X keuken - annulatie

AlNo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

X keuken - annulatie

#1 , 29 mei 2022 18:45

Hallo,

wij zijn op Batibouw in de val gelokt door X keukens . Wij hebben daar na veel aandringen van de verkoper(voorwaarden enkel geldig die dag nog , etc) uiteindelijk een bestelbon getekend waar we nu vanaf willen. Volgens de verkoper konden we nog altijd beslissen om niet met hen in zee te gaan, dingen aan te passen mr na wat opzoekwerk op internet vertrouw ik deze firma helemaal niet meer. We zijn ook totaal niet ingelicht over de verkoopsvoorwaarden en de eventuele verbrekingskosten van 30%. Die staan op de achterkant in een licht druk.
Ik heb ondertussen ook al via een paar sites gevonden dat de klanten van X uiteindelijk geen vergoeding moesten betalen na een oordeel bij het hof van cassatie . Ik heb de verkoper 2 dagen na ons bezoek en de bewuste bestelbon verwittigd dat wij afzien van de aankoop.

Hoe pak ik dit best verder aan ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 29 mei 2022 19:00

Ik durf het bijna niet te vragen, maar u hebt dus de verkoper na 2 dagen verwittigd.

Per telefoon, mail, (aangetekende) brief, of op een andere manier ?

relativity
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mei 2022 20:27

Altijd iets LEZEN voor je ondertekend.

Ze "zeggen" dat je achteraf niet met hen in zee moet gaan? U hebt wel een overeenkomt ondertekend en u zal de contractuele voorwaarden moeten naleven.

De verbrekingskosten van 30% staan vermeldt op het contract, ik zou niet weten hoe u zich daar onderuit zou kunnen werken.

Als u niet met deze firma verder in zee wil gaan, dient u hen dit best aangetekend te laten weten.
Waarschijnlijk zijn de stukken nog niet gefabriceerd in de fabriek (denk aan maatwerk); niets belet u te onderhandelen over de verbrekingsvergoeding van 30%.

Neem hiervoor ze snel mogelijk contact met hen op.

Succes!

Reclame

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2022 21:19

Ze "zeggen" dat je achteraf niet met hen in zee moet gaan? U hebt wel een overeenkomt ondertekend en u zal de contractuele voorwaarden moeten naleven.
Als u het zelf ook niet weet, reageer dan gewoon niet.

Verkoop buiten de onderneming, dus heeft u recht op 14 dagen bedenktijd. Zorg dat u annuleert via aangetekend schrijven zodat u uw ondernomen stappen kan bewijzen indien nodig.
https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... -buiten-de

Thomas_A
Berichten: 2322
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2022 04:05

Mijn eerste reactie was dezelfde als die van Lanox: 14 dagen bedenktijd wegens verkoop zonder afspraak buiten het adres van de verkoper.

Ik vind echter volgende specifieke verduidelijking terug over beurzen.

https://economie.fgov.be/nl/themas/verk ... oopruimten
Beurzen
Een beurs is/ wordt als verkoopruimte beschouwd als de uiterlijke verschijningsvorm en de informatie in de ruimten waar de beurs wordt gehouden, maken dat de gemiddelde consument kan verwachten dat hij er aangesproken kan worden door een onderneming, met de bedoeling van deze onderneming om goederen/diensten te verkopen. Voor overeenkomsten gesloten op dergelijke beurzen is er geen bijzondere bescherming en dus geen herroepingsrecht.
Volgens mij valt Batibouw hieronder en is er dus toch geen herroepingsrecht.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 30 mei 2022 08:48

Op de bestelbon staat trouwens ook vaak frauduleus het adres van de firma vermeld als plaats waar de bon ondertekend werd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12838

#7 , 30 mei 2022 08:56

Voor een beurs is er inderdaad geen herroepingsrecht. Zoals hierboven gezegd, wordt u geacht iets te lezen voor u het ondertekent, ook de achterkant.

Dat gezegd zijnde, 30% vergoeding voor een annulatie na 2 dagen kan buitensporig zijn. Doe zelf een tegenvoorstel, 10% lijkt mij redelijk.

Terug naar “Consumenten Koop”