Isolatiefirma verhoogt prijs voor aanvang werken

Mcnab1981
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Isolatiefirma verhoogt prijs voor aanvang werken

#1 , 01 jul 2022 14:25

Hallo,

In februari 2022 heb ik een offerte ondertekend voor het laten vullen van de spouwmuur en heb ik een voorschot betaald van 700 euro.

Op 10 augustus zouden ze de werken komen uitvoeren, maar nu krijg ik net vandaag een mail dat men omwille van prijsstijgingen mijn offerte gaat herberekenen en dat ik een nieuwe prijs ga ontvangen.

Ik heb telefonisch contact met hun opgenomen en hen er op gewezen dat ik een ondertekende overeenkomst heb en dus niet akkoord ben met prijsstijgingen.

De firma wist me te vertellen dat als ik mijn overeenkomst ging annuleren ik hoogstwaarschijnlijk ook mijn voorschot zal kwijt zijn.

Nu is mijn vraag:

- kan men ze maar de tarieven verhogen? In de algemene voorwaarden staat dat de offerte tot 6 maanden na tekenen geldig is.

- kan men zo maar mijn voorschot inhouden als ik niet akkoord ben met de nieuwe offerte?

Zie algemene voorwaarden punt 42 en 43

https://ibb.co/XzBGTNV
https://ibb.co/nDdhJJh

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1141

#2 , 01 jul 2022 14:59

2 de screenshot artikel 43
firma kan inderdaad zijn prijzen aanpassen.

Mcnab1981
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jul 2022 15:32

2 de screenshot artikel 43
firma kan inderdaad zijn prijzen aanpassen.
Ok daar vreesde ik dus al voor. Ik vind punt 42 en 43 nogal tegenstrijdig aangezien men eerst zegt dat de prijzen 6 maand vastliggen en in het volgende punt men aanhaalt dat de prijzen aangepast mogen worden.

Enfin het is wat het is dan zeker. De meerprijs zal vermoedelijk niet opwegen tegen de winst die ik zal maken op mijn gasfactuur doordat de woning dan eindelijk wat geïsoleerd is. Alleen spijtig dat de vertegenwoordiger zegt dat zij geen prijsstijgingen doorvoeren en ik hier nu een maand voor installatie alsnog mee geconfronteerd wordt. Ik had de kleine lettertjes natuurlijk beter moeten lezen dus het is ook mijn eigen fout.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 01 jul 2022 15:44

Lijkt me niet legaal aangezien er geen parameters worden vermeld die zouden gelden voor de prijsaanpassing.
In feite is er geen prijsofferte, enkel een blanco cheque.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mcnab1981
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jul 2022 17:31

Lijkt me niet legaal aangezien er geen parameters worden vermeld die zouden gelden voor de prijsaanpassing.
In feite is er geen prijsofferte, enkel een blanco cheque.
U raadt me dan aan om een motivering te vragen van de prijsstijging of is dit desondanks illegaal omdat er in de algemene voorwaarden geen specificatie is van de voorwaarden die verbonden zijn aan deze prijsstijging?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 01 jul 2022 20:31

De specificatie ontbreekt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jul 2022 21:13

Laat de werken uitvoeren en bij tevredenheid betaalt u de prijs van de offerte en protesteert de factuur waarbij u hen artikel 42 van hun eigen voorwaarden voor de voeten gooit. Laat hen maar naar de rechtbank trekken als ze denken meer te kunnen krijgen.

Mcnab1981
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jul 2022 22:08

Laat de werken uitvoeren en bij tevredenheid betaalt u de prijs van de offerte en protesteert de factuur waarbij u hen artikel 42 van hun eigen voorwaarden voor de voeten gooit. Laat hen maar naar de rechtbank trekken als ze denken meer te kunnen krijgen.
Dat lijkt me inderdaad een hele goede tip. Bedankt!

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 03 jul 2022 11:53

Onderteken dan wel geen akkoord voor nieuwe prijs. Als ze dat vragen en je weigert weten ze ook hoe laat het is ….

