Beste allemaal,
Alvorens dit hier aan te kaarten, al wat opgezocht en ik vind niets dat het verhaal van mijn bank bevestigd.
In januari dit jaar koop ik een fietsframe in Duitsland ter vervanging van het kapotte frame van een Duits fiets,
van een merk zonder verkoper in België. Dus betaling per overschrijving naar een Duits bank, zowat 600 euro.
Na een week nog geen nieuws van de verkoper, die mij per mail laat weten dat dat komt omdat er nog geen betaling ontvangen is.
Ik stuur hem per mail als "bewijs" ( tussen haakjes, want dat bewijst kennelijk helemaal niets) het transfer afschrift van PC self banking.
Enige dagen later , opnieuw bericht verkoper : niets ontvangen.
Bezoekje aan Bpost bank, "We zullen het nakijken, komt in orde deze week".
Maandag volgend, bericht verkoper; niets ontvangen. Terug naar Bpost waar ik een tel nr krijg om te bellen.
Dinsdag bel ik, en krijg te horen dat als een overschrijving naar het buitenland een bepaald bedrag overschrijdt die "on hold
" kan gezet worden "door de overheid" en pas later effectief uitgevoerd. Opnieuw belofte eind van de week ten laatste in orde.
Quod non, maandag nog steeds niet, pas op dinsdag krijg ik bericht van de verkoper dat het geld ontvangen is die dag
Dus al bij al drie weken alvorens het bedrag op rekening begunstigde staat.
Deze maand opnieuw een aankoop via een Duits bank, 1300 euro, opnieuw na een week bericht verkoper niets ontvangen.
Ditmaal onmiddellijk getelefoneerd naar mijn bank, met de gebruikelijke minutenlange wachttijd, en hetzelfde verhaal.
Dus het zal " nog deze week" in orde komen ". We zullen zien.
Gelijk hoe, dit is toch heel absurd, dat ik in de waan gelaten wordt dat een transfer wel degelijk is gebeurd, en daarenboven
pas gedaan krijg dat het bedrag overgeschreven wordt na de klantendienst te contacteren. Blijkbaar is het ook nodig dat Bpost
weet waarom het bedrag is overgeschreven, wat er gekocht is, alvorens de "on hold" status te stoppen.
Ik kan begrijpen dat de overheid voor uitzonderlijke overschrijvingen naar het buitenland, bedragen in de 10 000den euro's,
een controle uitvoert (?), maar voor enkele 100den euro's is dit toch wel vreemd, en hoogst vervelend.
Zoals aangegeven, ik vind hier geen info over dat onze overheid zich hiermee bezig houdt.
Nergens staat te lezen bij info over overschrijvingen naar het buitenland dat deze langer kunnen aanslepen dan enkele dagen indien
de overheid beslist die in eerste instantie "on hold" te zetten.
En zo ja, dan nog zou de bank spontaan (via de website self banking account) aan haar klant moeten laten weten dat de overschrijving "on hold " staat, met
mededeling van de verwachtte termijn daarvan. Of niet soms?