Bankoverschrijving naar buitenland "ON HOLD"

Wim69
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bankoverschrijving naar buitenland "ON HOLD"

#1 , 28 apr 2022 16:45

Beste allemaal,

Alvorens dit hier aan te kaarten, al wat opgezocht en ik vind niets dat het verhaal van mijn bank bevestigd.

In januari dit jaar koop ik een fietsframe in Duitsland ter vervanging van het kapotte frame van een Duits fiets,
van een merk zonder verkoper in België. Dus betaling per overschrijving naar een Duits bank, zowat 600 euro.

Na een week nog geen nieuws van de verkoper, die mij per mail laat weten dat dat komt omdat er nog geen betaling ontvangen is.
Ik stuur hem per mail als "bewijs" ( tussen haakjes, want dat bewijst kennelijk helemaal niets) het transfer afschrift van PC self banking.
Enige dagen later , opnieuw bericht verkoper : niets ontvangen.

Bezoekje aan Bpost bank, "We zullen het nakijken, komt in orde deze week".
Maandag volgend, bericht verkoper; niets ontvangen. Terug naar Bpost waar ik een tel nr krijg om te bellen.
Dinsdag bel ik, en krijg te horen dat als een overschrijving naar het buitenland een bepaald bedrag overschrijdt die "on hold
" kan gezet worden "door de overheid" en pas later effectief uitgevoerd. Opnieuw belofte eind van de week ten laatste in orde.

Quod non, maandag nog steeds niet, pas op dinsdag krijg ik bericht van de verkoper dat het geld ontvangen is die dag
Dus al bij al drie weken alvorens het bedrag op rekening begunstigde staat.

Deze maand opnieuw een aankoop via een Duits bank, 1300 euro, opnieuw na een week bericht verkoper niets ontvangen.
Ditmaal onmiddellijk getelefoneerd naar mijn bank, met de gebruikelijke minutenlange wachttijd, en hetzelfde verhaal.
Dus het zal " nog deze week" in orde komen ". We zullen zien.

Gelijk hoe, dit is toch heel absurd, dat ik in de waan gelaten wordt dat een transfer wel degelijk is gebeurd, en daarenboven
pas gedaan krijg dat het bedrag overgeschreven wordt na de klantendienst te contacteren. Blijkbaar is het ook nodig dat Bpost
weet waarom het bedrag is overgeschreven, wat er gekocht is, alvorens de "on hold" status te stoppen.

Ik kan begrijpen dat de overheid voor uitzonderlijke overschrijvingen naar het buitenland, bedragen in de 10 000den euro's,
een controle uitvoert (?), maar voor enkele 100den euro's is dit toch wel vreemd, en hoogst vervelend.
Zoals aangegeven, ik vind hier geen info over dat onze overheid zich hiermee bezig houdt.
Nergens staat te lezen bij info over overschrijvingen naar het buitenland dat deze langer kunnen aanslepen dan enkele dagen indien
de overheid beslist die in eerste instantie "on hold" te zetten.

En zo ja, dan nog zou de bank spontaan (via de website self banking account) aan haar klant moeten laten weten dat de overschrijving "on hold " staat, met
mededeling van de verwachtte termijn daarvan. Of niet soms?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 apr 2022 17:11

Zou u niet beter een echte bank nemen, Bpost bank ??

Buitenlandse overschrijvingen duurtijd max 2 dagen

https://www.eccbelgie.be/themas/dienste ... schrijving

de bedragen die u vermeld zijn niet beperkt.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 28 apr 2022 17:18

Open een rekening bij een echte bank ipv een hopeloos staatsbedrijf waarvan de medewerkers niet eens adressen of huisnummers kunnen lezen ...

Reclame

lukasi
Berichten: 1145

#4 , 28 apr 2022 17:18

Dat komt niet van de overheid.
Dit is uw bank die ' speelt ' met uw geld .
Veranderen van bank.
Zeker als je veel buitenlandse betalingen doet is het handig om met gevestigde waarde te werken.

