Garantie tuinstoel

rebirth
Topic Starter
Berichten: 15

Garantie tuinstoel

#1 , 05 jul 2022 16:34

Graag had ik hier even wat advies gehad, of de verkoper in onderstaande wel correct is:

Op 20/02/2021 kreeg ik een levering van een nieuw aangekochte tuintafel en 8 tuinstoelen, aangekocht bij een fysieke winkel.
Deze set werd in de zomer van 2021 gebruikt, maar wij zijn zelf een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen, waardoor de set eigenlijk nooit volledig gebruikt werd die zomer, slechts 6 van de 8 stoelen waren tegelijk in gebruik. In de winter werd de tuinset opgeborgen in de garage.
In de lente van dit jaar, enkele maanden terug, werd de tuinset terug boven gehaald en op terras geplaatst omdat we die dag bezoek kregen van de ouders. Dit was toevallig ook de allereerste maal dat de set van 8 stoelen volledig gebruikt werd. Van zodra 1 persoon van het gezelschap ging zitten, kraakte de stoel een beetje, en ging die licht doorhangen. Terzijde, het was absoluut geen zware persoon die op deze stoel plaats nam. Bij nazicht bleek dat de plaats waar de vijs van de leuning in het frame van het onderstel vast hoorde te zitten, nu los zat, en de binnenkant van de bevestiging van de vijs afgekraakt was.

Ik heb hierop besloten om contact op te nemen met de klantendienst van de verkoper, in de veronderstelling dat dit niet zou mogen, en hier garantie op van toepassing was. Op 30 mei 2022 heb ik hiervoor een mail naar hun klantendienst verzonden, met in bijlage ook een foto van het probleem.
Na een heel lange periode van stilte, en zonder bijkomende vragen kreeg ik vandaag onderstaande reactie van hen:
Hallo,

Wij hebben jouw bericht goed ontvangen.

Jammer genoeg kunnen we niet ingaan op een verzoek deze kosteloos om te ruilen noch een andere commerciële tegemoetkoming doen gezien de levering dateert van 20/02/2021 en deze melding nu pas werd gedaan.

We hebben evenwel begrip voor de situatie en willen u daarom de mogelijkheid aanbieden, een nieuwe aankoop aan te bieden via onze winkel aan een competitieve prijs.

We kunnen je de nieuwe bestelling aanbieden aan een additionele korting van -10% voor de aankoop, ongeacht welk type en bovenop de bestaande korting op de goederen.

Indien je op ons aanbod wil ingaan zullen we de filiaalleider op de hoogte brengen van het dossier zodat hij met jou de nieuwe bestelling kan opmaken aan de vervangende korting.

Indien je niet wenst in te gaan op ons voorstel, kunnen we niet anders dan het dossier hier afsluiten zonder enige tussenkomst.

Wij hopen je hiermee van dienst te zijn geweest.
Is deze afhandeling correct? Ik had eigenlijk verwacht dat dit onder garantie ging vallen en zou vervangen worden, aangezien het minder dan 2 jaar is. Of heb ik het hier mis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1142

#2 , 05 jul 2022 19:32

Waarom heb je bij ontvangst van de goederen in februari 2021 niet ALLES gecontroleerd zoals het moet ?

rebirth
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 06 jul 2022 16:45

@lukasi
Ik heb alles gecontroleerd, alle stoelen zaten in elkaar. Ik ben niet in elke stoel gaan zitten!
Maar dan nog, er is normaal 2 jaar garantie op die stoel. Voor mij is het niet normaal dat na 1 jaar de bevestiging van de vijs afkraakt, zelfs al is dat het eerste jaar niet zo. Maar toch trekt de verkoper er zijn handen van af. Daar gaat het over. Je reactie vormt dus niet echt een nuttige bijdrage op mijn vraag.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 06 jul 2022 16:56

Dit valt nog onder de "oude" wetgeving, dus:
De eerste periode van 6 maanden is voorbij.
U moet kunnen bewijzen dat dit probleem er al was bij de levering, anders heeft de verkoper geen verplichting tot garantie.

Thomas_A
Berichten: 2310
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2022 17:20

Het lijkt me dat het soort gebrek wel toelaat aan de verkoper het verschil te zien tussen een productiefout of slijtage door verkeerd gebruik. Als ze van goede wil zijn, kunnen ze dus zien dat u de waarheid spreekt.

Ga eens naar de winkel zelf met de stoel met de vraag het defect te bekijken. Herhaal daar je vraag tot vervanging ter plaatse. Of via een openbare Facebook pagina van de winkel.

