Verkoop tweedehandswagen - verborgen gebreken

dirki112
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkoop tweedehandswagen - verborgen gebreken

#1 , 11 jul 2022 18:05

Dag iedereen,

Een maand geleden hebben we onze wagen tweedehands verkocht na keuring voor verkoop (dus met Carpass). We hebben dit gedaan via een verkoopsovereenkomst met alle details van de wagen beschreven en "in de staat waarin de wagen zich bevindt" (goed gekend en aanvaard door de koper).

Auto is steeds onderhouden geweest bij officiële garage van het merk.

Een klein maand na verkoop krijg ik nu een mailtje binnen met de melding dat de koper met de wagen op reis in panne is gevallen. Wagen laten wegslepen: conclusie (die ik betwijfel): automaat moet volledig vervangen worden.

Ik krijg 3 opties:
- de juridsche 'legale" garantie verborgen gebreken laten spelen en laten herstellen op onze kosten (bijna 7000 EUR!)
- een tweedehands automaat laten plaatsen (koper is hiermee akkoord, minder kosten voor ons als verkoper)
- aankoop annuleren

Het voelt wrang aan om zoiets binnen te krijgen, want altijd goed onderhouden. We hebben zelfs een testrit gedaan voor de koper aangaf om te kopen.
Wie zegt dat de koper bvb gedurende de afgelopen maand geen zware aanhangwagen/caravan/boot heeft getrokken? enz enz...

Heb zelf al even naar onze oude garage gebeld. Daar geven ze aan dat ze twijfels hebben dat de volledige automaat moet vervangen worden. Mogelijks kan olie verversen al de zaak oplossen (!!).

Wat is het advies? Hoe ga ik hier het beste mee om?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 11 jul 2022 19:26

Bent u particulier (vermoed ik) of professioneel ?

Als particulier hoeft u helemaal geen garantie te geven :!:


Wat argumentatie die u in retourmailtje kan gebruiken:

- Er waren u voor verkoop geen problemen bekend met de automaat
- Carpass geeft geen problemen aan met automaat
- Voertuig werd voor aankoop getest door koper
- Voertuig werd verkocht in door koper gekende staat
- U heeft geen enkele controle over hoe er met het voertuig gereden is na aankoop

Thomas_A
Berichten: 2303
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jul 2022 19:53

Geen enkele reden om op 1 van de 3 opties in te gaan. Wagen had geldige keuring voor verkoop, gebrek niet door u gekend en geen garantie te geven als particulier.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 12 jul 2022 12:29

Een verborgen gebrek is een gebrek dat de koper niet kon zien EN kan bewijzen dat de verkoper het wist. Bv doordat de dealer problemen met de automaat vermeldde op een onderhoudsfactuur. Als de koper dit niet kan bewijzen dan kan hij niets claimen.

De definitie hierboven kan je gebruiken.

Terug naar “Consumenten Koop”