Geldigheid van wijziging aan een OFFERTE

Stroganoff
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Geldigheid van wijziging aan een OFFERTE

#1 , 01 jun 2022 20:20

Dit is de situatie, waarbij ik ronde cijfers hanteer om het voorbeeld eenvoudiger te maken:

Ik heb een offerte gekregen voor een verzekering die uit vier onderdelen bestaat.
4 x 250 € per jaar. Totaal 1000 € per jaar.
De offerte is een maand geldig.
Binnen die maand beslis ik om op de offerte in te gaan, maar met uitsluiting van één onderdeel (rechtsbijstand).
Ik wens dus te tekenen voor drie onderdelen.
Dus een verzekeringspakket van 3 x 250 € = 750 € per jaar.

Op het moment (en binnen de geldigheidsdatum) dat ik de offerte voor akkoord onderteken, maar met schrapping van dat ene onderdeel op mijn vraag, heeft de verzekeringsmaatschappij haar prijzen ondertussen verhoogd. Van 250 naar 300 €.
Dus zou een nieuwe offerte nu luiden 4 x 300 €, of totaal 1200 € per jaar.
Ofwel 3 x 300 €, volgens mijn wens.

Mijn vraag is, of de bestaande offerte (met de oude prijzen) geldig blijft voor mij?
Ik twijfel omdat die offerte over 4 onderdelen ging, en ik slechts van 3 onderdelen wens gebruik te maken.
De wijziging die ik vraag, maakt dat die oorspronkelijke offerte dan in haar geheel ongeldig voor mij?
(Waardoor er een nieuwe moet gemaakt worden, met 3 onderdelen, en aan de verhoogde prijs)

(Opmerking: er was géén korting omwille van het tekenen voor een pakket van 4, dus van 4 naar 3 gaan beïnvloedde de prijs per onderdeel niet.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#2 , 04 jun 2022 22:03

Ik spreek alleen uit ervaring. Maar wie bij ons een offerte vraagt voor uitvoering van schrijnwerken en daar al is het binnen een gestelde termijn substantiele wijzigingen aanbrengt (bvb annulatie van schuifdeuren) voldoet niet meer aan de voorwaarden die ik van u heb gekregen om de eerste offerte op te maken. Aldus is er sprake van bvb winstderving. Daarom mag ik u een nieuwe offerte maken met gewijzigde prijzen. In de theorie komt dat regelmatig voor, in praktijk weinig toegepast. Maar in uw geval is het dan ook nog eens in de verzekeringssector niet bepaald een echt klant vriendelijke sector. Je kan ook niet het niet vermelden van een korting aanhalen dat de door u toegepaste keuze om van 4 naar 3 te gaan geen invloed op de prijs zou hebben. Wij maken nooit offertes op waar NIET op staat dat u een korting krijgt omdat u veel besteld........ beetje rare denkwijze. Ik ken het materiele niet van de verzekeringswereld maar in mijn wereld kan het bvb zijn dat als je van 4 naar 3 schuifdeuren gaat er toch bepaalde elementen zijn die de prijzen verhogen. Zo kan bvb 1 profiel voldoen voor 4 schuifdeuren maar als je er maar 3 besteld zal jij toch het afval overschot moeten betalen. Voor die 3 schuifdeuren moet een kraan komen maar toch zullen ze bvb een volledige dag rekenen zelfde als voor 4 schuifdeuren. Enz enz enz. Die kosten worden dus verdeeld over 3 ipv 4 en dus ja dan kost het meer.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”