Maatschappij verhoogt voorschotfactuur en weigert te verlagen

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Maatschappij verhoogt voorschotfactuur en weigert te verlagen

#1 , 12 apr 2022 08:46

Beste,

Mijn energieleverancier heeft mijn voorschotfactuur met 5 x verhoogd zonder waarschuwing en zonder mijn toestemming. Totaal betaalde eindbedrag zou dan zelfs
2.5 keer hoger liggen dan de factuur die ik nu betaalde(vorig jaar).

Ik heb dit aan hun gemeld maar ze willen het absoluut niet verlagen. Ik heb gevraagd waarom ze het niet willen verlagen en of dit om wettelijke redenen ging maar daar willen ze niet op antwoorden.

Mijn situatie was uitzonderlijk en ik zal dit jaar sowieso minder verbruiken. Ik vind het absurd om het 5maal te verhogen. Een dubbele verhoging zou ik nog begrijpen maar 5 keer duurder?.
Een voorschot factuur is bedoelt om geen te hoge factuur te betalen. Niet om meer te betalen dan dat ik ga gebruiken..

Kan ik stappen nemen om deze tocht te laten verlagen?

Groeten,

Jos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 12 apr 2022 08:56

Van leverancier veranderen ? Een andere abonnee , bv partner of zo ?

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2022 09:03

Van leverancier veranderen ? Een andere abonnee , bv partner of zo ?
Ik was eerder bij hun (voor hun "naamsverandering") ik had een vaste contract, ik ben last minute overgeschakelt naar een variabele omdat er geen andere optie meer was. Ze hebben dan mijn eindfactuur gemaakt en daarmee te beslissen die verhoging to te passen.

Op nieuws las ik dat ze niet zonder mijn toestemming mogen verhogen . Ik geef geen toestemming en ze willen niet verlagen . Kan ik geen stappen nemen?
Ik weet niet of ik zomaar van leverancier nog kan veranderen? En wat bedoelt u met abonnee?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 12 apr 2022 09:10

Die maatschappijen zijn ook gebonden aan regels terzake, neem ik aan :)

En de abonnee is degene op wiens naam de aansluiting staat; moet trouwens telkens bij verhuis aangepast worden. En laat dit nu toevallig, indien mogelijk, uw partner zijn ? Let wel, het werkelijke verbruik moet sowieso betaald worden, dus geen al te gekke manoeuvers uithalen aub .

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 apr 2022 09:42

Die maatschappijen zijn ook gebonden aan regels terzake, neem ik aan :)

En de abonnee is degene op wiens naam de aansluiting staat; moet trouwens telkens bij verhuis aangepast worden. En laat dit nu toevallig, indien mogelijk, uw partner zijn ? Let wel, het werkelijke verbruik moet sowieso betaald worden, dus geen al te gekke manoeuvers uithalen aub .
Eindfactuur betalen zal wel lukken maar een te hoge voorschotfacturen die niet zullen lvereenkomen met wat ik verbruik niet.. ik zal dan een energieleverancier moete zoeke die wel lage voorschot aanneemt.. hopelijk zonder problemen..

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 apr 2022 11:55

Aanzie het als een spaarrekening. Het teveel betaalde van uw voorschotten krijg je immers terug gestort.

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 12 apr 2022 13:53

Aanzie het als een spaarrekening. Het teveel betaalde van uw voorschotten krijg je immers terug gestort.
Inderdaad, maar één kleine voorwaarde : wat als ook die maatschappij in faling gaat?
Zeg nooit nooit. :roll:

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 12 apr 2022 15:32

Aanzie het als een spaarrekening. Het teveel betaalde van uw voorschotten krijg je immers terug gestort.
Wat een onzin
Er zijn zo al mensen centen kwijtgespeeld aan een nu failliete leverancier ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 12 apr 2022 15:39

Mijn energieleverancier heeft mijn voorschotfactuur met 5 x verhoogd zonder waarschuwing en zonder mijn toestemming.
Lees contract na of ze dat kunnen, maar normaal niet.

Ik heb dit aan hun gemeld maar ze willen het absoluut niet verlagen. Ik heb gevraagd waarom ze het niet willen verlagen en of dit om wettelijke redenen ging maar daar willen ze niet op antwoorden.
Je kan de "domiciliëring" stopzetten door ze te blokkeren
(het is de ontvanger die de boel effectief moet stopzetten op uw vraag)

https://www.sepastop.eu/nl-be/kennisban ... -via-bank/

Je kan zelfs de eventueel al betaalde te hoge voorschotfactuur terugvorderen.
Binnen 8 weken kan dit probleemloos, en direct

https://www.sepastop.eu/nl-be/kennisban ... gvorderen/


En je kan uiteraard ook de overeenkomst stoppen op een maand door naar een andere leverancier over te stappen.


Als het die van de tankstations zijn , zeg gewoon op
Die zijn voor gas een kwart duurder dan goedkoopste op de huidige markt ...


Die hebben dat hier ook geprobeerd - wel maar 19€ ofzo meer - en zien gelijk het effect: opzegging 8_)

Terug naar “Consumenten Koop”