Annulatie wegens Corona wordt niet terugbetaald

BerBo
Topic Starter
Berichten: 8

Annulatie wegens Corona wordt niet terugbetaald

#1 , 12 apr 2022 09:54

In februari 2020 boekten we een pakketreis (VTB-TUI) en taxivervoer luchthaven (Billo). Door Corona werden beide boekingen geannuleerd. Beide organisatoren gaven voor de betaalde bedragen een voucher voor 1 jaar. Een jaar later konden we door de Coronatoestanden onze reis nog steeds niet maken, maar dit jaar kunnen we dat wel. Reisorganisator TUI volgt nu perfect de bepalingen in het ministerieel besluit van maart 2020 over de coronavouchers voor pakketreizen en brengt het volledige bedrag van de voucher in mindering van de kostprijs van onze nieuwe boeking.

Billo Taxi daarentegen, behandelt hun voucher alsof het een kortingbon uit reclameblaadje is en zegt gewoon "wij kunnen uw aanvraag tot terugbetaling niet aanvaarden omdat de geldigheidsduur van uw voucher is vervallen".

Straf, vind ik dat. Ons contract was toch "zij vervoeren, ik betaal"? Ik ben mijn deel van de overeenkomst 100% nagekomen, zij hebben niets geleverd. Op hun bevestiging van de bestelling was ook niets voorzien in geval van annulatie. De eerlijke manier van werken zou toch zijn om het geld waar ze (al dan niet door overmacht) geen klop voor gedaan hebben, gewoon terug te betalen?
Andere bedrijven gaven ons een nieuwe voucher, maar ook dat zou bij Billo nu een verliespost zijn: hun prijzen zijn ongeveer verdubbeld. En natuurlijk hebben ze NU wèl voorwaarden op hun website gezet waarin ze stellen dat je bij annulatie nooit terugbetaald wordt.

Zo'n voucher is toch niet hetzelfde als een kortingsbon uit een reclameaanbieding waarbij het niemand iets kost als de bon niet aangeboden wordt (ik meen dat ook o.a. de BTW-richtlijnen dergelijke gelijkstelling voucher<>kortingsbon uitsluit).

Billo vindt dus eigenlijk dat als zij beslissen hun deel van een contract niet uit te voeren, een reeds gedane betaling toch definitief verworven is. Ik voel mij bestolen. Mooi bussiness-model van "laat klant vooraf betalen + annuleer bestelling = geld is binnen" )-:

Enfin, mijn vraag: heb ik nog enig verhaal?
(zonder dat de kosten veel hoger oplopen dan die reeds betaalde 96 euro)

Bedankt voor de te nemen moeite!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2022 10:04

Het taxivervoer maakte geen deel uit van de pakketreis?

Als het taxibedrijf wel mocht werken, maar u helaas niet naar daar kon vliegen begrijp ik juridisch gezien wel hun logica. Ze wilden u wel vervoeren.

In ieder geval zal u met minder dan 96 euro kosten te doen niet ver komen, zeker in het buitenland.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 12 apr 2022 10:06

Ik volg hierboven, de speciale regeling voor pakketreizen is niet van toepassing op een apart taxibedrijf. Daar gelden de normale regels.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 apr 2022 12:00

En waarom al een taxi boeken xx maanden voor de reis? aan de luchthavens staan tot gewoonlijk taxi's genoeg. Enkel de tourorganisator heeft hier profijt mee, want die ontvangst meer dan waarschijnlijk een percentje van de taximaatschappij.

BerBo
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 12 apr 2022 15:02

Het taxivervoer maakte geen deel uit van de pakketreis, dus geen speciale Corona-regeling. Het ging om taxi van thuis naar de luchthaven en terug. Billo was toen partner van TUI voor luchthaventransfers (TUI gaf op hun site een link naar de site van Billo om de taxi te boeken).
Hun prijzen waren destijds nauwelijks 50% van andere taxi's en we hadden er vroeger regelmatig probleemloos en voordelig geboekt. Tot Corona...
In de gezamelijke FAQ van TUI + Billo stond weliswaar dat bij annulatie terugbetaald werd, maar toen ze annuleerden kreeg ik een voucher. Jammer genoeg was ik zo onnozel om er op te vertrouwen dat ook Billo het spel eerlijk zou spelen )-:

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 12 apr 2022 17:41

U kan altijd een klacht indienen bij de ombudsdienst reizen.

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 apr 2022 21:15

Ik kende het bedrijf niet, vandaar even gegoogeld. Blijkbaar verwijst TUI nog steeds naar hen door, en staat zelfs expliciet op de pagina “TUI Belgium is geen partij bij je boeking”.

Ze weten vast ook wel waarom…

Franciscus, ik weet niet of luchthavenvervoer zelfs maar onder de verantwoordelijkheid van de ombudsdienst reizen valt.

artemis
Berichten: 3293

#8 , 12 apr 2022 22:21

De ombudsdienst reizen treedt eventueel op na 6 maanden en als er intussen minstens een keer aangetekend geschreven is, dan pas kan er voor hen sprake zijn van een geschil. Ik vrees echter dat de diensten van dit taxibedrijf niet onder ‘reizen’ of hun bevoegdheid valt.

PS Er zijn zoveel taxibedrijven die specifiek luchthavenvervoer doen en die je zelfs geen voorschot moet betalen. Goedkoper dan deze ;-)

BerBo
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 22 apr 2022 20:37

Stand van zake: Het is goed afgelopen: ik heb heel mijn argumentatie gedocumenteerd naar Billo gestuurd onder de titel 'Ingebrekestelling', terugbetaling binnen de twee weken geëist en gezegd dat ik hen via mijn rechtsbijstandsverzekering ging aanklagen. Het volledige bedrag werd vandaag op mijn rekening terugbetaald (-:
Allemaal bedankt voor jullie input.

Terug naar “Consumenten Koop”