulier

poedel
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

kan ik onderuit van een verkoopcontract auto beide particulier

#1 , 26 jul 2022 19:05

Weet iemand of een contract een zelf gemaakt papiertje, rechtsgeldig is om stappen te ondernemen door de verkoper?
uitleg:
zaterdag wou ik een wagen kopen, en de verkoper bij hen thuis en hij is particulier, heeft een soort van contractje gemaakt, met de gegevens van de auto etc.
er was ook een voorschot gevraagd.
Nu wil ik van de aankoop afzien, en heb het voorschot nog niet betaald.
kan de particuliere verkoper waar het in zijn huis getekend is, juridische stappen zetten of niet?
ik heb per mail en aangetekend een brief gestuurd dat ik het contract wil ontbinden.
het is wel getekend door beide partijen met gelezen en goedgekeurd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 26 jul 2022 19:07

U dient dan het dubbel van het voorschot te betalen als schadevergoeding.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2022 19:12

Je kan uiteraard nog even wachten wat de tegenpartij antwoordt (mail is nu toch al verstuurd).

Juridisch gezien heeft LeenW gelijk. Als hij eerst kwaad is maar daarna toch een andere koper zoekt, heb je geluk.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 26 jul 2022 20:37

Hebt u alle nodige documenten gezien ook een carpass.
Wagen gekeurd voor verkoop? Geperforeerd inschrijvingsbewijs.
Zelfs tweemaal op een bierviltje geschreven kan een overeenkomst rechtsgeldig zijn.
Plaats datum en diegene die het niet geschreven heeft tekst 'gelezen en goedgekeurd'.
Dat zijn vormvereisten.

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 aug 2022 15:29

U dient dan het dubbel van het voorschot te betalen als schadevergoeding.
Als je als koper afstand doet van de koop geef je je voorschot af, als verkoper betaal je dubbele voorschot terug

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 aug 2022 15:30

Weet iemand of een contract een zelf gemaakt papiertje, rechtsgeldig is om stappen te ondernemen door de verkoper?
uitleg:
zaterdag wou ik een wagen kopen, en de verkoper bij hen thuis en hij is particulier, heeft een soort van contractje gemaakt, met de gegevens van de auto etc.
er was ook een voorschot gevraagd.
Nu wil ik van de aankoop afzien, en heb het voorschot nog niet betaald.
kan de particuliere verkoper waar het in zijn huis getekend is, juridische stappen zetten of niet?
ik heb per mail en aangetekend een brief gestuurd dat ik het contract wil ontbinden.
het is wel getekend door beide partijen met gelezen en goedgekeurd.
Succes aan de verkoper, hij zal geen bedragen betalen en jaren naar de rechtbank moeten zodat u het voorschot bedrag zou betalen...

Terug naar “Consumenten Koop”