Dan kan er dikwijls wat meer.

lukasi
Berichten: 1142

#6 , 06 jul 2022 17:39

Dus je vind het oke dat je goederen ontvangt zonder een volledige controle ?
Er bestaat nog zoiets als een verplichting van de koper om bij ONTVANGST van de goederen deze na te zien en te controleren op eventuele beschadigingen en of mankementen en of gebreken.
En, indien dit niet bij ontvangst kan plaats vinden dan binnen een termijn van 8 dagen zijn bezwaren te uiten.
Bij verborgen gebreken moest je dit melden binnen de 6 maand na ontvangst zonder aantoonbaar bewijs van uw kant.
Dus denk wel dat mijn bijdrage to the point was. Ze strookte alleen niet met je gedachtengang.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jul 2022 20:30

Dus je vind het oke dat je goederen ontvangt zonder een volledige controle ?
Er bestaat nog zoiets als een verplichting van de koper om bij ONTVANGST van de goederen deze na te zien en te controleren op eventuele beschadigingen en of mankementen en of gebreken.
En, indien dit niet bij ontvangst kan plaats vinden dan binnen een termijn van 8 dagen zijn bezwaren te uiten.

Bij verborgen gebreken moest je dit melden binnen de 6 maand na ontvangst zonder aantoonbaar bewijs van uw kant.
Dus denk wel dat mijn bijdrage to the point was. Ze strookte alleen niet met je gedachtengang.
De consument heeft 2 maanden de tijd om het gebrek aan overeenkomst te melden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld
.

lukasi
Berichten: 1142

#8 , 07 jul 2022 08:03

Meeste bestelbons vermelden binnen de 8 dagen maar is dus 2 maand.
Nu speelt weinig mee me dunkt omdat de levering plaats vond op 20/02/2021 en de melding op 30 mei 2022.
15 maand later.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 jul 2022 14:07

In regel is het aan de verkoper om te bewijzen dat koper - na ontdekking van het gebrek - meer dan twee maanden heeft gewacht om het te melden.
.

lukasi
Berichten: 1142

#10 , 07 jul 2022 15:53

Klacht ontvangen op 30mei 2022 en geleverd op 20/02/2021 .
Zal moeilijk te bewijzen zijn dat de koper pas op 1 mei of daaromtrent in die stoel voor de eerste keer zat.

aceke
Berichten: 138

#11 , 18 jul 2022 07:33

Aan alle exporten van hier, hoe ga je zien of een las stevig is? Dit moet gewoon onder garantie gebeuren en heel het verhaal van dat je er een jaar niet op gezeten hebt moet je achterwegen laten, gewoon zeggen: tis afgebroken...

lukasi
Berichten: 1142

#12 , 18 jul 2022 08:56

achterwege laten ?
Kun je doen,
tot ze natuurlijk toch niet de factuur of bestelbon vragen zeker .
En dan is het ook amen en uit.

Hoe je kan zien dat een las stevig is? Letten op de lasnaad, de aanwezigheid van slak, hoe de afwerking is gebeurd. Schilderwerk ....
Wil je hier meer over weten, vergelijk dan de lasnaden van verschillende fabrikanten. Na een tijd zie je wel degelijk kwaliteitsverschil.

rebirth
Topic Starter
Berichten: 15

#13 , 18 jul 2022 09:41

helemaal akkoord dat we laat geweest zijn in onze reactie, en ik ga het er ook verder bij laten.
Maar toch lijkt het me niet normaal dat zoiets kapot gaat na goed anderhalf jaar, ongeacht hoe vaak er zelfs in gezeten zou geweest zijn.
Zoiets zou volgens mij onder garantie moeten vallen, (ik dacht dat er via de wet op de garantie voor een consument toch 2 jaar garantie was vanaf datum van levering?), maar dat is misschien mijn standpunt als gedupeerde consument. :roll:

jef007
Berichten: 1681

#14 , 18 jul 2022 14:54

waarschijnlijk een bout in messing
die roesten niet als de meubels buiten staan

andere bout erin en klaar is kees

die bouten gaan niet zomaar kapot

aceke
Berichten: 138

#15 , 20 jul 2022 14:01

achterwege laten ?
Kun je doen,
tot ze natuurlijk toch niet de factuur of bestelbon vragen zeker .
En dan is het ook amen en uit.

Hoe je kan zien dat een las stevig is? Letten op de lasnaad, de aanwezigheid van slak, hoe de afwerking is gebeurd. Schilderwerk ....
Wil je hier meer over weten, vergelijk dan de lasnaden van verschillende fabrikanten. Na een tijd zie je wel degelijk kwaliteitsverschil.
een bout / las die afbreekt na 1-2 jaar is niet normaal. Factuur doet hier niet terzake.
en een eindgebruiker moet geen expert zijn in lassen....

Terug naar “Consumenten Koop”