Informatie garantierecht auto

ElineK
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Informatie garantierecht auto

#1 , 19 apr 2022 20:44

Hallo,

Korte schets van de huidige situatie: Sinds november 2021 ervaar ik problemen bij het rijden met mijn auto. Het is een automaat, maar de auto schakelt op momenten niet goed door, waardoor hij geen vermogen maakt en begint te schokken. De problemen kwamen steeds frequenter en intenser voor. Ik ben op twee maanden tijd al 5 keer naar de garage geweest om dit probleem te laten oplossen, maar iedere keer opnieuw komt het probleem terug aanzetten nadat zij mij melden dat het probleem zich niet meer zou mogen voordoen. De garage heeft me de laatste keer zelf mondeling meegedeeld dat ze ook niet weten waar het probleem juist ligt en dat ze het niet krijgen opgelost. Ze hebben me mondeling ook verteld dat er nog meldingen werden gedaan bij dit model waarbij hetzelfde probleem wordt ervaren. Soms krijgen ze het opgelost, andere keren niet. Zelf hebben ze het probleem ook ervaren tijdens een testrit. De auto is te gevaarlijk om mee verder te rijden. Het is onvoorspelbaar voor mezelf als bestuurder maar ook voor de andere bestuurders op de baan. Ik ben momenteel hoogzwanger en voel me dus niet veilig in deze auto. Na het vijfde garagebezoek heeft het zich heel even (3 weken) niet voorgedaan, maar de afgelopen 2 weken ervaar ik het opnieuw praktisch iedere rit. Mijn geduld is stilaan opgeraakt en ik zie het niet zitten om een 6e keer voor het zelfde probleem bij de garage aan te kloppen. Ik heb daarom besloten mij te beroepen op het garantierecht en deed een aangetekend schrijven.

Voorstel van de garagist na aangetekend schrijven: Ik heb van de garage het voorstel gekregen om de auto terug over te kopen aan de restwaarde die hij na mijn huidige gebruik nog heeft (Momenteel deed de garage een ruwe schatting van een bedrag tussen €19000 - €21000). Indien ik niet akkoord ga, dan wordt mijn aangetekend schrijven doorgestuurd aan hun advocaat en moeten er volgens hen experten worden ingezet.

Info aankoop: Ik kocht de auto nieuw aan in juli 2020. Ik ben hiervoor een renting aangegaan die ik maandelijks afbetaal via de inkomsten uit mijn vrij beroep (eenmanszaak, geen btwnummer).

Info renting:: Momenteel is er een afkoopwaarde van €19 138,14

Wat zijn hierin exact mijn rechten en wat kan ik eisen? Naar mijn gevoel heb ik een niet volledig, correct- werkend product gekregen. Bovendien ben ik al 6 maanden een renting aan het betalen voor een auto die sindsdien eigenlijk niet volledig hersteld is geweest. Ik ben als zelfstandige kostbare werkuren kwijt geraakt door 5 keer naar de garage te gaan zonder resultaat. Indien ik beslis deze wagen te laten afkopen door de garage, moet ik bovendien een nieuwe wagen aankopen. Hierbij komen opnieuw administratiekosten voor een nieuwe renting, alsook de kost van de inschrijving van een nieuwe auto.

Alvast bedankt voor het advies.

Groeten, Eline

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 apr 2022 09:32

Werd de wagen nieuw aangekocht in een merkengarage? Hoe oud is de wagen?

jef007
Berichten: 1679

#3 , 20 apr 2022 09:36

garantie bij professioneel gebruik?

Reclame

ElineK
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2022 10:20

Werd de wagen nieuw aangekocht in een merkengarage? Hoe oud is de wagen?
De wagen is inderdaad nieuw aangekocht in een merkengarage en is van juli 2020.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 apr 2022 11:53

Heb je al uw beklag gemaakt bij de invoerder van het merk? Dat kan wel helpen om de zaak sneller op te lossen.

Terug naar “Consumenten Koop”