Overmacht door chipstekort

TomNa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overmacht door chipstekort

#1 , 15 jun 2022 13:49

Ik heb een nieuwe wagen besteld waarvan de uiterste levertermijn reeds ruimschoots overschreden is.
De concessiehouder - en dus verkopende partij - verschuilt zich achter "overmacht" als reden waarom er niet tegemoet kan gekomen worden aan mijn vraag voor compensatie. (mijn oude wagen genereert ondertussen onverziene kosten die ik niet had gehad indien de nieuwe wagen op tijd was geleverd.)

Mijn vraag is nu of het wereldwijde chipstekort - dat nu toch al 1,5/2 jaar aansleept - aanzien wordt als "overmacht"?

Ik zou denken dat het probleem bij het plaatsen van de bestelling en dus de bepaling van de levertermijn, reeds voldoende gekend was door de verkopende partij en dat dit argument dus wegvalt. Klopt deze redenering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 15 jun 2022 23:30

Je weet dat nooit tot een rechter er over oordeelt
En in beroep kan het weer wat anders worden ...
Intussen ben je jàren bezig

Auto-industrie heeft deze "overmacht" bovendien zélf veroorzaakt door in 2020 massaal bestellingen van IC's te annuleren wegens covid
Die fabrikanten zijn op lucratievere markten gesprongen ...

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 20 jun 2022 18:38

De wachttijden dmv chiptekort stijgen exponentieel.
Het heeft niets met auto's te maken, maar met de sector waar ik in zit:
In december heb ik een bestelling geplaatst, deze wordt in oktober geleverd (10 maanden wachten, waar het vroeger 2 maanden was).

Vorige week op een conferentie gehoord dat je bij bestellingen nu al moet wachten tot 2024.

Ja, iedereen weet van het chiptekort.
Nee, je kon niet voorspellen dat de wachttijden nog zoveel extremer zouden oplopen.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”