Meerkosten factuur t.o.v. offerte

Inktvis
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Meerkosten factuur t.o.v. offerte

#1 , 20 apr 2022 15:04

Enige tijd geleden ondertekenden zowel ik als de verkoper een offerte voor zonnepanelen, die ondertussen (naar tevredenheid) werden geplaatst.

De factuur die ik ontving wijkt echter af van de ondertekende offerte in die zin dat er een aantal niet overeengekomen kosten op vermeld staan, waardoor het totaalbedrag hoger uitvalt dan verwacht.

Een aantal van die kosten zijn het gevolg van een onvoorzien defect aan de elektrische installatie dat moest worden verholpen, en waar ik vanzelfsprekend geen probleem over maak.

Echter is de verkoper blijkbaar op de offerte vergeten de Bebat-bijdrage voor de recyclage van de batterijen in rekening te brengen, in totaal meer dan 250 euro. Mocht deze bijdrage reeds op de offerte gestaan hebben, dan had ik wellicht één van de andere leveranciers gekozen. De verschillende offertes waren immers zeer gelijklopend, waarbij uiteindelijk de prijs de doorslag heeft gegeven.

In hoeverre is de door beide partijen ondertekende offerte in dit geval bindend? Kan de verkoper zich beroepen op de verkoopsvoorwaarden die een voorbehoud maken voor typfouten en eventuele materiële vergissingen? Dit lijkt me het geval indien een prijs werd opgemaakt waarvan elke redelijke en weldenkende consument had kunnen weten dat een vergissing moet zijn (bv. panelen van 20 euro/stuk i.p.v. 200 euro), of bijvoorbeeld een foute berekening van de prijs...

Elk advies wordt op prijs gesteld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 20 apr 2022 15:12

Het is niet verpliht om een bebatbijdrage te vermelden op facturen voor particulieren (itt bij professionelen).
Hierdoor kon u er vanuit gaan dat dit bedrag al in de prijs van de batterij zat.

Pech voor de verkoper lijkt mij.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”