Annulatie bestelde wagen

Sauronius
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Re: Annulatie bestelde wagen

#16 , 09 jun 2022 17:14

Net contact gehad met de garage. Zij roepen overmacht in en dus kost het mij 15% als ik toch wil annuleren. Mag men nog steeds overmacht inroepen? Overmacht is een begrip dat enorm veel wordt misbruikt tegenwoordig zodra er vertragingen zijn. In 2020 snapte ik dit nog. Maar nu kan je dat toch geen overmacht meer noemen als de situatie al 2 jaar zo is op vlak van levertermijnen?
Op welke manier hebben ze u gecontacteerd ?
Overmacht moet bewezen , of op zijn minst sterk gemotiveerd . ( of het moet vermeld staan in uw aankoop contract /bon - exoneratie beding )
Overmacht is behoorlijk streng wettelijk bepaald , en kan niet zo maar te pas of te onpas (mis) gebruikt worden .
Contact was via e-mail en telefonisch.

Dit stond in de initiële e-mail:
"Bij deze onze excuses voor de vertraging van de wagen. door de gevolge van de componentencrisis en vertraging van lopende bestelling hebben wij hier jammer genoeg geen vat op."

Na te antwoorden dat ik de wagen op die datum wou gaven ze mij volgend antwoord:
"Bij deze laat ik weten dat ik bericht heb ontvangen dat de Renault Arkana met serieuze vertraging zit. Ik heb een datum binnengekregen, dit zal september zijn.
Ik hoop dat ze de datum kunnen aanhouden. Van zodra ik meer weet, hoor je van mij. Volgens de berichtgeving omdat ze een aantal onderdelen momenteel niet kunnen krijgen door transport problemen en de situatie van wat er in Europa gaande is."

Ze geven dus geen nieuwe exacte datum en HOPEN dat het september blijft. En de componentencrisis speelt nu al 2 jaar. Dus ze hadden hun levertermijnen hierop kunnen aanpassen in plaats van een onmogelijke termijn voor te stellen. Bij andere merken zeggen ze dat je 1-1,5 jaar moet wachten op je nieuwe wagen. Dit lijkt me hier eerder een geval van valse beloftes maken in de hoop te kunnen verkopen.

In de bestelbon bij de algemene voorwaarden staat volgend:
Artikel 1 - Leverlngsdatum of -termijn
1.1. De verkoper dient de uiterste leveringsdatum te vermelden op de bestelbon
1.2. Op do bestelbon wordt de precieze leveringsdatum of -termijn aangeduid. die - behoudens overmacht - van strikte toepassing is.
De leveringstermijn vangt aan de dag volgend op deze van de ondertekening van de bestelbon door de koper.
1.3. Wordt deze termijn - behoudens in 9eval van overmacht . overschreden, dan kan de koper:
a) de overeenkomst, zonder voorafgaande ingebrekestelling verbreken per aangetekende brief, wanneer de leveringsdatum voor de koper essentieel is en als dusdanig is opgenomen in de bestelbon onverminderd een vergoeding die overeenstemt met de werkelijk opgelopen schade, dat evenwel begrensd is op 15% van de totale verkoopprijs van hot voertuig
b) Een aan de omstandigheden aangep8ste nieuwe leveringstermijn voor te stellen en, indien het autovoertuig bij het verstrekken van deze nieuwe termijn niet is geleverd. de overeenkomst onverwijld te beëindigen,
1.4. Ingeval van verbreking wordt het voorschot binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de kennisgeving van deze verbreking terugbetaald
1.5. Indien de koper op de overeengekomen leveringsdatum of binnen de overeengekomen leveringstermijn het voertuig niet in ontvangst neemt, tenzij indien de koper bewijst dat het gebrek aan inbezitname te wijten is aan een geval van overmacht. heeft de verkoper het recht om, na 10 kalenderdagen te tellen vanaf de verzending van een ingebrekestelling per aangetekende brief:
garagekosten te rekenen vastgesteld op 50 € per dag vertraging
de verkoop te ontbinden en een vergoeding te eisen die overeenstemt met de werkelijk opgelopen schade, die evenwel begrensd is aan 15 % van de totale verkoopprijs van het voertuig

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Consumenten Koop”