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 jul 2022 12:32

Om de prijsverhoging te kunnen rechtvaardig vinden is het belangrijk te weten wanneer de offerte is ondertekend en welke uitvoeringsdatum is opgegeven.
Offerte van februari en werken 10.08.2022 : binnen of buiten de 6 maanden ?
Indien net buiten de 6 maanden = prijsverhoging. Indien uitvoeringsdatum op de offerte voor de 6 maanden = dezelfde prijs als offerte.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 jul 2022 13:04

De relatie tussen artikelen 42 en 43 is inderdaad niet duidelijk. Dit had men beter kunnen opmaken. Voor mij is het onduidelijk welke kant dit uitgaat voor een rechtbank.

In ieder geval: de prijzen voor isolatiematerialen stijgen effectief wel extreem. Dit zijn ook producten die veel volume innemen, onmogelijk voor een aannemer om op voorhand stock in te slaan.

Dikwijls gebeurt de levering zelfs rechtstreeks van de producent naar de werf. Daar zitten dan een groothandel en een aannemer tussen die deze nooit op stock nemen.

mbbs1024
Berichten: 474

#12 , 03 jul 2022 21:30

Op mijn offerte stond ook dat de prijzen konden herrekend worden op het moment dat de werf opgestart werd.
Ik heb dat voorgelegd aan de verkoper, die me zei dat ze dat in de praktijk niet deden, en heb vervolgens die clausule geschrapt, en als voorwaarde gesteld dat ik de bestelling enkel doorgaat als ze de door mij gewijzigde algemene voorwaarden aanvaarden.

Maar zoiets moet gebeuren voor de bestelling, achteraf is het inderdaad te laat, en hang je vast aan de verhoging.

Mcnab1981
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 jul 2022 13:40

Om de prijsverhoging te kunnen rechtvaardig vinden is het belangrijk te weten wanneer de offerte is ondertekend en welke uitvoeringsdatum is opgegeven.
Offerte van februari en werken 10.08.2022 : binnen of buiten de 6 maanden ?
Indien net buiten de 6 maanden = prijsverhoging. Indien uitvoeringsdatum op de offerte voor de 6 maanden = dezelfde prijs als offerte.
Mijn excuses, dit had ik idd van in het begin moeten meedelen. De offerte is ondertekend op 22 februari dus de werken worden uitgevoerd binnen de 6 maanden.
Laatst gewijzigd door Mcnab1981 op 04 jul 2022 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Mcnab1981
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 jul 2022 13:44

De relatie tussen artikelen 42 en 43 is inderdaad niet duidelijk. Dit had men beter kunnen opmaken. Voor mij is het onduidelijk welke kant dit uitgaat voor een rechtbank.

In ieder geval: de prijzen voor isolatiematerialen stijgen effectief wel extreem. Dit zijn ook producten die veel volume innemen, onmogelijk voor een aannemer om op voorhand stock in te slaan.

Dikwijls gebeurt de levering zelfs rechtstreeks van de producent naar de werf. Daar zitten dan een groothandel en een aannemer tussen die deze nooit op stock nemen.
De firma beroept zich momenteel op artikel 43 om de vaste prijs gedurende de eerste 6 maanden vermeld in artikel 42 teniet te doen.

Eerlijk gezegd heb ik niet echt problemen met een lichte prijsstijging, maar het moet wel correct verlopen denk ik dan.

Is men bij de nieuwe offerte verplicht om de prijsstijging toe te lichten en te verklaren welke onderdelen van de offerte gewijzigd zijn? Het lijkt me namelijk niet de bedoeling dat dit natte vinger werk wordt.

Op de originele offerte staat ook geen gedetailleerde opsomming van hoe men tot de totaalprijs gekomen is, enkel dat we een bepaald bedrag overeengekomen zijn.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 jul 2022 18:57

Het is ook zoals Thomas_A meldt die beide artikels 42 en 43 zijn angels in de voorwaarden.
Ondanks misschien in het gelijk wat betreft Art. 42; maar zal neergehaald worden door art. 43 in deze tijden van recessie.
Indien de prijsverhoging een beetje meevalt, stilzwijgend aanvaarden. En volg #7 Lanox.
En kijk wat ze doen. Onvoorziene omstandigheden in deze tijden brengen dikwijls onvoorziene regeltjes mee. Heb wel geen glazen bol wat een rechter hier omtrent zou beslissen en ook eerst het verschil bezien.

Terug naar “Consumenten Koop”