Auto aankoop Nederland naar belgie

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

Auto aankoop Nederland naar belgie

#1 , 11 apr 2022 17:51

Hey,

Zit hier wederom met een vervelende probleem
Heb een "goedkope" auto gekocht in Nederland, 3700 euro
Deze heb ik gekocht van een bedrijf in Nederland, die hebben me verteld dat alles tip top is en heb de wagen direct meegenomen gezien ik er dringend eentje nodig had na een accident in mijn recht. Zegt ie als er iets is, breng hem terug.

Auto werkt perfect tijdens de testrit
Ga ik de snelweg op, 20 minuten later begint de auto vanalles uit te halen, gevaarlijke dingen.

Kijk ik even onder de wagen, alles is geroest maar met een verfbusje even volgespoten zodat je het niet direct ziet, heb het moeten schrapen met een sleutel om de roest te zien.

Als jullie gelijkaardige ervaringen hebben; waar sta ik als particulier?
Ik heb niets ondertekend, hij ook niet. De betaling is digitaal gebeurd met een factuur echter heeft hij op de factuur gezet: gekocht in geziene staat zonder garantie.
Niet ondertekend uiteraard.

Heb ook ondertussen wat berichten heen en weer op whatsapp naar zijn business account, wat kan ik doen in dit geval? Liefst geef ik hem gewoon terug, ik vertrouw de verkoper niet.

Hij zei wel: ik betaal de reparatie kosten op bericht, maar goed, als deze plots meer zijn dan de auto betwijfel ik dat hij die zal betalen.

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 11 apr 2022 18:32

Nog niet laten keuren in België? Op transitplaten kan mag je niet blijven rijden.

De verkoper zal van heel goeie wil moeten zijn om de wagen terug te nemen. t Zal een “dure” les zijn.
Laatst gewijzigd door Sirkii op 11 apr 2022 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 apr 2022 18:35

In Nederland een tweedehands auto kopen, terwijl in België de particuliere koper zo goed beschermd is door de verplichte keuring bij verkoop.

Reclame

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 apr 2022 18:37

Nog niet laten keuren in België? Op transitplaten kan mag je niet blijven rijden.
Heb 14 dagen, nog 12 dus, dan is het gedaan met de transitplaten.
Voor ik het keur wil ik het als lichte vracht ombouwen.
Al die kosten maken is voor mij niet zo zeer de moeite als de wagen niet in orde is.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 apr 2022 18:38

In Nederland een tweedehands auto kopen, terwijl in België de particuliere koper zo goed beschermd is door de verplichte keuring bij verkoop.
Het was ook net over de grens, amper 50 kilometer. Serieus in mispakt

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 apr 2022 18:44

In Nederland een tweedehands auto kopen, terwijl in België de particuliere koper zo goed beschermd is door de verplichte keuring bij verkoop.
Het was ook net over de grens, amper 50 kilometer. Serieus in mispakt
Nu ja, gebeurd is gebeurd. Ik weet niet of je hier goed advies gaat krijgen over een verkoopovereenkomst naar Nederlands recht.

Consumentenbescherming is Europees voorzien, maar details kunnen verschillen in de nationale wetgeving.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 apr 2022 19:31

Gaat dus toch met het gerecht moeten, echter heb ik via zijn business account op whatsapp heel wat materiaal verzameld:
-attest van garagist dat de wagen levensgevaarlijk is om mee te rijden
-offerte met herstelkosten, hij als bedrijf had schriftelijk beloofd om de herstelkosten te betalen voor de wagen, nadat ie de offerte ziet (die volkomen eerlijk is) weigert hij.
-heleboel berichten die bevestigen van zijn kant dat de auto inderdaad 'perfect' in orde diende te zijn bij verkoop.
-heleboel berichten waarin hij belooft te betalen voor alle herstelkosten of een forfaitair bedrag te betalen en dan zijn woord terug intrekt
-mijn eerste bericht, 50 minuten na aankoop van de wagen dat er problemen zijn.

Ook wat er op de factuur staat: volgens advocaat gewoon negeren, kan ik even goed zeggen dat ik dat nooit in mijn leven heb gezien aangezien we nooit een overeenkomst hebben getekend: enkel hij die er vlug een verkoop door heeft gejaagd.

We gaan er dus voor......... ipv die kl@te wagen terug te nemen................

Sirkii
Berichten: 5417

#8 , 14 apr 2022 21:36

k Weet het niet maar de hamvraag gaat volgens mij zijn of dit door de verkoper gekende verzwegen gebrek zichtbaar was. Indien affirmatief is het voor België normaliter geen verborgen gebrek meer. Check eens op een nl forum.

Mogelijks is de whatsapp “ de auto mag absoluut niet meer rijden” een troef omdat je dat redelijkerwijs niet kon zien

Vijgen na pasen natuurlijk maar je had er bv mee naar de vab kunnen gaan voor een grondige check

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 apr 2022 10:07

k Weet het niet maar de hamvraag gaat volgens mij zijn of dit door de verkoper gekende verzwegen gebrek zichtbaar was. Indien affirmatief is het voor België normaliter geen verborgen gebrek meer. Check eens op een nl forum.

Mogelijks is de whatsapp “ de auto mag absoluut niet meer rijden” een troef omdat je dat redelijkerwijs niet kon zien

Vijgen na pasen natuurlijk maar je had er bv mee naar de vab kunnen gaan voor een grondige check
De gebreken waren niet zichtbaar, waren interne gebreken die pas later waren bovengekomen.
Verkoper ontkent ze ook dus er is geen weet van van beide kanten, maar heb kunnen staven via de garagist dat het er wel effectief is.
Kon er wel mee naar de VAB mee geweest zijn maar dat is nu in principe met die garagist hetzelfde, dit is allemaal gebeurd binnen de week na aankoop.

Moest de verkoper gezegd hebben dat 'je hebt ze getest, je moest het zelf geweten hebben' zou het nu al iets lastiger zijn, maar die ontkent het probleem dus ook.

Terug naar “Consumenten Koop”