verkoopovereenkomst verbreken.

DJTOM
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

verkoopovereenkomst verbreken.

#1 , 13 apr 2022 18:59

Beste,
Vorige week wenste ik mijn auto te verkopen.Ik kreeg een koper aan de deur welke de wagen wou aankopen voor de gevraagde prijs.Hij betaalde mij 200€ voorschot en liet mij een bon tekenen.De wagen zou de dag nadien betaald en opgehaald worden.Nu heb ik sindsdien nog niets van de koper gehoord en ondertussen eigenlijk spijt van de overeenkomst.Kan ik hier nog onderuit?
Met groeten
X

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 apr 2022 11:40

Als er op de overeenkomst staat dat hij voor een bepaalde datum ging komen en het niet heeft opgehaald is het voor de koper verlopen en mag u de voorschot houden.

Uiteraard wel zindelijk in blijven, als hij met een geldige reden komt zou ik de voorschot gewoon terug geven en aankoop annuleren, als het een persoon is met weinig begrip zou je er veel tijd aan kunnen verspillen voor 200 euro.

DJTOM
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2022 11:44

Als er op de overeenkomst staat dat hij voor een bepaalde datum ging komen en het niet heeft opgehaald is het voor de koper verlopen en mag u de voorschot houden.

Uiteraard wel zindelijk in blijven, als hij met een geldige reden komt zou ik de voorschot gewoon terug geven en aankoop annuleren, als het een persoon is met weinig begrip zou je er veel tijd aan kunnen verspillen voor 200 euro.
Die voorschot wil ik graag terugbetalen,probleem is dat ik geen kopij heb van de verkoopovereenkomst.

Reclame

DJTOM
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2022 11:47

Die voorschot wil ik graag terugbetalen,probleem is dat ik geen kopij heb van de verkoopovereenkomst.
[/quote]
Zou ik me bij verkoop ook kunnen beroepen op 2 weken bedenktijd?

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2022 12:30

Zou ik me bij verkoop ook kunnen beroepen op 2 weken bedenktijd?
Er bestaat (in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt) helemaal geen algemene regel over 2 weken bedenktijd.

Dit is er enkel bij verkoop op afstand (e-commerce), bij een professionele verkoper en dan enkel langs de kant van de koper. Totaal niet van toepassing in uw geval dus.

DJTOM
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 apr 2022 16:03

Wat kunnen de gevolgen zijn indien ik eenzijdig beslis dat de koop niet door gaat?

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 apr 2022 16:28

Wat kunnen de gevolgen zijn indien ik eenzijdig beslis dat de koop niet door gaat?
Dat de koper hier een zaak van maakt en ofwel een schadevergoeding vraagt ofwel gedwongen uitvoering van de overeenkomst. Plus de vraag dat u als verliezende partij opdraait voor de gerechtskosten.

DJTOM
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 apr 2022 19:08

Het maakt mij niet uit uit of de koop al of niet doorgaat,het probleem is dat de koper weigert een kopij van de overeenkomst te bezorgen,ook buiten het voorschot nog niets betaald heeft en verder geen enkele afspraak na komt.Indien ik nu op internet de revieuws van handelaar bekijk zie ik overal hetzelfde,onbetrouwbaar en houd zich niet aan afspraken.Je begrijpt dus dat ik van de deal af wil daar ik het zaakje niet meer vertrouw.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 apr 2022 20:54

Ik ging ervan uit dat u de koper niet kende (naam en adres), maar bij nader lezen hebt u enkel geen exemplaar van de verkoopovereenkomst. U weet dat het een handelaar is, dus u kent zijn juiste gegevens of kan deze opzoeken.

Veiligste lijkt me aangetekend aanschrijven en redelijke termijn geven (bv. nog 2 weken) om het resterende bedrag te betalen en de wagen op te halen. Dat hij anders in gebreke blijft en dus u het voorschot behoudt als schadevergoeding. Geen reden om die 200 euro dan terug te geven.

Belangrijk: u verbreekt de verkoop niet, maar stelt dat de koper dit doet door de overeenkomst niet na te komen.

DJTOM
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 apr 2022 09:56

Heb een e-mail adres,een tel,nr.en zijn website adres.Nergens vind ik een woonadres terug.Het kontakt is tot stand gekomen via zijn website waar ik een offerte aanvroeg waarop hij is langs gekomen.Na wat opzoekwerk vind ik ergens twee adressen maar op geen van beiden woont blijkbaar nog iemand.Weet niet of een e mail geldig is als aangetekend schrijven.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 apr 2022 10:20

Heb een e-mail adres,een tel,nr.en zijn website adres.Nergens vind ik een woonadres terug.Het kontakt is tot stand gekomen via zijn website waar ik een offerte aanvroeg waarop hij is langs gekomen.Na wat opzoekwerk vind ik ergens twee adressen maar op geen van beiden woont blijkbaar nog iemand.Weet niet of een e mail geldig is als aangetekend schrijven.
Heb je zijn btw-nummer? Dit een verplichte vermelding op elke schriftelijke communicatie, ook op zijn website. Op basis daarvan kan je juiste adres opzoeken.

Je mag me gerust een bericht sturen met de gegevens die je hebt. Best niet op forum, gezien privacy.

Nu ja, beter in jouw geval zijn dan wanneer je zelf een voorschot betaalt hebt en de gegevens van de verkoper niet hebt. Ofwel komt hij de auto halen en laat je hem dan de rest betalen, ofwel heb je toch dat voorschot als vergoeding voor jouw moeite.

DJTOM
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 apr 2022 07:43

Dank voor reacties.Heb via omwegen koper gevonden en koop kunnen annuleren.

Terug naar “Consumenten Koop”