Wim69
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 apr 2022 17:32

Zou u niet beter een echte bank nemen, Bpost bank ??

Indien blijkt dat het verhaal van Bpost klopt, en dit ook bij andere banken gebeurt, heeft dit weinig zin.
Dus volgens u niet, waarvan akte.

Gelijk hoe, stellen dat Bpost geen echte bank is en hun klanten dus maar beter (hadden) moeten weten
is nogal kort door de bocht. Het zou mij niet verbazen als hier wel degelijk schending is van één of ander consumentenrecht,
en het excuus dat ze "geen echte bank" zijn zal niet pakken.

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 apr 2022 18:17

Zou u niet beter een echte bank nemen, Bpost bank ??

Indien blijkt dat het verhaal van Bpost klopt, en dit ook bij andere banken gebeurt, heeft dit weinig zin.
Dus volgens u niet, waarvan akte.

Gelijk hoe, stellen dat Bpost geen echte bank is en hun klanten dus maar beter (hadden) moeten weten
is nogal kort door de bocht. Het zou mij niet verbazen als hier wel degelijk schending is van één of ander consumentenrecht,
en het excuus dat ze "geen echte bank" zijn zal niet pakken.
Als u toch dweept met Bpost bank, waarom komt u hier dan klagen ???

Sirkii
Berichten: 5414

#7 , 28 apr 2022 18:35

Ik heb alle hemelgoden dankbaar aanbeden toen ik 6 maand geleden de laatste rekening bij die snertdienst kunnen afsluiten hebben (overlijden kinderloze tante). Elke successie die k moest afhandelen met die kwieten was een nachtmerrie. Laatste keer naar eerste aanleg gemoeten om t rond te krijgen: de kwieten….

M n hoofdbank gaat nu met die kwieten in zee om hun kantorennetwerk verder af te bouwen …. Veranderen ? Alhoewel ik basisloketdiensten al jaaaaren niet meer nodig heb.

artemis
Berichten: 3294

#8 , 28 apr 2022 19:46

https://www.eccbelgie.be/themas/dienst ... schrijving

Een SEPA-overschrijving mag dus maximaal 2 werkdagen duren en dat werkt normaliter perfect.
Deze bedragen kunnen bezwaarlijk een reden zijn om een transactie on-hold te zetten en zomaar tegen te houden.
Heb meermaals Europese overschrijvingen gedaan en die gingen altijd heel snel en vlot.

Ik vrees dat u klant bent van een organisatie die bank ‘speelt’ maar het niet echt is.
Het zou mij niet verbazen als hier wel degelijk schending is van één of ander consumentenrecht,
Inderdaad, want een Europese overschrijving is tegenwoordig een doodnormale transactie. Als uw ‘bank’ dat niet kan honoreren, aan u om daar conclusies uit te trekken.

Wim69
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 apr 2022 07:35

Uit de reacties tot nu toe blijkt dat die regelgeving waar Bpost naar verwijst onbestaande is, althans voor de bedragen in kwestie.
Toen de man van de klantendienst mij verzekerde dat ik niet de enige was wiens transactie door "de overheid" on hold wordt gezet
heb ik geantwoord dat dat maar beter zo is , want anders is er sprake van pesterij.

Het lijkt er dus sterk op dat ze het mislopen van (buitenlandse) overschrijvingen verdoezelen ( of willen ze bepaalde klanten per sé kwijt? )
Ik denk er aan dit door te geven aan Testaankoop, want het is toch heel bizar, dat daar louter onkunde achter zit valt moeilijk te geloven.

Voor mijn welzijn is het zeker beter van bank te veranderen, want als dit nog eens gebeurt, spring ik uit mijn vel.

Ik zal ter afronding van mijn vraag laten weten wat het verder verloop was, relevante opmerkingen/getuigenissen zijn natuurlijk nog welkom.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 apr 2022 17:14

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lukasi
Berichten: 1145

#11 , 29 apr 2022 18:34

bankoverschrijving is toch geen creditcard betaling ?
Wel handig die codes

Terug naar “Consumenten Koop”